Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Quiltning
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-10-26, 22:45   #1
KarinA KarinA är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 86
Fråga på fryspapper

Hejsan!
Jag har läst här på Sysidan om att man kan köpa bakplåtspapper istället för fryspapper på Quiltbutik. Nu undrar jag om någon kan specificier mer om bakplåtpappret förut att det ska vara ett "flergångspapper", tex märke. Jag har letat på olika matvarubutiker men tycker inget liknar fryspapper. Kram Karin
KarinA är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-26, 23:12   #2
Malin.J Malin.J är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 235
Jag tror att det är mer troligt att det pappret finns i manuella chark eller ost diskar. Än bland bakplåtspapperna på affären. //Malin
Malin.J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-26, 23:34   #3
Linnea Linnea är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 240
Re: Fråga på fryspapper

Hej Karin!
Du kan inte byta ut bakpapper mot fryspapper. Det är till vitt skilda områden. Bakplåtspapper med teflonbeläggning använder jag när jag syr vändsydda applikationer och då använder tunn, tunn förklistrad fleece till baksida (använder då bakplåtspapper för att det inte skall fastna när jag stryker ut sömmarna). Jag använder även bakplåtspapper när jag syr typ blyinfattade fönster etc med snedslåband.
Bakplåtspapret använder jag med andra ord då det INTE skall fästa vid.

Fryspapper använder man då man VILL att det skall fästa vid, som t ex när man bygger upp ett landskap. Titta gärna i min webshot där jag visar hur det kan se ut när man bygger upp en bakgrund med hjälp av fryspappertekniken. Du kan även använda fryspapper när du gör applikationer (applikationer kan man göra på många olika vis).

Här i Sverige har jag inte funnit något fryspapper annat än i quiltbutiker. I USA kan det däremot köpas i vanliga butiker eftersom folk där packar i chark i det...så även i charkdisken.

Vill du testa på fryspappersvariant i billighetsutförande kan du använda papper som omger copyeringspapper. Var dock aktsam om det är färgtryck eftersom det kan smeta av.

Fryspapper kan du använda om och om igen...när du drar strykjärnet över så fäster det på tyget...så en mall kan du använda i närmast det oändliga (lite överdrivet )

Fråga om du undrar över något!

Nu kryper jag tillbaka i sjuksängen (har feber men kunde inte låta bli att kolla lite mail)
Må så gott
Linnéa
Linnea är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-26, 23:39   #4
KarinA KarinA är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 86
Varmt tack för de bra svaren.
Jag var egentligen förvånad att det skulle finnas bakplåtspapper som var fryspapper men tänkte att kanske...
Ivarjefall så ska jag sluta leta nu och köpa som vanligt i quiltbutiker. KRAM till er båda och krya på dig Linnéa.
KarinA är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-26, 23:46   #5
Linnea Linnea är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 240
Hej igen!
Jag hänvisade till bilder på min webshot, men glömde ge länken..sorry
Här kommer den http://community.webshots.com/user/linnea133
Där finner ni även andra bilder på vad jag pysslar med...kan kanske bli lite inspiration för några av er.

Nu rymmer jag till sjuksängen
Må så gott
Linnéa
Linnea är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-26, 23:51   #6
Linnea Linnea är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 240
Tack Karin!
Jag har inte tid och ro att ligga med feber...längtar till min symaskin. Min dotter tyckte att jag kunde ta symaskinen till sängen ...sicken tjej...igår låg jag helgroggy och orkade inte ens titta i en bok..och då är det illa (älskar nämligen att läsa). Idag är lite bättre...men så har jag full dos febernedsättande.

Hör av dig om du inte får fatt på fryspapper så kan jag skicka dig en bit.
Må så gott
Linnéa
Linnea är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-26, 23:59   #7
Linnea Linnea är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 240
så här kan det se ut när man bygger upp ett landskap med hjälp av fryspapperteknik. På det har jag sedan frihandsbroderat (typ frihandsquiltat, dock utan vadd) och sedan broderat egendesignad brodyr.
Bifogade bilder
 
Linnea är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-27, 15:19   #8
Rae Rae är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 866
Question Fråga till Linnea

Hej! Jag var interesserad av eran diskussion om fryspapper använding....har just skaffat mig en rulle i quilt butiken...men, jag förstår nog inte hur du menar att du bygger upp ett landskap. Rae

PS: krya på dig.
Rae är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-27, 15:43   #9
Linnea Linnea är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 240
Hej Rae!
Jag har fotograferat en serie när jag gjorde min fjäril med fryspapperbakgrund och hade som målsättning att lägga ut bildserien som undervisningsmaterial...har dock inte hunnit (du hittar minikurser i min webshot...skall dock lägga ut dem på min hemsida så blir det lättare att printa ut och använda dem). Nu skall jag hålla kurs i helgen med ett par av mina designade syprojekt och brodyrer och hinner nog inte lägga ut något innan dess...särskilt nu när jag pendlar mellan sjuksängen och syrummet...är det okey om du får utförligare förklaring nästa vecka då jag kan lägga ut dem?
Jag visar då steg för steg hur man använder fryspapper....skulle kunna göra en övningsuppgift...ett syprojekt som jag lägger ut som gratisprojekt...men vågar inte säga på studs när jag hinner göra det färdigt...bildserien kan jag dock lägga ut efter helgen. Just nu jobbar jag intensivt (designar och testsyr projekt som jag skall ha till kurser och även sälja på min hemsida...har även börjat stygnsätta igen )...och min tuffa infektion fanns inte inplanerad i mitt schema ))....får nog äta mer vitlök )))

Må så gott!
Linnéa
Linnea är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-27, 18:27   #10
xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 69
Ännu en fråga till Linnéa

Hej Linnéa!

Jag har också läst er diskussion om fryspapper, vilket jag också använder till olika saker, till applikationer använder jag dock oftast vlisofix.
Jag har tittat på dina fina alster både här, din hemsida och på webshot. Så frågan: fungerar det bra att lägga ut bilder där? (på webshoten) Jag är där ibland och tittar på folks fina bilder och får inspiration. MEN den är ju nerlusad av reklam. Och en gång lyckades någon "skit" smitta av sig så jag fick en massa problem (typ spam) innan jag kunde få bort det. Något du märkt av?
En fråga till; var håller du dina kurser? Måste man ha brodermaskin eller räcker det med frihandsbrodering/frihandskviltning? skulle vara jätteintresserad av något slags syprojekt/övningsprojekt som du skrev om.

Krya nu på dig och lycka till med kursen!

Hälsningar Gunnel
xxxxxxxxxx är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-27, 18:54   #11
Rae Rae är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 866
Thumbs up

Jag blir jätte glad att få lite mer info när du få tid...ingen hets. Jag är bara nyfiken på alla nya idéer som jag hittar här. Jag inväntar tecken att du har hunnit. Må så gott! Rae
Rae är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-27, 19:58   #12
Linnea Linnea är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 240
Hej Gunnel!
Tack för Dina värmande ord !

Fördelen om man använder fryspapper till applikationer är att man slipper de råa kanterna. Det kan man även undvika om man t ex vändsyr applikationerna...hur jag gör beror på situationen...till vad det skall användas...om det skall tvättas mycket (tycker då vliesofixapplikationerna blir fula i kanterna),... vilken känsla jag vill få fram etc.

För mig har det fungerat bra att lägga ut på webshoten...men jag har betalt till en tjänst så att jag kan ha många album. Jag visar dock bara pyttelite av vad jag gör...nästan inga av mina illustrationer eftersom jag varit med om stöld flera gånger och det är tufft särskilt då man skall livnära sig på det.

Det är också orsaken till att jag inte visar mina färdiga quiltprojekt där...bara några närbilder ...men inte så man ser hela projektet...vill inte att det skall bli som jag råkat ut för med mina illustrationer.
Förr delade jag alltid med mig av alla mina illustrationer och projekt (försöker fortfarande bjuda på mig själv i olika forum)...har alltid tyckt att det är kul att hjälpa andra kruxet är nu när jag försöker livnära mig på min konst...då kan jag inte fortsätta att ge bort allt...den ekvationen går liksom inte ihop ... Vill jag kunna sälja eller ha ett mönster på mina kurser kan jag då inte heller låta folk plagiera mina grejer och utge sig för att själva designat det .... för mig blir det då svårt att hävda att jag själv är upphovskvinna till det. ...Det känns tufft att hålla i sina grejer när man är van vid att dela med sig dem..men det är också urtufft att försöka livnära sig på konsten... Många är vana vid att allt är gratis, men tänker inte på den enorma tidsinsatsen och även den ekonomiska insatsen det är att utveckla syprojekt och maskinbrodyrer...många tar och ger bort (många för att bara vara snälla...men tänker inte på den som designat)...usch, nu blev det moralpredikan..förlåt...inte alls det jag hade tänkt mig...ville bara berätta varför jag inte har så mycket quiltprojekt på min webshot...det kommer dock mer i framtiden. Inom förhoppningsvi snar framtid kommer jag ha mönster både till salu men även ha gratisprojekt där...håller på att designa en nallequilt som jag kommer ha som BOM på min hemsida...så alla kan ladda hem gratis mönster var månad ...men före det kommer jag nog släppa ett julprojekt...om jag hinner.

Just nu håller jag mina kurser i Lund, men kommer nästa termin även hålla i Malmö..ev i Danmark (har fått förfrågan från 3 quiltbutiker) och Stockholmstrakten...ja, där tjejer samlas och vill ha kurs och om jag hinner stoppa in det i min planering .

Jag gör samma projekt i olika utförande...till dem som vill sy för hand, på vanlig maskin och till dem som har brodyrmaskin....i gruppen som jag har nu så finns både de med "vanlig" maskin och brodyrmaskin.
Trots jag älskar min symaskin så har jag behov av att sitta och brodera och quilta för hand...håller nu på att brodera en ängel som ritade förra året i olika projekt..broderar den för hand, men har också stygnsatt den...allt för att det skall passa alla.

Nu skall jag återgå till syrummet...pendlar fortfarande mellan sängen (är fulltankad med febernedsättande och borde eg stanna där) och syrummet..men känner mig aningen bättre idag ...det är nog tygerna och trådarna som muntrar upp ...tänk så torftigt de har...de som inte hamnat i syträsket

krama och febriga quiltkramar
Linnéa

Senast redigerad av Linnea den 2005-10-27 klockan 20:18.
Linnea är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-27, 20:04   #13
Linnea Linnea är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 240
Rae skrev:
Jag blir jätte glad att få lite mer info när du få tid...ingen hets. Jag är bara nyfiken på alla nya idéer som jag hittar här. Jag inväntar tecken att du har hunnit. Må så gott! Rae

Hej Rae!
Jag säger till när jag stoppar in bilderna...de måste nämlien förbehandlas i Photoshop eftersom jag dumt nog körde högupplösta bilder för att alla detaljer skulle kunna ses...och varje bild ligger på ett par megabite (folk blir tokiga om jag lägger upp så tunga bilder...tar eviheter att få fram bilderna på skärm).


Går gärna in och se hur du kan göra kort på olika vis. Det är förvisso påskkort på webshoten...men byt ut det mot tomtar...så blir det nog uppskattat

Nu måste jag hinna bli frisk...till helgen skall jag hålla helgkurs..och det går inte an med denna feber...skall dock se om jag orkar en liten tur in till mitt kära syrum
kram
Linnea
Linnea är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-28, 08:46   #14
Tina Tina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 43
Talking

[QUOTE]Linnea skrev:
[B]
Just nu håller jag mina kurser i Lund, men kommer nästa termin även hålla i Malmö..ev i Danmark (har fått förfrågan från 3 quiltbutiker) och Stockholmstrakten...ja, där tjejer samlas och vill ha kurs och om jag hinner stoppa in det i min planering .


Hej Linnéa.

Jeg behøver vel ikke sige, at jeg MÅ med på dine kurser, når du holder dem i Danmark? Det vil jeg glæde mig meget til. Jeg har købt en masse quiltebøger og mønstre - og tør ikke rigtig gå i gang med dem, fordi jeg vist ikke helt har forstået teknikken med omvendt applikation, frystepapir, sysammen osv., så det ville være skønt med et kurs, så jeg kunne komme i gang.

God fornøjelse med dit kurs i helgen og god bedring til dig.

Kram, Tina
Tina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-28, 10:13   #15
marson marson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 8
Man blir jätteglad av att se dina fina arbeten! Du är verkligen superduktig! Med förväntan ser jag fram mot din demonstration av hur man använder fryspapper. Jag har en rulle liggande som jag köpte av bara farten för minst tio år sedan i en rolig quiltaffär utomlands. Men som jag inte begripit hur man använder. Det var så många andra kunder som handlade sådant papper, så jag tänkte att det var något man behövde ofta. Hade då nyss börjat att sy med lappar, men pappersrullen förblev liggande i skåpet. Antagligen är det så att man viker ni sömsmånen runt pappersfiguren och sedan stryker. Man får väl förstås klippa upp ett hål på baksidan av underlaget också för att få bort papperslappen... Hmmmm... Annars borde ju vliesofix eller fryspapper inte spela någon roll...Hälsn. Margit
marson är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons