Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Korsetter
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-07-22, 11:34   #1
KristinaL KristinaL är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 5
Unhappy Korsett vs. korselett, vad säga?

Om någon sytt ett plagg typ korselett/torselett och kallar det korsett - tycker ni man bör säga nåt för att upplysa om hur korsetter ser ut, är uppbyggda och fungerar? Eller är det bättre att låta bli och fortsätta låta personen säga fel namn till fel plagg?

Jag frågar för att jag vill att alla ska förstå vilket fantastiskt plagg korsetten är, vilka möjligheter som finns och hur viktigt det är att de är riktigt bra gjorda för kroppens skull.. Och hur stor skillnad det är på riktiga korsetter och snörliv. Jag blir alltså ytterst frustrerad över felbenämningar, men vet inte hur jag ska ställa mig till det.

Vad tycker ni och hur gör ni själva?
KristinaL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-22, 12:24   #2
Cali Cali är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 154
Jag tycker det är jättebra om man säger vad för plagg det egentligen är!
Idag kallas allt möjligt för korsett, bara det har snörning, det är ju inte riktigt rätt.
Cali är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-22, 12:29   #3
KristinaL KristinaL är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 5
Frågan är då hur man ska säga det... hövligast mot den som gjort felbenämningen är ju att skicka ett mail om det istället för att slänga ut infot offentligt. Å andra sidan kan man ju via en "offentlig tillsägning" (så hemskt det lät) få även andra att förstå skillnaden i korsett och snörliv/korselett/korsettop/etc.
KristinaL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-22, 12:32   #4
Baggin Baggin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 330
när ni ändå tar upp ämnet, vad är det för skillnad?! Jag har aldrig lyckats reda ut begreppen! någon som skulle kunna tänka sig att förklara de vanligaste?
Baggin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-22, 12:53   #5
KristinaL KristinaL är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 5
En kort beskrivning: Korsetten formar din kropp. Korseletten formas av din kropp. ;o)

Om ingen annan hunnit före med en längre beskrivning lite senare, så återkommer jag med en sådan!
KristinaL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-22, 13:09   #6
morrflickan morrflickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 400
Jag citerar Leningrad från ett inlägg i helgons korsett-forum:

"Den grundläggande skillnad mellan korsetter och icke-korsetter (toppar, torseletter, korseletter, bustierer osv) är att korsetten ger stöd/lyfter OCH FORMAR OM. Alla andra icke-korsetter kan ge stöd men saknar förmågan att forma om.

Korsetten är byggd av kraftigt tyg (i 1-4 lager) vilket i sin hjälp att hålla in och forma om har ett antal stål (även benämnda skenor, valben). Man märker när man har en riktig korsett i sina händer hur korsetten i sig (tyget) gifter sig med skenorna (stålen ...) och blir en enhet. Stålen gör inte sitt jobb själva utan tillsammans med tyget. Många som skaffat sig enkla korsettliknande kläder ser det här med en gång - plaststavarna viker sig för att tyget saknar styrka. Det är liksom inte meningen att snöra åt t ex en HM-korsett.

Det kan man tänka på om man köper en icke-korsett med tanken att förvandla den till en korsett. Med tunna, sladdriga, stretchiga tyger får man aldrig en korsett, hur gärna man än vill.
Alltså vill du ha en riktig korsett - köp från någon av de etablerade tillverkarna (länkarna ovan) och lägg inte pengar på något billigt skrott som du tror du kan göra om - du blir bara besviken."

Och jag håller verkligen med! Det är frustrerande att folk tror plastskenor och ett lager halvdant tyg från Kina är en korsett! *hugaligen*
morrflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-22, 13:20   #7
KristinaL KristinaL är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 5
En bra förklaring! )

Jag har dock en förkärlek för de tjockare plastskenorna, sk. valbardssubstitut, vilka är alldeles suveräna i korsetter! Svåra att få tag i dock...

Testade att använda stål i min underbyst (vilken finns bland mina bilder) och blev förtjust i sådana med. Dock svårare att arbeta med (knipsa av, fixa ändarna, etc), men suveräna på kroppen!
KristinaL är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons