Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-11-01, 10:29   #1
bahia72 bahia72 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 278
Midjereår ??? HJÄLP!!!

Hejsan!
Syr mycket velourbyxor till mina barn bl.a. Men får inte till midjeresåren och är trött på att sprätta, klippa och slänga.
Om dottern har midjemått 48 cm vad blir det för mått på resåren???
När jag använder smal resår går det bra. MEN när jag har bred resår 1½-2 cm så blir det inte bra. Klipper till ca 48 cm omlottar syr fast den till en rundel och sätter sedan på den på byxan och syr fast den direkt på byxan. Tycker ändå den blir SLAPP?? Hur mycket ska jag "dra" av sp den inte blir FÖR hård?

Köper all resår från Bibbis textil och hon har ju bra grejer
Någon som har tips!!!!
Snälla hjälp!!!
bahia72 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-01, 11:02   #2
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Det finns inget fast mått. Däremot så bör allt i stretch som ska sitta åt vara mindre än den färdiga vidden på personen ifråga. Det du får göra är att hålla resåren utspänd kring hennes midja och se hur mycket som behövs.

Hur många procent man tar bort varierar från resår till resår, och även med ålder och så. Därför så går det inte att säga något fast mått.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-01, 11:16   #3
bahia72 bahia72 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 278
Jaa, det är väl bara att fortsätta morra tills man lyckas
Det är bara det att jag har dragit i resåren men när jag sedan overlockat fast den i överkant på byxan och sedan vikt ned och sytt en stickning så har den släppt lite. Ja, ja jag får fortsätta.
Tänkte bara om det fanns ngn som använda bibbis breda resår och hade något färdigt reccept

tack för ditt svar!
bahia72 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-01, 19:13   #4
mortilltre mortilltre är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 52
Om resåren är mjuk kan du minska mer än om resåren är hårdare och lite mer stum. Sen beror det också på om tyget den ska sys fast mot är tunnare, t.ex. singlejersey, eller tjockare, t.ex. velour. Ju tjockare tyg desto kortare resår eftersom ett tjockare tyg töjer mer. Själv använder jag sk stickad resår från Stoff och stil i 2.5 cm och 3.5 cm bredd, och den är mjuk och följsam, bredden gör också att den inte skär in. Till yngsta barnet med midjemått 54 cm gör jag resåren 45 cm lång, till äldsta barnet med midjemått 67 cm gör jag resåren 57-63 cm lång och dessa mått är till resårkanal om jag syr fast resåren med overlocken och sen stckar fast resåren korar jag den ytterkigare ett par centimeter.
Hoppas du hittar en formel du blir nöjd med.
mortilltre är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-02, 06:48   #5
bahia72 bahia72 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 278
Citat:
mortilltre skrev: Visa inlägg
Om resåren är mjuk kan du minska mer än om resåren är hårdare och lite mer stum. Sen beror det också på om tyget den ska sys fast mot är tunnare, t.ex. singlejersey, eller tjockare, t.ex. velour. Ju tjockare tyg desto kortare resår eftersom ett tjockare tyg töjer mer. Själv använder jag sk stickad resår från Stoff och stil i 2.5 cm och 3.5 cm bredd, och den är mjuk och följsam, bredden gör också att den inte skär in. Till yngsta barnet med midjemått 54 cm gör jag resåren 45 cm lång, till äldsta barnet med midjemått 67 cm gör jag resåren 57-63 cm lång och dessa mått är till resårkanal om jag syr fast resåren med overlocken och sen stckar fast resåren korar jag den ytterkigare ett par centimeter.
Hoppas du hittar en formel du blir nöjd med.
TACK ditt tips kommer verkligen hjälpa mig. Jag har en mjuk, bred resår köpt från bibbis och jag syr i velour, så då vet jag att jag ska korta den och när jag tror det är bra så ska jag korta av den en liiiten bit till
TACK igen
bahia72 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-02, 16:17   #6
hemsytt hemsytt är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2007
Inlägg: 19
Wink midjeresår:

Citat:
bahia72 skrev: Visa inlägg
Hejsan!
Syr mycket velourbyxor till mina barn bl.a. Men får inte till midjeresåren och är trött på att sprätta, klippa och slänga.
Om dottern har midjemått 48 cm vad blir det för mått på resåren???
När jag använder smal resår går det bra. MEN när jag har bred resår 1½-2 cm så blir det inte bra. Klipper till ca 48 cm omlottar syr fast den till en rundel och sätter sedan på den på byxan och syr fast den direkt på byxan. Tycker ändå den blir SLAPP?? Hur mycket ska jag "dra" av sp den inte blir FÖR hård?

Köper all resår från Bibbis textil och hon har ju bra grejer
Någon som har tips!!!!
Snälla hjälp!!!

Jag syr i en bit av knapphålsresår i ena ändan på resåret o sätter en platt tunn knapp i andra ändan, låter sedan resåren ligga löst i kanalen, kommer på så sätt undan slappa o hårda resårer på ett enkelt sätt. Midjemåttet kan ju variera ganska fort på de små, ena stunden växer fötterna nästa längden osv. sällan i den ordningen mamma tänkt sig att godingen ska växa i. Lycka Till!!
hemsytt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-03, 07:19   #7
bahia72 bahia72 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 278
Citat:
hemsytt skrev: Visa inlägg
Jag syr i en bit av knapphålsresår i ena ändan på resåret o sätter en platt tunn knapp i andra ändan, låter sedan resåren ligga löst i kanalen, kommer på så sätt undan slappa o hårda resårer på ett enkelt sätt. Midjemåttet kan ju variera ganska fort på de små, ena stunden växer fötterna nästa längden osv. sällan i den ordningen mamma tänkt sig att godingen ska växa i. Lycka Till!!
Tack för ditt svar-ska prova det också
bahia72 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons