Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2012-11-10, 21:25   #1
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Ångstation med tempautomatik - erfarenheter?

Jag behöver förnya strykutrustningen och funderar på en ångstation, egentligen ett strykjärn med ånggenerator. Jag har tittat på Philips produkt GC9245 som har temperaturautomatik.
Det finns ingen ratt med en-två-tre prickar utan värmen sätts "automatiskt" precis vid ångvärmen. Järnet behöver inte vara hett och ångan skapas i ånggeneratorn på sidan om.
Någon som har erfarenhet av den typen av strykutrustning?
Det enda problemet jag ser skulle vara om jag ska stryka på mellanlägg som kanske behöver lite högre värme och utan ånga, men då får man väl ta fram ett gammalt järn.
Det låter annars utmärkt med låg temperatur så man slipper fundera på om tyger riskerar att smälta.
Tefal har en liknande ångstation till ett något högre pris: GV8461E0, som dock inte verkar ha någon temperaturautomatik. tefal.se har en usel webprestanda - svarar inte på en sökning på sitt eget produktnr utan ger en time out. Bägge produkterna finns i elgigantens sortiment.
Erfarenhet av Tefals ångstation någon?
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-10, 22:01   #2
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Jag har tefal ångstation och jag tycker den är toppen. Det går att stryka både med och utan ånga. Man kan reglera hur mycket ånga man vill ha. Vill ha en extra puff ånga så är det bara att tycka med en knapp.
Ångan styr man men att hålla in en knapp i hantaget. Då får man ånga när man vill. Lätt och bekvämt.
Ångstationen är verkligen ett lyft i strykning.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-10, 22:07   #3
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Ja jag såg i de gamla trådarna att du hade skaffat en. Roligt att du fortfarande är nöjd. På de nyare maskinerna verkar de ha ökat ångkapaciteten kraftigt. Vet inte om det behövs egentligen. Vad jag undrar mest över är om temperaturlösningen som Philips har är bra eller om man verkligen behöver ha högre temperatur egentligen? Tester av strykjärn visar att deras temperaturstyrning är ibland/ofta riktigt dålig med temperaturväxlingar på intervaller upp till 50 grader från inställd temperatur. Det kan faktiskt skada tyget i värsta fall.
Proffsen/tillverkarna påstår att det är ångan som fixar resultatet, inte yttemperaturen på järnet.
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-10, 22:13   #4
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Jag har en äldre variant av philipsen och den vill jag inte vara utan.
Det är så otroligt lätt att stryka med den, inga problem med envisa skrynklor ens på tjock bomull. Det blir slätt och fint och nästan lite stärkt av ångan.

Jag kan välja att stryka utan ånga, då den går att stänga av under strykningen, så kan inte svara på hur just din modell funkar om det inte går att göra så.
Jag kan även välja temperatur på strykjärnet som man gör på vanliga strykjärn.

Inte blir det sämre av att jag fyndade den under ett Tysklandsbesök och betalade typ 600 kr, kostade det dubbla här då.

Stryker du mycket samtidigt som du hatar att stryka, ja då är en ångstation guld värd. Blir garanterat både roligare och lättare att stryka med den, ja iaf tycker jag det, och även min mor som lånar den ibland.
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-22, 12:17   #5
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Jag fick min Philips GC9245 med posten igår och har kunnat använda den i ungefär en timme. Ångan är väldigt bra att stryka med, effektivt och skonsamt. Yttemperaturen på järnet ligger mellan 120 i bakkant och 150 grader i centrum framtill så den är låg men det blir ändå slätt tack vare fukten.
Problemet är att gummislangen som leder fram ångan från ånggeneratorn till strykjärnet luktar fruktansvärt gummi-illa. Sämsta Kinagummiproduktkvaliteten verkar de ha använt. Trodde att det skulle försvinna efter en stund men använde den en haltimme drygt igår kväll och likadant idag men det stinker fortfarande och det är inte säkert att det slutar.
Kommer nog att returnera varan. Någon som har samma eller liknande erfarenhet och där det slutat lukta?
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons