Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betyg: Betyg för ämne: 5.00 i medelbetyg (2 röster). Visningsalternativ
Gammal 2012-06-11, 07:31   #1
IrmeliE IrmeliE är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2012
Inlägg: 35
Hjälp mig bedömma felet

Ok, har sytt klart min klänning men är inte nöjd. Passningen är dålig. Och jag är dålig på att förstå varför. Mitt ovana öga vet inte om det beror på att livet är för långt, att dupionsiden inte faller så fint eller att jag bara allmänt är nybörjare och kanske borde vara nöjd. Att korta av livet är ett ganska stort projekt eftersom jag sytt fast blixtlåset, och eftersom jag vill ha någolunda passning på snitten fram. Därför vill jag inte göra det (en gång till ) i onödan.
Mitt andra alternativ är att sy fast något slags band i midjan, som man ofta har på näbb-klänningar, och knyta bak. Skulle det hjälpa på något vis? Och tacksam om jag inte får någon annan kritik än konstruktiva ideer på dessa frågor, eftersom jag själv inte är nöjd med projektet just nu.

Eftersom jag inte är klok nog för en bild i inlägget tackar jag om ni kollar i mitt album, där jag lyckats lägga upp bilder. =)
IrmeliE är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-11, 07:56   #2
SvandisRos SvandisRos är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2011
Inlägg: 109
Jag är också nybörjare...

Citat:
IrmeliE skrev: Visa inlägg
Ok, har sytt klart min klänning men är inte nöjd. Passningen är dålig. Och jag är dålig på att förstå varför. Mitt ovana öga vet inte om det beror på att livet är för långt, att dupionsiden inte faller så fint eller att jag bara allmänt är nybörjare och kanske borde vara nöjd. Att korta av livet är ett ganska stort projekt eftersom jag sytt fast blixtlåset, och eftersom jag vill ha någolunda passning på snitten fram. Därför vill jag inte göra det (en gång till ) i onödan.
Mitt andra alternativ är att sy fast något slags band i midjan, som man ofta har på näbb-klänningar, och knyta bak. Skulle det hjälpa på något vis? Och tacksam om jag inte får någon annan kritik än konstruktiva ideer på dessa frågor, eftersom jag själv inte är nöjd med projektet just nu.

Eftersom jag inte är klok nog för en bild i inlägget tackar jag om ni kollar i mitt album, där jag lyckats lägga upp bilder. =)
och kommer följa ditt inlägg för att lära mig

Det jag ser är att insnitten bak är olika långa.
Något annat fel ser jag inte...
SvandisRos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-11, 08:16   #3
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Livet om du gör livet lite vidare, så tror jag passformem bli bättre. Gör även kjolen lite vidare upptll. Det behövs inte så mycket men jag tror ca 2 cm vidare skulle göra passformen bättre. Öka i sidsömmen. Men du får testa dig fram.
Klänningen ska ju sitta tajt upp till men inte för tajt.
Särkilt i ryggen ser den för trång ut.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-11, 08:27   #4
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Jag skulle "lyfta upp" kjoldelen lite både fram och bak.

Mitt på fram, ser det lite "krokigt ut"
Bak skulle det gå lyfta lite en bit från blixtlåset och ut mot sidorna.
Utan att sprätta ur blixtlåset.

Insnitten är som tidigare sagts olika långa, det vänstra på bilden är lite "buckligt", det går rätta till med att sprätta upp och lägga det mera trådrakt.
Och sy ner det så det blir i linje med det andra.

Klänningen i sig är väldigt fin
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-11, 08:46   #5
IrmeliE IrmeliE är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2012
Inlägg: 35
Bila...jag sydde in den för att se om det skulle bli bättre, dvs, det var samma lika fel när den var större. Och den är inte trång nu, men jag vet, det ser så ut. =) Det är det jag stör mig på.

Dahlia...om det är sömmen fram du menar ser det bättre ut när jag har tyllunderkjolen på, och det hela lyfts upp.
Har redan testat att lyfta kjolen i sida, det blev bättre i sidan men gjorde det sämre i ryggen. Så då kanske det bara återstår att göra om och göra om. Och kanske rätt. Vilket jag "gärna" gör om du tror att det finns en chans till förbättring. Och så får jag ju träna på blixtlåssömnad! Toppen!

I övrigt är faktiskt inte insnitten olika långa, men det ena ligger ihop utan att vara sytt. Som jag vill att det ska vara. Det ser nog också bättre ut med underkjolen på.

Man kan såklart tycka att jag borde sytt en provklänning först, och naturligtvis har jag gjort det, men tror att skillnad i tyg och viss förändring i sömsmån, mera nogrann med denna klänning, gör att den inte alls blir lika bra som provisen.

Tack för tips!
IrmeliE är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-11, 09:06   #6
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Vecken tror jag beror på att det är "tyg över" och det beror på att din höft är lite högre än mönstret (kanske kortare rygglängd?) och därför viks tyget utåt och uppåt. Lyfta kjolen kan kanske lösa problemet men egentligen tror jag att det är en fråga om att anpassa sidsömmen så att din figurlinje får plats utan att tyget behöver veckas. Om du sedan har sömsmån nog för en sådan ändring är svårt att veta. Det är en snygg klänning så du behöver inte oroa dig. Kalla vecken för draperingar om någon frågar
Bifogade bilder
 
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-11, 10:07   #7
IrmeliE IrmeliE är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2012
Inlägg: 35
Helgens mode blir draperingar! I klänning och i slöja! =)
Marie, bitvis har jag nog sömsmån till det, men kanske inte överallt. Va duktig du är som fixade bilderna till tråden. Och gav bra tips!

Har påbörjat projekt gör om gör rätt. Älskar min maskin som syr kedjesöm, som enda maskinan på marknaden, ; i alla fall då den var ny. Efter att ha haft isär "liv" och kjol igen inser jag att kjolen sitter perfekt, livet sitter perfekt. Men de passar inte ihop. Och de är ju inte heller från samma mönster så det är ju inte jättekonstigt. Men hittade också en sned söm och den kan leda mig vidare i jakten på en bättre passform.

Och Marie...alla mina vänner vet hur sjuk jag är och har varit senaste tiden. Ingen av dem skulle ju ens komma på tanken att fråga. De kommer vara glada om jag är så frisk att jag kan komma på bröllopet. Det handlar bara om mig själv, och då kanske jag helt enkelt bara kan jobba på att acceptera att jag är en glad amatör och inte en sömmerska. Tack för den insikten. <3
IrmeliE är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-11, 11:20   #8
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 983
Vad varm jag blir i hjärtat när jag läser denna tråden - dels för att Marie är så oerhört duktig och är så fantastiskt bra på att förklara och är så frikostig med att dela med sig av sin kunskap och dels för att Irmeli är modig nog att lägga ut bilder på en klänning hon inte är nöjd med och sen komma till insikt om att vara nöjd ändå och att livet inte hänger på några veck på ett tyg. Underbara människor!!!
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-11, 13:52   #9
Humlan Humlan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 40
Vad duktig du är!!

Vill bara berömma dig, du kan inte va nybörjare? Klänningen är ju makalös! Jag är nybörjare på riktigt, och skulle jag få ihop en sån där klänning skulle jag ha växt tusen gånger inuti, även om den inte var perfekt!
Kram Maria i Dubai
Humlan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-11, 17:16   #10
IrmeliE IrmeliE är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2012
Inlägg: 35
Tack Humlan/ Maria! Jag skulle säga att Gud begåvade mig med entusiasm, övertro, envishet och uthållighet. Sen har jag själv köpt en jäkligt bra sprättare. Visst kanske det krävs någon form av fallenhel, men tror jag att alla kan. Men när det inte blir exakt som man tänkt sig, det är då man behöver erfarenhet och kunskap. Från det jag gick ut syslöjden i 9:an har jag mest sytt upp jeans, lagat kläder och sytt gardiner. Jag har sytt en vacker klänning för 7 år sen, och då blev jag så positivt överraskad av resultatet att jag trodde jag skulle ro hem det här projektet tveklöst. Men eftersom jag inte tyckte om livet utan klippte bort det mitt i projektet och gjorde ett annat än mönstrets, utifrån en klänning jag har i garderoben, blev det svårt. Och dessutom ville jag ha det gröna tyget, vilket inte var orginalmönstret, och det underlättade inte heller. Annars är klänning utan arm och kjolar bland det enklaste man kan sy. Tror jag i min enfald.
Nu har jag lärt mig massor, och fått riktigt blodad tand. Upptäckt massa bra funktioner på mormors gamla maskin och hittat detta forum. Får se om det blir oftare nu.
Nu är klänningen redo för bröllop. Lite bättre än i morse, men inte perfekt. Men som sagt, vem behöver perfekt?
Lottan, va fint att du delade det!
IrmeliE är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-11, 17:22   #11
SvandisRos SvandisRos är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2011
Inlägg: 109
Good enough!

Citat:
IrmeliE skrev: Visa inlägg
Tack Humlan/ Maria! Jag skulle säga att Gud begåvade mig med entusiasm, övertro, envishet och uthållighet. Sen har jag själv köpt en jäkligt bra sprättare. Visst kanske det krävs någon form av fallenhel, men tror jag att alla kan. Men när det inte blir exakt som man tänkt sig, det är då man behöver erfarenhet och kunskap. Från det jag gick ut syslöjden i 9:an har jag mest sytt upp jeans, lagat kläder och sytt gardiner. Jag har sytt en vacker klänning för 7 år sen, och då blev jag så positivt överraskad av resultatet att jag trodde jag skulle ro hem det här projektet tveklöst. Men eftersom jag inte tyckte om livet utan klippte bort det mitt i projektet och gjorde ett annat än mönstrets, utifrån en klänning jag har i garderoben, blev det svårt. Och dessutom ville jag ha det gröna tyget, vilket inte var orginalmönstret, och det underlättade inte heller. Annars är klänning utan arm och kjolar bland det enklaste man kan sy. Tror jag i min enfald.
Nu har jag lärt mig massor, och fått riktigt blodad tand. Upptäckt massa bra funktioner på mormors gamla maskin och hittat detta forum. Får se om det blir oftare nu.
Nu är klänningen redo för bröllop. Lite bättre än i morse, men inte perfekt. Men som sagt, vem behöver perfekt?
Lottan, va fint att du delade det!
Det är också det jag kör efter.

Sydde mig en klänning inför min dotters konfirmation (fick hjälp här inne - väntar fortfarande på bilderna för att visa er)... min mor började kritisera mina sykunskaper men jag sa som det var, att för mig handlar det om GOOD ENOUGH!... man blir inte mästare på en dag... det kommer krävas många misstag och sprättningar
SvandisRos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-18, 12:57   #12
IrmeliE IrmeliE är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2012
Inlägg: 35
Tack för hjälpen. Har nu lagt in en bild på den färdiga klänningen i rätt miljö med rätt tillbehör. Älskar den!
IrmeliE är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons