Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-12-30, 13:35   #1
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Spraylim?

Jag håller på att sätta ihop ett startkit till (vuxna) dottern som ska ta över en broderimaskin.

Det mesta har jag ju så jag kan dela med mig av, men mitt spraylim får hon inte!

Har sett att flera av er använder 3M spraylim, eller liknande. Vilken variant använder ni? ReMount eller SprayMount?

http://solutions.3m.com/wps/portal/3...SprayAdhesive/
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-30, 13:41   #2
Winberg Winberg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2006
Inlägg: 247
Smile

Hej jag skulle nog ta ReMount.
Har själv Sulky kk2000 och ett annat som heter EMBTECH 600 Mist Adhesive spray . Kram karin
Winberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-30, 14:06   #3
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Jag har också KK2000 själv, men bara en flaska, och den kan man ju inte dela på... Ingen affär att handla sån't i här tyvärr, men 3M kanske jag kan få tag i. Jag tänkte nog också på ReMount i så fall.
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-30, 14:22   #4
JoCarinaWolff JoCarinaWolff är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 222
Jag köper/beställer mitt spraylim hos Indukta Progenta. 130kr + moms för 400ml sprayflaska. Sedan tillkommer ju frakten, men jag passar alltid på att köpa lite Sulkttråd samtidig, men det är inte så många 10r, så det känar man snabbt in ändå.
JoCarinaWolff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-30, 14:43   #5
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Beställa går ju lite här och där, men jag vill gärna kunna åka ner på fredag och ha det hon behöver med sig från början.
Men tar ändå gärna emot fler tips på var det finns att köpa "riktigt" lim, typ kk2000 i Sverige!
Ni som bor på orter där man kan handla maskinbrodyrsaker i butik, brukar det finnas i spraylim i butikerna?
Har för mig någon butik i Partille nämnts för att köpa tråd. Kan där finnas spraylim också? Var ligegr den? Svårt att hitta för en "bondis", allergisk mot stadsliv...
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-30, 14:51   #6
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Är det den här butiken som nämnts i någon tråd om tråd (ööööh... inte menat att vara vitsig...)?

Dit borde vi kunna hitta, faktsikt, eftersom det lilla livet (29 år gammal...) bor i Björkekärr, och dit hittar till och med nervös mamma med bil!

Där kanske det finns både spraylim och annat kul, vem vet! Tycker det är bra att handla "lokalt" och hålla bra butiker igång, om det nu är det!
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-30, 14:57   #7
HeleneB HeleneB är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 617
Finns även att köpa hos Skövde Symaskiner via nätet: http://butik.skovdesymaskiner.se/ gå in på maskimbroderi-spray så hittar du den.
HeleneB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-30, 16:00   #8
annan65 annan65 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2007
Inlägg: 169
Vet inte vad ni använder ert spraylim till... men jag har köpt spraylim på panduro och där kostade en flaska 99 kr. Om man inte har någon sådan butik i närheten så kan man handla via nätet. www.panduro.se
Jag brukar anvämda mitt när jag vill fixera nåt och inte kan använda vanligt lim. Både tyg och papper
annan65 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-30, 16:43   #9
gullum gullum är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 901
Ta kontakt med Bibbi här på sysidan. Hon har KK2000 och brukar vara väldigt snabb på att skicka sina varor.
Titta under annonser så har du hennes annons till höger.

Vad kul med en broderande dotter
gullum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-30, 16:52   #10
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Tack allihop!
Men nu när jag sett var det där Vallhamra torg ligger ska vi nog ta och använda avsaknaden av spraylim som ursäkt att åka dit och kolla! Hon har inte bott i Björkekärr så länge, så det är ju bra att hitta butiker av olika slag nära inpå!
Annars blir det nog Bibbi som får skicka en flaska!
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-30, 17:11   #11
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
3M och liknande använder jag bara i nödfall (när jag glömt att köpa kk2000) eftersom det inte är gjort för att tvättas bort. Visserligen har det funkat trots allt men KK2000 känns bättre med tanke på ändamålet.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-30, 17:29   #12
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Jag håller med dig Alvan! Jag är lite rädd att det ska bli klisterrerster kvar, och det har jag inte varit med om med KK2000, 505 eller vad det nu är jag haft. Och även om de kostar en del så räckte förra flaskan i flera år för mig eftersom jag bara sprayar så lätt så lätt så ine tyget glider bara, Då spelar ju inte någon 50-lapp hit eller dit så stor roll!

Men ändå är det intressant att hör andras erfarenheter, eftersom jag läst att flera här använder andra spraylim än de som är avsedda för tyg/quiltning/broderi.

Senast redigerad av Sotis den 2007-12-30 klockan 17:44.
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-05, 13:03   #13
Blanka Blanka är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 51
nybörjar frågor igen,
Jag har precis börjat med maskinbroderi, och har upptäckt att det kanske inte är lika lätt att få till presentabla alster som jag först trodde, läser era inlägg och tycker ni verkar jätteduktiga!
MEN...
vad använder ni spraylim till?
om ni tex broderar på ett hörn på en duk, fållar ni duken först eller broderar ni först?
några tips som lättare gör att man får broderiet på rätt ställe?

karin
Blanka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-05, 13:19   #14
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Jag använder spraylim när jag inte kan/vill spänna in materialet i ramen. T.ex. handdukar. Jag sprayar MYCKET lätt på underlägget, bara såpass att handduken inte glider när jag lägger den i ramen, så syr jag en fixram, som samtidigt åller solvyn på plats.
Ibland syr jag grejen först och broderar sedan, men oftast gör jag nog tvärtom. Broderar först, alltså.

Och nu när jag är hemma från Göteborg kan jag bara varmt rekommendera affären på Vallhamra Torg (Partille). Hon hade inte spraylim, men vilket trevligt par som hade denna butik med billig Sulkytråd och härliga tyger!
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-05, 13:52   #15
Blanka Blanka är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 51
tack för svaret, men jag har ännu en fråga...
när ni laddar ner mönster från internet och maskinen (Designer1) översätter färgerna så stämmer det inte alltid med PDF filen som följer med mönsterfilen, nu tex håller jag på att sy ett mönster med kaniner och blommor pdf filen säger vit och maskinen säger rosa, vad ska jag lita på för att få det så bra som möjligt?

karin
Blanka är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons