Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-11-28, 07:23   #1
LillaMian LillaMian är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 386
Designer SE

är det nån mer som har problem med att maskinen låser sej titt som tätt så man får stänga av den när man broderar? Detta händer mej väldigt ofta. Det enda som funkar är att stänga av den och sätta på den igen. Går inte ens ta bort ramen för pressarfoten går inte lyfta när detta händer.

Dessutom är det oftast jättesvårt att sy med metalltråd. Hade inga sådana problem med min gamla maskin. Har fått tipset att dra ner på trådspänningen och hoppa över första grejen man trär tråden i. Dessutom måste jag köra på det långsammaste och sitta och titta på maskinen hela tiden känns det som

Sen säger den väldigt ofta till att man ska kontrollera övertråden när det inte verkar vara nåt fel. Och tex igår när jag sydde så sydde den nästan en hel lite större lace utan tråd UTAN att säga ett pip :-( Tråden hade gått av

Vet inte om jag bara fått en dålig maskin? Har redan lagat usb som gick sönder första gången man stoppade i USB-sticket som följde med. De som följde med funkar inte utan jag får använda HQ:s gamla

Ni andra som har SE, är era lika tjuriga ?
LillaMian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-28, 07:50   #2
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Hade liknande problem med min att den tvärnitade. Displayen blev svart och det enda som återstod var att slå av strömmen.

Jag fick lämna in min och ett kretskort (tror jag det var) hade gått sönder.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-28, 08:23   #3
LillaMian LillaMian är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 386
jag tänkte att jag ska lämna in den efter jul. Måste bara sy lite till först

Min skärm blir inte svart men inget går att trycka på så det är bara att stänga av. Tur att man kan se vilket stygn man är på iaf

har du problem med metalltråd? Jag provade även sån där matt tråd (ej metall alltså) och den var också lite problem med
LillaMian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-28, 09:05   #4
Anna-Karin Anna-Karin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 407
Jag hade också problem med att min SE hängde sig. Det var ett tag sen nu men jag tror att det var så här:

Jag installerade den senaste uppdateringen, den där man även skulle byta någon hårdvara. Jag hade som du inte tid att lämna in maskinen utan laddade bara in den nya uppdateringen. Sen började maskinen hänga sig. Återförsäljaren sa att det var en bugg i uppdateringen. När jag senare lämnade in maskinen för att byta hårdvaran (spolkorg mm) så la återförsäljaren in den nya versionen av uppdateringen. Efter detta har den inte hängt sig.

Jag har dock ett annat problem när jag syr på maskinen. Det låser sig i ett läge och syr bara framåt och med tråckelstygn. Det slutar med att jag syr på min gamla Lily och broderar på SE:n

Hoppas det löser sig för dig!
Anna-Karin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-28, 09:11   #5
LillaMian LillaMian är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 386
jag har inte uppdaterat min så det kan inte vara det. Jag har LE:n och den var nog redan uppgraderad.
Kan tänka mej att min maskin blir för varm men det blir den ganska fort då

skumt med dina stygn?

Ingen som upplever problem med att brodera med metalltråd?
LillaMian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-28, 09:15   #6
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Citat:
LillaMian skrev: Visa inlägg
jag tänkte att jag ska lämna in den efter jul. Måste bara sy lite till först

Min skärm blir inte svart men inget går att trycka på så det är bara att stänga av. Tur att man kan se vilket stygn man är på iaf

har du problem med metalltråd? Jag provade även sån där matt tråd (ej metall alltså) och den var också lite problem med
Ja det vill sig inte alls med metallictråd. Den går av hela tiden.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-28, 09:29   #7
Anna-Karin Anna-Karin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 407
Konstigt...
Jag broderade med metalltråd häromdagen. Inga som helst problem!
Kan det vara olika märken på tråden?
Anna-Karin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-28, 09:42   #8
LillaMian LillaMian är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 386
just nu använder jag mest sulky. Har testat andra märken förr och inte gillat dem...vet inte om jag testat dem på Designern dock?
LillaMian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-28, 10:02   #9
MonicaBoberg MonicaBoberg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 362
Jag har en Husqvarna D1. Den slocknar ibland, troligen för att den blir varm. Jag skaffade en fläkt som blåser ut i rummet och får ha fönstret öppet ibland för att få ner värmen. Men det var först när jag köpte en liten fläkt som jag ställde precis bakom maskinen som den slutade att slockna. Så fort jag glömmer fläkten eller tror att det är kallt nog i rummet (sitter med raggsockar och fleecejacka, skulle behöva vantar också) så lägger den av mitt i alltihopa.

Ett tag hade jag också så att den hängde sig och det gick inte att trycka på något, det kan ha försvunnit vid en uppdatering eller så har fläkten även hjälpt för detta.

När jag broderar med metalltråd ställer jag den framför maskinen. Har trådpinnen utåt, sätter den stora ploppen först sedan en tygbit av fleece med ett hål i mitten och sist den lilla ploppen. Så trär jag mellan den stora ploppen och tyget (tråden ligger över trådpinnen) sedan som vanligt. Detta är en billigare variant mot att köpa en ställning man har bakom maskinen. Trådrullen måste stå rakt under trådpinnen. Jag har den vanliga nålen och trådspänningen men sänker hastigheten. Bäst är det om det man broderar med metalltråd är planerat för det och då är glesare men det brukar fungera ändå.

Glitter som Solbrodyr har är bra alternativ till metall.

Monica
MonicaBoberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-01, 16:28   #10
LillaMian LillaMian är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 386
vet ni...jag tror min maskin såg mej skriva och klaga här för nu när jag sytt med metallictråd så har den funkat. Har t.om kunnat sy på det näst långsammaste (fast jag får ju ändå ändra trådspänning och strunta i första grejen man trär)

Men annars så köpt jag några nya nålar som kommit som skulle vara bättre(titan var det tror jag) Men jag har inte testat dem än
LillaMian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-01, 22:22   #11
kulan kulan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 186
Jag köpte Madeiras metallic. Den verkar mycket starkare och går aldrig av.
kulan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-02, 08:22   #12
ankan ankan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 728
Svar till Monica B.

Men är det inte konstigt att en sådan dyr maskin måste fläktas för att fungera. Ingen skulle ju acceptera att en bilmotor lade av för att den blev överhettad, eller en skruvdragare eller dator eller vad som helst.

Vi borde klaga mer på våra (sy)maskiner.
ankan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-02, 12:12   #13
mareri mareri är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 96
Designer SE

Ja, man blir inte glad när man köper en ny maskin och
den slutar fungera. Min höll i ca 1 månad!! Nu är den
på reparation. Blev lovad att den skulle nå återförsäljaren
idag man har ännu inte hört något.

Problemet började med att den inte klippte av undertråden.
Den bad också om att övertråden skulle kontrolleras titt och
tätt fast det ej var problem. Däremot kunde den även sy
utan tråd i flera meter utan att den sa ett pip!! Irriterande!!!

När jag sedan skulle sy "vanligt" började maskinen sy baklänges!

Min gamla Plantium hade jag i 4 år utan ett enda problem!

Nu sitter jag här och har åtagit mig att sy handdukar som en
väninna ska ha och ge bort i julklapp. Vet ej om jag nu kan
göra detta.

Man blir ledsen!

Maggan i Eskilstuna
mareri är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-02, 16:41   #14
LillaMian LillaMian är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 386
Jag tror det var madeiras jag testade på min förra maskin och det blev bara en knöl typ Fast det var en glittrig tråd har jag för mej. Ska se om jag har nån kvar så jag kan testa igen.

ja inte ska man behöva köpa en fläkt när man betalt så mycket för symaskinen!!!

tråkigt med din maskin mareri. Har för mej att de justerade mitt trådklipp på nåt sätt?
Sy baklänges låter ju väldigt...fel

det där med "kontrollera övertråden" tror jag ibland kan vara att tråden ändrar tjocklek så maskinen tror att den går av? Och jag märkte igår att på endel broderier stannar den på ungefär samma ställe och säger detta varje gång man syr det. Då borde det nästan vara broderiet som är knas känns det som.
Men det är tråkigt när den syr utan tråd utan att säga nåt
LillaMian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-02, 19:03   #15
MonicaBoberg MonicaBoberg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 362
Jämfört med den första D1-an jag hade är en fläkt ett mindre problem dessutom luftas rummet. Det är litet och med en dator, strykjärn, två maskiner och så jag, då kan det bli varmt. Men det är bara D1-an som känner av det inte Paffen eller så har den inget överhettningsskydd.

Vi borde som sagt klaga mer på våra maskiner men när man haft brodyrmaskin i flera år så lär man sig acceptera speciella drag hos maskinerna. Så länge slutprodukten blir bra så är det OK.

Enda problemet i den vägen hade jag när själva fästet man sätter ramen i började bli löst så ramen vobblade. Då blev inte brodyrerna snygga. Det löste affären och så funkar den igen.

Lampan som är till för att kolla undertråden går sönder på många maskiner, så fungerar det inte att damma av den så kan den fixas till vid en service. Just nu fungerar inte min men har tydligen lärt mig hur det låter när det är en halv meter kvar för jag går alltid fram till maskinen precis innan tråden tar slut. Inget jag lämnar in den för utan väntar till den årliga servicen.

När man början en brodyr kan man få meddelandet att kontrollera övertråden. Det är för att maskinen inte känner av att tråd går igenom när den syr sakta och korta stygn. Kanske det kan vara så även i en brodyr speciellt om den syr långsamt och med korta stygn.


Monica
MonicaBoberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons