Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-11-12, 20:48   #1
amatören amatören är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 179
Program för fonter???

Hej

Nu har jag fördärvat 4st diskhanddukar, så nu är jag lite .

Jag undrar om någon av er vet om/hur man kan lägga till fler fonter så att man kan skriva med dem direkt i broderiet på datorn.
Jag har en urgammal vesion av Vip Customizing, Digitizing, m.fl. (disketter) och en Designer 1. Jag har bara en någerlunda fin font i mitt program, och den sys i tredubbla linjer i stolparna på bokstäverna (borde givetvis ha haft min laptop öppen så att jag kunde se vad fonten heter, men det har jag inte). Eftersom jag vill ha ganska liten text så funkar det inte, det bara knutar sig på baksidan och då hoppar den över en bit av bokstaven, eftersom maskinen stannar upp ett kort slag när den trasslar. Och så är den handduken kass.

Alltså undrar jag om det finns något tilläggsprogram eller annat, som inte kostar skjortan, att köpa till mitt program/maskin, så att jag kan ladda ner fonter från nätet/använda fonter från min dator, så att jag kan få in lite fler fina fonter att använda till mina broderier.

Jag har precis kommit igång med att brodera, köpte maskinen i somras, men tiden har inte räckt till innan. Men nu är jag sugen och har tid, men inga fina fonter. Det blir så bökigt att använda alfabet, som man köpt eller hämtat, och när man måste förminska flera gånger så blir resultatet därefter också.

Snälla, om någon vet så hör av er fort.

Håller tummarna.
amatören är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-12, 22:12   #2
gullum gullum är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 901
Så vitt jag kommer ihåg så har VIP flera stycken olika fonter i sig. Som man kunde välja hur stora de skulle vara. Har inte det programmet på datorn längre så jag kan inte kolla. Men jag skapade flera fonter med VIP till min gamla d1. Sen skrev jag med fonten i programmet och la ner som en fil på diskett. Alltså texten blev en hel brodefil.

Om du förmiskar något i maskinen så blir det samma stygnantal på mindre yta och det kan vara det som strular till det. Förminska i datorn istället.
Mellanlägget kan också vara problemet.
Vad använder du för mellanlägg och på vilket tyg?
Kan också vara lite damm i spolhuset som ställer till det eller tråden. D1:an är rätt kinkig
gullum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-13, 07:13   #3
amatören amatören är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 179
Jag har blåst spolhuset så gott jag har kunnat, och det verkade inte hjälpa. Jag syr på ganska glesvävda handdukar. Jag har provat två olika underlägg, dels ett tunnare riv, som nästan var omöjligt att riva av, dels det tjocka underlägget som jag brukar använda (från Stoff o Stil). Det blev något bättre med det tjocka.

Förlåt men jag förstod inte riktigt hur du menar med fonterna. Kan inte mina program riktigt ännu. Jag hör av mig till dig via mail.
amatören är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons