Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2007-06-27, 18:51   #1
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Talking Massor av ylle, vad ska man göra?

Här om dagen gjorde jag ett underbart tygfynd. Det var ett tjockt ylletyg (nåja 90%ull) för bara 49kr/m!
Det är andrasortering på grund av an lite blekt strimma mitt i vikningen, men tyget är likadant på båda sidorna och bara blekt på ena, så det kan man ju ha på insidan.
Tyget är lätt valkat och ruggat.
Färgen är mellanblå med lite grönt i. Nästan som mörk trukos. Jag fullkomligt älskar färgen, men jag vet inte hur "medeltidig" den är.
Jag köpte fem meter och sydde en "struthätta utan strut" i går och den blev hur mysig som helst. Nu funderar jag på vad jag ska göra med resten av tyget.

Antingen gör jag en mantel, men det käns lite konstigt med mantel och hätta i samma tyg. Använde man det?
Eller syr jag en goskjortel som man kan dra över när det börjar bli kallt på kvällen, men tyget är i tjockaste laget.
Eller så syr jag fler huvor och säljer,men risken är ju att folk tycker färgen är lite för mycket. Men annars borde jag kunna göra dom till vettigt pris tack vare låg matrialkostnad.
Eller så ger jag upp och gör filtar av det istället, men färgen är för fin och rolig för det egentligen, tycker jag...

Åsikter, tankar, kreativa ideer?
Eller någon som har stenkoll på yllefärger under medeltiden?
(Kan ju alltid använda det till lajv, men det är alltid bra att veta om man kan släpa med det till medeltidsveckan och liknande med gott samvete.)
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-27, 19:46   #2
altikh altikh är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 199
Har inte stenkoll men har precis läst Eva Anderssons bok och hon skriver att det var vanligt med hela uppsättningar av kläder i samma tyg :-)
/Alice
altikh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-27, 20:16   #3
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Oh. Låter ju lovande!
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-28, 09:04   #4
SlottMikael SlottMikael är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 14
Lillith, kul att du hittade en massa fint billigt tyg, du behöver inte bekymra dig om färgen. Under medeltiden och dessförinnan kunde man framställa i princip vilken färg som helst - turkosaktig färg skulle inte ha varit något problem. Sysslar inte själv med växtfärgng, men jag har sett andra få fram de mest lysande och exotiska färgkombinationer. Jag har själv en mantel och struthätta i samma tyg, så det är heller inget fel (har sett flera medeltida bilder på det, har tyvärr inga länkar så här på rak arm, men Eva Andersson skriver om det vilket framgår ovan).

Sy en mantel du, det är bara trevligt att fler bär medeltidskläder i annorlunda färger, det är annars så trist på medeltidsevenemang där alla har mantlar i grå och dämpade färger (okej, ska väl inte säga något när min egen mantel är mörkbrun )

/Mikael
SlottMikael är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-28, 12:40   #5
Ida_B Ida_B är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 329
Jag har själv blivit uppriktigt förvånad när jag sett historiskt färgade ylletyger, vilka starka lysande kulörer det blir. Neongult och barbierosa, har inte sett mörkturkos, men det skulle inte förvåna mig om det fanns.
Ida_B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-29, 01:00   #6
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Fantastiskt!
Mantel blir det. Håller på att kanta den i detta nu. Och ser ni någon på medeltidsveckan i väldigt blåa ytterkläder så kan ni ju komma fram och säga hej.
Dessutom blev det en ganska bra bit över

Tack så mycket för tipsen allihop.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-29, 19:11   #7
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Nu ligger det lite bilder uppe i mitt galleri för den som är nyfiken.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-30, 15:44   #8
siana siana är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 23
Blev ju jättefint, gillade speciellt hättan! Och fint med lite omväxling till alla mörkgröna mantlar! Men, Var fick du tag på tyget? Finns det mer kvar? Har nämnligen varit på jakt efter "illblått" tyg till en klänning, men inte hittat något... Fast det här kansle är för tjockt i alla fall?
siana är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-30, 16:45   #9
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Jag köpte det på Gittes Tygkälla i Rinklaby.

Det var en liten bit kvar på rullen, men om det var nog till en klänning vågar jag inte svära på. Det är i tjockaste laget, men lägger man bara sömsmånerna noga och är beredd på vikten så funkar det nog. Det är tjockt, men det är inte hårt valkat, utan ganska mjukt och poröst. Du kan se ungeffär hur det faller på mantelbilden i mitt galleri så får du en uppfattning.
Det blir nog inget sommarplagg, men höst och vinter lär det kunna funka.
Föresten hade Gitte en massa andra ylleyger i roliga färger också. Lite dyrare, förståss med väl värda att ta en titt på.
Jag blev glatt överaskad för tyghandlaren här (som brukar vara ganska välsorterad) har bara grå och beige i olika nyanster på ylletyger nu, så kommer jag ner dit och dom har hur många färger som helst!
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-30, 18:34   #10
SlottMikael SlottMikael är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 14
En riktigt härlig färg på kläderna, ungefär samma som min vejdefärgade mössa som är sydd efter Herjolfsnesfynden
SlottMikael är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-04, 18:45   #11
siana siana är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 23
Lilith:Tack. Tyvärr är det lite fel ände av Sverige för min del Jag som blev så förtjust i den färgen...

Kan ju passa på ställa en anna tygfråga: har *hrm* råkat* köpa 7 m svartgrått fiskbensmönstrat ylle. Vad kan man sy för "historiskt" av det? Har hört lite om vikingatiden, användes det senare? Skulle gärna vlja ha något slags belägg för att sy något slags medeltidsklänning av det, är det någon som vet något om det?
siana är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-04, 21:52   #12
Tyllgarn Tyllgarn är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 99
Siana>> Kypertmönstrade tyger verkade gradvis försvinna i samband med att klädet övertog större delen av marknaden. Med det tyget du har så skulle jag ett plagg före 1300 av det.
Tyllgarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-05, 12:13   #13
SlottMikael SlottMikael är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 14
Även om kläde i regel var vävt i tuskaft, så vävdes de hemvävda ylletygerna normalt i någon kypertbindning. Och eftersom uppemot 90% av befolkningen mestadels fick nöja sig med hemvävda tyger så kan man nog inte säga att det blev ovanligt.
SlottMikael är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-05, 13:35   #14
Tyllgarn Tyllgarn är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 99
Sanning med modifikation. Klädet fanns i flera olika kvalitéer, något som märks i diplom där tjänstefolk får tyg till kläder. Eftersom tillverkningsort anges oftast som kvalité så ser man att även importerat tyg användes av de lägre klasserna.

Dock glömde jag förtydliga att kypertvävda tyger verkade försvinna ur högreståndsmodet, vilket var det jag tänkte främst på när jag skrev mitt första inlägg. Enligt muntilig uppgift från John Munro så sker ett skifte i mitten av 1300-talet gällande vävteknik, då tuskaft blir den mest använda tekniken inom klädesindustrin.
Tyllgarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-05, 18:41   #15
SlottMikael SlottMikael är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 14
Linda, absolut, men det torde också bero på i vilken miljö de befann sig i. Personer av lägre stånd (exempelvis tjänare) som var knutna till ett högreståndshushåll hade tillgång till kläde i form av lön eller arv, men ett självhushåll på landsbygden fick mestadels producera sitt tyg själva.
SlottMikael är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons