Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-02-27, 13:04   #1
charlotte_13 charlotte_13 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 186
Ficka på trikå

Har en fundering kring vad som är bäst när man ska sy fast en ficka, i detta fall en ficka mitt fram, på trikåtyg. Skulle ni använda tvillingnål för att sy fast själva fickan eller något annat? Har nämligen sett en del som sytt fast med vanlig raksöm något jag inte riktigt vågat använda på trikå?
charlotte_13 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-27, 13:22   #2
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
En "svag" zigzag söm skulle jag använda
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-27, 16:21   #3
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Om fickan ska användas flitigt eller på något sätt utsätts för påfrestning så skulle jag ta smal sicksack eller trestegssicksack. Om den är mest för dekoration så kan du mycket väl använda vanlig raksöm (lätta lite på undertåden) eller förstärkt raksöm.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-01, 08:41   #4
charlotte_13 charlotte_13 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 186
Fickan i fråga är magfickan på den tunika jag precis sytt, mönster nr 5 i Ottobre nr 1 2009. Jag sydde fast den med tvillingnål på framsidan så att säga. I beskrivningen står det helt sonika: "Nåla och sy fickan på framstycket enligt mönstermarkeringen". När jag tittar lite närmare på bilden i Ottobre så ser det ut som om man sytt fast den med vanlig raksöm och det var väl där jag hakade upp mig lite på om det är så bra att sy med vanlig raksöm på trikå. Finns ju "elastisk raksöm" på min maskin, är det i så fall att föredra för att vara på den säkra sidan?

Ja, envis som man är så vill man ju förstå till fullo..
charlotte_13 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-01, 10:29   #5
Ploppan Ploppan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 447
Du har inte funderat på att fodra fickan eller sätta stretchigt mellanlägg på trikåns baksida? Jag gjorde just två fickor på en jacka där fickorna är i trikå och de fick stadga av stetchingt, påpressbart mellanlägg. Förvisso tror jag mest att fickorna på min jacka kommer att vara dekoration annars hade jag nog dessutom lagt till ett extra foder på fickan med.
Ploppan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-01, 12:33   #6
mortilltre mortilltre är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 52
Jag tror inte att påfrestningen på just magfickan blir så stor, så nog håller det med vanlig raksöm. Jag gjorde så på den modellen, eller om det var en liknande ... och det var mest i början när dottern (2 år) upptäckte fickan som hon stack in händerna i den/lade saker i den. Är du tveksam hade jag använt förstärkt raksöm, då håller det definitivt, oavsett hur mycket barnet ifråga drar i den. Och visst är den modellen för ett litet barn/bebis och då används fickan ännu mindre. Lycka til med ditt sömval.
mortilltre är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons