Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-03-06, 19:06   #1
Sockerbollen Sockerbollen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2010
Inlägg: 51
Sy med framilonband

Jag skulle sy med framilonband i ett mönster ur Ottobre, men har nog gjort fel för trots att jag har sytt fast det på rätt sätt, i rätt längd så blir fortfarande nederdelen bredare än oket det ska sys ihop med. Jag har provat att sy fast med både stretch-raksöm (har en hemsymaskin) och vanlig raksöm, men inget funkar. Tips?
Sockerbollen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-07, 06:09   #2
Berga Berga är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 158
Nu vet jag ju inte vilken modell du syr, men ibland är Ottobre inte jättenoga med att skriva ut exakta mått på resårer/framilonband i deras mönster. De brukar bara skriva ut för minsta och största storleken. Om jag vore som dig skulle jag mäta sträckan på oket och klippa till bandet efter det. Den andra delen ska ju rynkas så mycket, eller hur. Blev du klokare av detta?? Lycka till!
Berga är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-07, 07:01   #3
Sockerbollen Sockerbollen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2010
Inlägg: 51
Jo, det hjälpte! Nybörjare som jag är följer jag helst mönster och beskrivningar till punkt och pricka även om det inte ser helt rätt ut. Men jag tyckte inte framilonbandet rynkade sig så mycket som jag ville - det blev snarare lite längre när jag sydde i det tyckte jag!
Sockerbollen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-07, 08:27   #4
mortilltre mortilltre är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 52
Framilonband, liksom annan resår kan töjas ut när man syr i det, hur mycket beror på kvaliteten på resåren och vilken typ av stygn man syr med. prova att klippa framilonbandet någon cm kortare än den del som den ska möta. Om du syr fast framilonbandet med raksöm (och det brukar gå bra) ska du öka stygnlängden något. Standarinställning på min maskin för raksöm är 2.5 och jag syr med 3.2 när jag syr på framilon. Hur mycket resåren töjs kan också bero på vad det är för tyg som ska rynkas, ett kraftigare tyg, t.ex. velour eller kraftig interlock, drar ut reårenmer än vad ett tunnare tyg gör, t.ex tunn bomullsjersey eller vanligt vävt bomullstyg. Därför är det bra att testsy med någon spillbit innan man syr i den riktiga mönsterdelen, då kan man anpassa resårlängd och stygnlängd efter de förutsättningar man har.
Lycka till!
mortilltre är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons