Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-07-04, 13:43   #1
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Varför så mycket etiketter

Har funderat på varför det sitter så mycket etiketter på kläderna på bilderna numera. Om jag syr till min egen unge eller mig själv så vill jag inte ha en etikett på. Är det gratisreklam i albumet
Visserligen ser man nästan aldrig vad det står men det verkar ju kommersiellt när det sitter en etikett på.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-04, 13:53   #2
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Det har jag också funderat på, etiketter och bakvända prislappar!

Visserligen har jag också etiketter, men de sätter jag endast på lite större saker jag gör till andra, t ex båtkapell och dynor.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-04, 14:54   #3
chery chery är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 1 053
Ettiketterna är mitt kännetecken. Om jag säljer något så vet man att det är jag som har gjort det. Det har ingenting med gratisreklam här på sysidan att göra. Nu har jag nästan alltid mina lappar på insidan, så dom har nog inte synts här ändå. Ville bara förklara varför jag har dom i alla fall.
chery är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-04, 19:38   #4
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Och jag funderar på att införskaffa "etiketter" av något slag för att sätta på sådant jag säljer. Inte heller för att få gratisreklam, utan just för att det ska synas för personen som äger plagget vem som har gjort det. Även om man kan behöva vända det ut och in för att se.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-05, 07:42   #5
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Etiketter i all ära men att sätta dom mitt på plaggen??? Jag skulle personligen sprätta bort lappen direkt. Sitter den på insidan är det väl ok. Men det är ju vad jag tycker.

Så undrar jag varför tråden flyttats till Allmänt forum? Detta är inte sömnadsrelaterat ett dugg.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-05, 09:11   #6
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Mitt på plagget, ja, det är inte kul. Jag tycker det är lika illa som tröjor med stora tryck med märkets logo, och det undviker jag också... Det känns mer som gratisreklam, även om jag skulle gissa på att det har mer att göra med den reklamen när någon bär plagget än den man får på sysidan.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-05, 09:11   #7
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Anledningen till att jag flyttade var att jag tyckte att det var sömnadsrelaterat på samma sätt som övriga frågor kring etiketter, lappar och tryck. Varför man väljer att sy något på ett visst sätt tycker jag definitivt har med sömnad att göra. Jag har dock flyttat tillbaka tråden eftersom du inte verkade ha samma utgångspunkt för ämnet.

Jimipe
Forumvärd
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-08, 19:21   #8
perlemor perlemor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 140
Antar att det är delvis vissa av mina saker man undrar över...
Jag har satt etiketter längst ned i ett hörn på plagg/kuddar...
För mig är det absolut ingen "gratisreklam" i kommersiellt syfte här på sysidan, utan mer en slags signatur att det är jag som gjort plagget.( Som på tavlor t ex... ingen som tycker det är konstigt när konstnärer signerar dem på framsidan...) Jag säljer inte mina plagg, så som sagt, inget kommersiellt syfte. Levererade mitt bebis-set till lillbrorsans bebis idag, och föräldrarna tyckte det var enbart roligt med att det satt en etikett på med min "signatur". Och hade de inte tyckt om det, hade de kunnat sprätta bort den enkelt.
I mina egna plagg sitter de bak, i nacken

Så detta var mitt svar.
perlemor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-09, 21:36   #9
Annie Annie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 248
Jag har exakt samma svar som talaren ovan, så nu vet ni det!
Annie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-14, 22:50   #10
akeem akeem är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 2
Etiketter

Jag tycker det är jättekul med etiketter och så tycker mina vänner.
Det började med att jag köpte etiketter från amerika. Där var budskapet färdigt man fick bara lägga till namn. "An original from" å så mitt namn med ett a istället för å. Eller "Specially made for you by" å så mitt namn. Det finns några fler varianter. Dessa etiketter kändes väldigt fel när jag sålde något. Nu har jag bara en liten etikett med mitt namn. Jag tycker om det för det syns att jag gjort det och mina vänner tycker om det för det påminner dem om givaren.
akeem är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-15, 09:24   #11
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Etikett på insidan av plagget tycker jag om, för då kan jag se vem som gjort plagget. Jag har fortfarande inga etiketter än, men jag planerar att köpa ett gäng när jag får råd.

Jag hade etiketter från för ca 10 år sedan, men de är lite daterade och simpla, färdiga teckensnitt och symaskinsymbol ni vet. De nya skall vara med min logga.

Att det är på insidan är att det inte passar med utsidan på dockplagg, totalt fel proportioner och skala. Men på människokläder kan det fungera med utanpå om det passar in i designen och inte ser galet ut. Krävs förstås att etiketten i fråga är gjord för det med stilren design.

Men generellt föredrar jag insidan, ja!
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-15, 09:49   #12
Lithia Lithia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 465
Jag använder etiketter (men har inte lagt åt något här med etiketter på). I plagg syr jag oftast etitketten i nacken eller längst bak i linningen, men på väskor sätter jag dem på utsidan om jag tycker att det passar in i designen. På väskorna fungerar det ju som diskret reklam för mig och mitt företag, i plaggen har jag det för att det ser mer proffsigt ut och för att kunden skall veta vart plagget kommer ifrån.

/L
Lithia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-17, 21:13   #13
pysseltjejen pysseltjejen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 182
Jag har tänkt köpa etiketter till det jag syr. Jag säljer ingenting så det har inte med reklam att göra. Snarare skulle jag jämföra det med att signera en tavla. Att jag skriver under på något jag skapat.Och är det ett sött motiv el en gullig text tycker jag det kan vara en söt detalj på t ex babyplagg.
pysseltjejen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-18, 19:36   #14
Addes Addes är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 647
Citat:
Delfintua skrev: Visa inlägg
Har funderat på varför det sitter så mycket etiketter på kläderna på bilderna numera. Om jag syr till min egen unge eller mig själv så vill jag inte ha en etikett på. Är det gratisreklam i albumet
Visserligen ser man nästan aldrig vad det står men det verkar ju kommersiellt när det sitter en etikett på.
Psykologiskt knep för kunder juh, o säljaren får extra lite pengar tack vare de onödliga och fåniga etiketterna. Gullig nalle på lappen... kunden blir sugen på att köpa = undermedveten tvång-köp-impulsiv eller hur man ska säga... men du fattar väl hur jag menade.

Minns att det var ett par jeans som har ca 2-3 st typ 10-15x30 cm lapplöp (textil, papper och hårt papper typ) över min röv... fy fan...kanske Diesel... irrande bara. O jag stoppade in under jeans och kolla bak i spegeln i provrummet om det inte var uppdragen och skära in i röven, så ok... köpte dem eller inte... Det var coola handstil typ också...

De fastsydda etiketterna... Det finns dumma folk som sydde om de märkenamn och -logo. T.ex. NK så de sydde om till skabbiga t-shrits. patentiskt.

Jag har alltid KLIPPAT BORT för jag avskyr det, men undantag för dom som är 30 grader eller dylika avvikande från standradtvätt. vill inte att kalsongar med grova etiketten klias i röven typ jag står ute i tubeplatten juh!
Addes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-02, 08:29   #15
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Jag har gjort en snabb inventering i garderoben. Döm om min förvåning när alla etiketter sitter på insidan av plagget. Helt ok för min del och jag vet ju vem som gjort och det räcker så men att skylta utåt med en blaffa mitt fram på plagget skulle jag aldrig göra. Möjligtvis att lappen fästs i sidsömen lite diskret, annan placering är enbart störande och ful. Det är nu vad jag tycker men jag ser ju av bildarkivet att fler tycker annorlunda.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons