Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Historiskt inspirerad sömnad
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-03-07, 12:06   #1
evve evve är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 8
Nålbindning

Jag har ett tag nu velat prova på nålbindning. Jag har två nålar som jag fått av min pappa, men nu återstår frågan, hur gör man?

Något speciellt att tänka på? Vad ska jag använda för garn? Jag har hittat någon beskrivning på hur det görs, vad har du använt för någon? Tips?
evve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-08, 14:13   #2
sandviken sandviken är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 26
Du skall skaffa ett tjockare ullgarn av typ svenkullsgarn, d.v.s. 100% ull och inget förfinat garn som kan tvättas i maskin utan så naturligt som möjligt.Till första försöket är det bra med ett 3 eller 4 trådigt garn.

Det finns många beskrivningar på Internet och ett antal böcker att köpa men det kan vara svårt att lära sig enbart efter bilder, en bok med tillhörande filmer kan göra det mycket enklare. Det finns några olika DVD och CD skivor med filmer man kan köpa, det finns även många filmer på Youtube. Sök på nålbindning, nadelbinding, nalbinding m.m.. Fast aldra bäst är naturligvis en levande person som kan visa hur man gör.

Varianterna på stygnen är otaliga, inget som är mer rätt eller fel än annat, de är bara olika. Lär dig ett stygn först, prova varianter när det känns att det fungerar.

Nålbinder man enligt gammal tradition skall man valka ihop det man nålbundit efteråt. Valkningen gör att det krymper. Det gör att passformen kan fixas till mycket, även lite missar i hur man tagit stygnen. Valkningen är perfekt för den kan gömma det mesta som råkat hända.

På min hemsida hittar du en beskrivning som bygger på Märta Brodens teknik, en svensk variant från Hälsingland, men det finns massor med andra sätt från andra platser och länder.

/Louise
sandviken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-08, 17:16   #3
evve evve är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 8
Så komiskt, jag var av en slump inne på din sida igår! Men såg då med andra ögon och såg ingen nålbindning.

Just nu håller jag på med att fläta band, som jag nu såg att du var bra på, men när jag tröttnar på det ska jag se hur det går med nålbindningen.

Jag brukar ha lätt för att lära mig saker, försöker och försöker tills jag lyckas Med dina tips kommer det att gå bra, hoppas jag! Tack
evve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-08, 18:11   #4
sandviken sandviken är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 26
Det är bara att du mailar eller ställer en fråga här om du kör fast. Det brukar vara ganska lätt att svara för de som redan kan.

Jag tycker att det är en väldigt intressant utmaning att se om det går att lära någon ett praktiskt hantverk utan att träffa personen. Och det går faktiskt, digitalkamera, internet, mail och video är perfekta hjäpmedel.

Lycka till med nålbindandet!
Louise
sandviken är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons