Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-11-05, 21:46   #1
MetalMii MetalMii är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 57
Beställa undertråd

Jag har haft problem med undertråden.
Köpte en rulle ( 10 000 m storlek 120 gunold) och
har alltså spolat själv, men det har varit ett
himla krångel med att den syns på rätsidan...

Nu fick jag till slut tipset om att det kunde vara
undertråden, och efter att ha testat övertråd som
undertråd och det gick kalasbra är jag bevisad.
Fick av en vän 3 färdigspolade rullar, även de har
fungerat problemfritt.


Nu ska jag till och beställa undertråd, men vill
ha lite tips på bra och billiga ställen.
Inte E-bay eller tradera då jag varken har visakort
eller paypal.


Jag blev även tipsad om att använda overlocktråd,
har sökt men inte hittat så mycket, och där jag
hittat står det ingen info om grovlek ?


Någon som har bra tips ?
MetalMii är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-05, 22:50   #2
stenbeckan stenbeckan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 1 118
Har själv haft stora problem med undertråden men det har visat sig att trådspänningen var inställd för 60 tråd o jag använde Gunolds 120 tråd. Men nu är spänningen ändrad till rätt tråd så nu går det som bara den...Vad har du för en maskin? Du behöver ju inte köpa ny tråd se bara till att få rätt spänning på undertråden....
Jag vet att Stoff o Stils overlock tråd är 120 men annars vet jag inte.
Brothers har undertråd i 60 o 90.

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig mer än så här men hoppas att det ordnar sig för dig.
stenbeckan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-06, 04:41   #3
Skruttan2 Skruttan2 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 39
Jag använder nästan bara färdigspolad undertråd på plastrullar. Den färdigspolade undertråden är tunn och gör att broderiet blir mjukare. Sen varar den till ca 35-40 000 stygn så den är bekväm att använda.
Har inte provat undertråd på papprulle.Papp eller plast är lite efter vilken maskin du har. På min HQ D1 passar plast bra.
Köper från maskinbroderier ( sunembroidery ). Tror att brodyrvaruhuset bara har papprullar.
Lycka till.
Skruttan2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-06, 08:03   #4
Lsp Lsp är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 42
Har också köpt den och den fungerar inte på min Brother 1500, det blev precis som du skrev. Jag skickad efter en ny från USA som fungerar så bra, men kolla med Brodyrvaruhuset.

Senast redigerad av Lsp den 2008-11-06 klockan 08:37.
Lsp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-06, 08:19   #5
WiKa WiKa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 480
Färdigspolade köperullar funkar bäst

Jag har testat några olika varienter på egenspolade undertrådar, och ingen har funkat riktigt bra. Jag har en D1 och med färdigspolade plastrullar från Sunembroidery - maskinbroderi funkar min maskin perfekt!
Som Skruttan2 skrev så blir det en stor skillnad på tjockleken och därmed också mjukheten i broderiet. En spole räcker till ca 30 000 - 35 000 stygn.

Sedan är det ju bara så bekvämt och smidigt! När jag sitter vid maskinen vill jag bara skapa direkt och inte spilla tid på att spola undertråd.

Katarina
WiKa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-06, 10:09   #6
petral petral är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 55
Jag använder overlocks tråd till både min quilt designer 2 och till min brother.
Det funkar kanon bra och det spelar ingen roll vilken sorts overlocktråd jag använder.Alla funkar lika bra.
Första gången jag provade var jag väldigt skeptisk men det gick suveränt så nu är det den enda jag kör med.
petral är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-06, 11:51   #7
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Jag tycker färdigspolat är suveränt bekvämt, tunn och fin tråd som det har nämnts och dessutom billigt om man köper själv från USA. (Ungefär halva priset jämfört med Solbrodyr.) Nu var ju tyvärr inte det ett alternativ för frågeställaren, men kanske du kan gå med och sambeställa med någon annan? Fast först ska du förstås testa att du också tycker det är bra med färdigspolat.

Jag använde NEB, plastspolar på mina "vanliga" broderimaskiner, men på 6-nålarsmaskinen kör jag spolar med pappers-sidor (plastkärna, dock). Runt 50-70000 styg per pappers-spole av den sort jag köper för ca 2-3 kr/st.
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-06, 12:13   #8
barkle barkle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 454
Sy Fia: Varifrån i USA skickar du efter?? Jag har skickat efter färgad färdigspolad undertråd och den var ganska så dyr, kommer inte ihåg varifrån. Men sjutton så snyggt att ha undertråden i färg då man broderar på handdukar.
barkle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-06, 12:31   #9
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Jag har köpt från lite olika ställen, beroende på om jag skulle ha andra grejor. Ett ställe jag handlat på flera gånger som skickar till Sverige är Allstitch.

Nu har jag i och för sig inte fått något hitskickat på ett bra tag därifrån (jag har vänner i USA som kan ta emot varor och sedan skicka hit), så jag vet inte hur det brukar gå med tull och så, Jag har känslan att man oftare åker på tull nu än tidigare, så man ska nog ha med det i sin kalkyl och låta allt annat bli en överraskning! En låda undertråd går ju som vanligt brev och kostar ju inte så mycket så chansen är hyfsad...

Tillägg: Fägad tråd i annat än svart har jag inte testat i färdigspolat, men håller med om att det är snyggt på handdukar, så det brukar jag spola upp själv.
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-06, 12:49   #10
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
OT
Är maskinerna känsligare nu än förr? då kunde man ju spola själv helt utan problem. Använder själv alltid färdigspolat nej föresten inte, jag spolar själv också utan problem. Tror min Viking sväljer det mesta
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-06, 12:58   #11
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Nej, inte tror jag de är känsligare inte! Däremot tycker jag att en del moderna maskiner gör ganska dåliga (dåligt spända) spolar. Det kan man ofta åtgärda genom att linda tråden ett extra varv runt trådspänningen (som ju oftast är något man lindar runt när man gör spolar).

När det gäller övertråd blir maskinerna "kinkigare" ju snabbare de broderar, och möjligen gäller det även undertråden, och är det så är ju i så fall modernare, snabbare maskiner kinkigare. OBS! Jag VET inte om det är så med undertråd. Jag har aldrig upplevt några direkta problem med undertråd på någon maskin.
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-06, 13:08   #12
kulan kulan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 186
Citat:
barkle skrev: Visa inlägg
Sy Fia: Varifrån i USA skickar du efter?? Jag har skickat efter färgad färdigspolad undertråd och den var ganska så dyr, kommer inte ihåg varifrån. Men sjutton så snyggt att ha undertråden i färg då man broderar på handdukar.
Hej
Jag tänkte precis fråga Syfia samma fråga eftersom jag vet att hon har samma maskin som oss PR600, men du hann före Barbro. Jag använder oxå färdigspolad med pappsida som funkar jättebra. Sist köpte jag Madeiras på Swelogent. Men Babsan om du är intresserad så kan vi ju beställa ihop från USA.
kulan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-06, 13:48   #13
barkle barkle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 454
http://www.abc-machine-embroidery-de...Color_533.html

Härifrån var det jag skickade efter de färgade. 38.70 för 72 rullar. Kanske inte sååå himla dyrt, men vill minnas att frakten kostade ungefär lika mycket. Ja Britt, vi skulle kunna slå oss samman.
barkle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-06, 17:38   #14
MetalMii MetalMii är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 57
Jag har en janome MC 200E

Jag har testat att olika spänningar på övertråden.
Men det blir inte bättre, det slutar med att övertråden
öglar sig istället.
Undertrådsspänningen har jag blivit rådd att inte röra.

Med tanke på att det fungerar med övertråd samt dessa
färdigspolade rullar så kommer jag att köra med det,
eftersom det är skönt att slippa krångel.

Vill bara hitta ett bra ställe att köpa från.
MetalMii är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-06, 17:43   #15
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Vilken sort är det du vill ha, MetalMii? Plast eller papper? Vet du märket du provat? Kanske någon av oss kan hjälpa dig att köpa?
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons