Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-02-13, 18:49   #1
Nymla Nymla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 38
Tygtryck-problematik

Hejsan!
Jag har tidigare tryckt ganska mycket screen- och schablontryck på tyger. Men senast jag gjorde det så uppstod ett problem som jag hoppas att ni här på sysidan kanske kan hjälpa mig med

Jag gjorde ett tryck med två färger, först ett tryck med en färg som täckte en ganska stor yta, sedan på detta så ville jag trycka en annan färg med en annan schablon, så att den andra färgen alltså blev tryckt på den första färgen och inte direkt på tyget.

Problemet är att på det andra trycket så smet färger in under schablonen och linjerna blev inte bra, det första trycket blev dock perfekt. Det första lagret var helt torrt så det kan inte ha nåt att göra med det, jag tror att det handlar om att det blev en annan yta att trycka på när det redan var färg på tyget.

Finns här nån som kan ge mig lite tips för att få ett bra tryck med två färger på varandra? Jag använde mig att en papperschablon med omflyttningsbart spraylim på baksidan.

Tack på förhand!
Nymla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-14, 05:12   #2
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Det kan vara så enkelt som att färgmängden du använde blev för mycket när den förra färgen hindrade tyget från att absorbera den.

Vad använde du för teknik för att aplicera färgen?
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-15, 16:34   #3
Nymla Nymla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 38
Ja det kan du nog ha alldeles rätt i! ^^ Problemet är att det är ett ganska invecklat mönster och det.känns som det blir väldigt krångligt att skära ut ett inverterat tomrum där det andra lagret färg ska vra. Jag kanske helt enkelt får försöka gör ett tunnare lager färg på första lagret, fast jag vill ju att det ska bli täckande hmmmm....
Jag använde en vanlig disksvamp bara. Funderar på att prova med en liten roller nästa gång fast då känns det som det blir en massa färgspill :P
Har du provat trycka olika färger på varandra och har det funkat bra? Tack för ditt svar
Nymla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-18, 06:00   #4
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Med undantag för något enstaka projekt där jag använt ett lager täckande vit färg som bas för att kunna använda en vanlig textilfärg med lägre pigmenthalt på ett mörkt tyg, så inte vad jag kan minnas.
Jag trycker inte mycket. Jag har frihandsmålat en hel del. Men då är det ju enkelt att reglera färgmänden medan man jobbar, så det är ju inte riktigt samma sak.

Jag hade nog gjort ett par testschabloner med ett enklare mönster men med samma problematik och experimenterat lite. Det är möjligt att det bästa är att göra trycket så att färgerna aldrig hamnar på varandra. Särskillt om samma färg ska ligga direkt på tyget också. Har du problem med att få tunna lager att täcka kommer det antagligen att bli skillnad på både färg och yta beroende om färgen ligger på en annan färg eller direkt på tyget.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-23, 13:50   #5
Nymla Nymla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 38
Färg nr 2 kommer inte ligga direkt på tyget utan endast ovanpå färg nr 1. Men jag ska prova mig fram, kanske göra en ny schablon. Men tack för dina svar iaf!
Nymla är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons