Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-02-20, 15:35   #1
Nefertari Nefertari är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 532
Sy i fast vävt tyg fast mönstret är gjort för sweatshirttyg?

Hej!

Har sytt en klänning från Ottobre nr 4/08. Nasta klänning. En hängselklänning där mönstret är gjort för att sy i sweatshirt.

Nu vill en kollega till min man att jag ska sy upp en sådan klänning men hon vill ha den i finecord manchester. Är det möjligt med samma mönster eller måste jag ändra på något?

Har för mig att man inte kan ta ett mönster gjort för stretchiga tyger och sy i fast tyg? Nu är det ju ingen tröja men ändå?

Och vad i så fall ska jag ändra på? Göra den bredare t.ex. eller måste jag hitta ett helt annat mönster? (ottobres mönster är ju rätt breda från början...)

Här brukar alltid någon veta!
Nefertari är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-20, 17:12   #2
Trulsan Trulsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 191
Det kan ju bero lite på modellen och så .Men jag rekomenderar inte o sy ett plagg som är tänkt att sy i sweatshirttyg i ett fast tyg. Jag gjorde det en gång, plagget ligger fortfarande halvfärdigt för de blev alldeles för litet. Nu var ju iofs det ett rätt figurnära plagg.
Trulsan
Trulsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-20, 17:47   #3
monicka monicka är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 335
Normalt så är ju ett mönster avsett för jerseytyger något mindre än för vävt tyg. Men modellen i en hängselklänning till barn är kanske inte tajt? (jag kan inte se vad det är för mönster...)En t-shirt kommer man ju i utan dragkedja men man kan inte sy en sådan tshirt i ett vävt tyg.

Du skulle kunna sy ett "prov" i ett gammalt lakan? Då ser du lätt vad du skulle behöva justera. /M
monicka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-20, 19:57   #4
Nefertari Nefertari är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 532
Jo, jag funderar på att sy ett testplagg. Tyvärr kan jag inte prova det på barnet ifråga eftersom jag inte träffar beställaren och det skapar ju lite problem...

Jag tycker att modellen är ganska vid. Har försökt titta på ett annat klänningsmönster för att jämföra med som är gjort för fasta vävda tyger, men det är inte helt lätt.

På ottobres hemsida kan man titta på klänningen om man bläddrar i det numret (nr 4/08).

Det lutar åt att provsy ändå, jag får väl testa på min dotter och ser hur det verkar?
Nefertari är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-20, 20:40   #5
mortilltre mortilltre är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 52
Jag har sytt just den klänningen i både ganska fast sweatshirttyg, stretchvelour och vävt bomullstyg till min yngsta dotter. Jag sydde stl 86 vill jag minnas och hon är inte direkt smal utan är rejält rund om magen. När jag sydde i de stretchiga tygerna lät jag bli att lägga till sömsmån i sidosömmarna, och i det vävda bomullstyget ökade jag istället sömsmånen til 1.5 cm (man kan ju lägga till ännu mer om man vill). Mönstret funkar alltså lika bra till vävda tyger som till trikå, ja nästan bättre skulle jag säga (om man nu inte syr till ett väldigt runt barn).
mortilltre är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-20, 20:46   #6
Nefertari Nefertari är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 532
Aha!

Tack! Då tror jag att jag vågar sy utan att provsy i ett lakan.

Har hittat ett mönster till i en annan bok som starkt påminner om denna klänning så jag tänkte lägga mönsterdelarna över det mönstret för att se hur väl de överensstämmer!
Nefertari är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-21, 13:24   #7
Nefertari Nefertari är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 532
Om jag tar en storlek större än vad beställaren tänkt sig så borde det funka tycker jag, och lite mer sömsmån?När jag suttit och tittat på mönstret tycker jag det är så lite som skiljer mönsterstorlekarna åt och om jag då ska vara på den säkra sidan så kanske en storlek större är bäst?

Vad tror ni- blev lite osäker igen!
Nefertari är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-25, 13:37   #8
mortilltre mortilltre är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 52
Modellen är ganska kort, nästan som en tunika så det du framförallt bör tänka på är kanske att förlänga den ett par centimeter nertill.
mortilltre är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons