Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2012-07-10, 13:24   #1
Åsa86 Åsa86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 305
För liten korsett trots bra toile

Jag har nyligen sytt en 1700-tals korsett från Jill Salens bok "Corsets" till min syster. Efter mycket pill med omkonstruering och storleksförändring på mönstret så kunde jag prova av toilen - som satt som en smäck.
Men när sedan korsetten var klar hade den krymt massor.
Syrrans mått var de samma som tidigare men korsetten hade "krymt" när jag satte i skenorna.

På tolien gick snörningen ihop helt men på det färdiga plagget saknas det som ni ser en bra bit...

Hur ska man tänka för att slippa detta problem i fortsättningen?
Förstår att man borde göra korsetten lite större för att tillåta skenorna att "äta" tyg, men hur vet man hur mycket tillägg som behövs? Är det bara att testa sig fram som funkar?
När man läser på korsettbloggar och böcker så nämns detta aldrig och deras toiler verkar sitta tajt och "rätt" från början.

Är det fler som har upplevt detta?
Bifogade bilder
 
Åsa86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-10, 14:39   #2
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Ofta töjer sig korsetten lite när man använder den dom första fånferna. Skenorna och tyget kring dom lägger sig liksom till rätta.
Vad använder du för skenor? Dom flesta tunna platta skenor äter upp väldigt lite tyg, normalt itne tillräckligt för att det ska vara något problem. Det är förmodligen därför du inte har sett det nämnas.
Använder man däremot runda skenor eller väldigt tjocka skenor kan det bli ett större problem.

Men se är det ju en fråga om vad du använde för tyg i toilen också. Om man syr en toile till en korsett får man tänka på att den färdiga korsetten med skenor och allt kommer ha helt andra egenskaper än toiltyget har på egen hand. Nu vet jag inte hur korsetten du sydde är konstruerad, men normalt hamnar i alla fall vissa delar med lasten diagonalt mot trådriktningen och där kan tyget töja sig ganska mycket. I en färdig korsett med skenor håller skenorna emot på längden och korsettyget kan därför inte töja sig lika mycket på bredden som det skulle kunnat utan skenor. Det kan vara något sånt som spökar för dig.

Tur i oturen att det var just sjuttonhundratal, för här kan du ju använda en sån där separat magplatta till.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-10, 16:24   #3
Åsa86 Åsa86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 305
Ja misstänkte att det var tjockleken på skenorna som ställde till det.
Använder buntband från claes olsson som är ca 2 mm tjocka (blir ju en ganska väsentlig tjocklek med tanke på mängden skenor i denna korsett).

Har köpt rensband från "classe" men verkar inte ha handstyrkan att bita av dem så det kommer nog bli buntband i nästa korsett oxå.
Har inte råd att lägga pengar på riktiga korsettfjädrar till plagg som kanske används max en gång.

Toiletyget jag använder till korsetter och liknande plagg är en tätvävd bomull med minimal töjmån, så det är nog inte där felet ligger. Provade tolien med de väsentligaste skenorna isatta så blir inte klokare där heller.

Men ja ja, lite spännade är det allt att se hur nästa kommer att te sig.

Och, Ja en stomacher får det nog bli till denna.
Åsa86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-10, 16:56   #4
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Riktiga korsettfjädrar är inte så dyra om skickar efter dom från vena cava.
Gör man ett riktigt grundjobb och får en korsett som passar perfekt och satsa på bra material så är dom jättesköna att bära. Tänker man sig lite för när det gäller tygval, så kan man använda den till annat också.

Skönast är dom flexibla stålen. Men dom kan man inte använda vid snörningen (båda sidor om behöver man stelt stål)

Jag har själv varit ute för att toilen har blivit lite större än korsetten.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-10, 17:11   #5
Åsa86 Åsa86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 305
Jo, jag känner till den hemsidan men har aldrig beställt något därifrån.

Varför jag inte vill lägga så mycket pengar är mest för att det är exprement och övingsprojekt till hisoriska kläder som jag syr.

Är inte med i något historiskt sällskap och räknar därför endast med att bära korsetterna (och klänningarna) engång - vid fotograferingen.

Har jobbat så mycket med den "inre korsetten" på gymmet, att jag inte tänker använda någon utvändigt.
Åsa86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-10, 17:38   #6
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Det finns ju också tyger som beter sig besynnerligt när man t ex pressar det. På senaste korsettkursen hade någon dam med sig någon sorts gobelängtyg som drog ihop sig oerhört mycket när det pressades.

Sedan är det ju lite synd att lägga ner massa jobb på en korsett och sedan inte använda perfekt material.
Bra material till "valben" skulle följande material kunna vara:
Plastben
Förstärkta plastben
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-10, 20:24   #7
learningtofly learningtofly är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2006
Inlägg: 60
jag läste just detta som tar upp det du talar om

http://historicalsewing.com/cant-get...d-easey-part-2
learningtofly är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-10, 23:11   #8
Åsa86 Åsa86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 305
Åh Tack, exakt vad jag menar.
Bra med en riktlinje för tillägg att gå efter till nästa projekt - som även kommer att provas av under tiden, och inte bara när den är helt klar.
Åsa86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons