Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-04-22, 12:52   #1
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Mycket vidd nedtill utan söm i midjan

Hej!

Jag är sprillny här, men blev hänvisad hit från sticklistan där jag vanligen håller till.

Gjorde ett spontaninköp av tyg idag -
tänkt att bli en klänning.

Tanken är att den ska ha 3/4-ärm, ett ganska figurnära liv och helklockad kjol. FAST (här är problemet) inte någon midjesöm. (Dolt blixtlås mitt bak.)

På affären ritade jag upp ett liv mitt ovanför en halvcirkel och köpte gott om tyg för det. (Var tvungen att
köpa fyra hela klänningslängder, så till alla förslag borde det finnas tyg att genomföra.)

Men nu när jag tänker hemma så inser jag att all vidd kommer att hamna på höfterna. Eller?

Så då har jag tänkt lite och kommit fram till tre tokiga förslag. Kommentera dem gärna och kom med bättre lösningar.

1. Mitt fram(bak) trådrakt. Sidsömmen på livet utställt 45 grader och en vansinnigt stor inskärning för att få sidsömmen till ett lodrätt läge. Men hur ser nederdelen på den inskärningen ut?

2. Luta hela livet 45 grader åt sidan till. Mitt fram(bak) på kjolen trådrak. Men då blir det knepigt att klura ut längden på kjolen.

3. En medeltidsinspirerad idé. Livet trådrakt. Istället för att sätta i kilar mitt fram(bak) och i sidorna så sitter de fast i livets förlängning. Det blir alltså bara en söm mitt fram: trådrak i livet och på skrå i kjolen. Hade jag klippt till kilarna för sig hade det blivit tre sömmar. (Där. Och likaså vid sidorna och mitt bak.)
(Mönstret ser alltså ut som en teckning på en klänning i kjolen, fast bara halva fram(bak)stycket i livet.)

Jag vill
alltså ha vidden utspridd runt om midjan, fast utan midjesöm (om det går)


Nån som fattar nåt och kan tänka klokare?

Cessi/
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-22, 13:15   #2
magica magica är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 346
jag är lite trött just nu och förstår inte riktigt dina förklaringar. men. vore det inte lättast att göra klänningen i flera delar, ex 3 delar fram och 4 delar bak, och ställa ut kjolen så mycket som önskas i dom sömmar som blir. det bli ju då 6 ställen (ev 7 om man ställer ut mitt bak också) att ställa ut. då kan man få in ganska mycket vidd. utan något som helst krångel.
magica är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-22, 13:19   #3
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Det låter ju vettigt...

Får se om det finns nåt sånt mönster i pärmarna jag köpte för en herrans massa år sen.

Nån fiffighet som är bra att tänka på?
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-22, 13:43   #4
alexandrabrinck alexandrabrinck är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 235
Jag är inte säker på att jag förstod riktigt hurdan modell du är ute efter... Men ett exempel på en klänning som inte är skuren i midjan, men som ändå har figursytt liv och mycket vidd nertill finns här: http://www.sysidan.se/albums/viewpic.htm?ID=2751. Genom att göra klänningen i flera våder så kan du ju få klänningen figurnära resp. klockad där du vill, utan att ha en söm i midjan.
alexandrabrinck är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-22, 14:18   #5
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Ungefär precis så där får det nog bli,ja.

Och det fanns mönster i pärmen. :-)

Tänk om man hade kunnat vara lite mer kall i magen och gått hem och kollat pärmen först. Nån liten krona kunde jag nog ha sparat på att slippa köpa mycket tyg...
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-25, 08:05   #6
klaas klaas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 95
Vad bra då kan du få en handväska i samma tyg med brodyr i ton i ton vetja
mvh klaas
p.s. aldrig fel med extra tyg hemma själv har jag räknat fel åt andra hållet
klaas är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons