Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tyger och tillbehör
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-01-07, 20:59   #1
Anafear Anafear är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 13
Question Finns det någon bra ersättare för kritan?

Jag är nybörjare på detta med att sy och har i de närmaste affärerna köpt bl.a krita, pennor(sånna med en borste på) samt en plastmanick med krita i och en rullande sporre.

Men, detta tycker jag inte fungerar någe vidare bra när det kommer till stretchiga tyger, det blir svårt rita bra då att det drar sig.

Så, utan att hitta några gamla trådar på just detta ämne nudrar jag nu om det finns några bra alternativ, typ något slags tuschpennor eller annat som fungerar bättre.

Skulle bli mycket glad om någon kan hjälpa mig med detta problemet, antingen med tips på arbetssätt eller på vart jag kan hitta nått bättre att rita med.

//Mats
Anafear är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-07, 21:18   #2
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Det fins pennor som man ritar med och där markeringen försvinner av ljus eller efter tvätt. Klarar mig inte utan dem. Brukar finnas i de flest sybehörsbutiker och av olika märken t ex denna (har jag dock inte provat detta märke, minns inte vad mitt märke heter):

http://www.syrumq.com/tillbehor%20sybehor.htm
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-07, 21:36   #3
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Kom på vad min penna heter Magic Pen av märket Madeira som fungerar utmärkt. Finns här t ex:

http://sykompaniet.se/index1.html
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-08, 10:38   #4
Sammet73 Sammet73 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 35
Jag brukar använda torrpastell-kritor. Det funkar bättre på framförallt stretchtyger, eftersom torrpastellen släpper ifrån sig färgen så mkt lättare än skräddarkritor. Dessutom har man ju så många nyanser att välja mellan, bra om man inte vill att det ska synas så väl på tyget sedan. Fast det gör det iofs inte ändå, eftersom kritan är ganska lätt att borsta bort efteråt. I alla fall det värsta.
Sammet73 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-09, 00:00   #5
PrinsessanRosa PrinsessanRosa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 93
Skolkrita. De är mjukare än sykritor.
PrinsessanRosa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-09, 09:20   #6
mortilltre mortilltre är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 52
Precis som Kicki-Lott vill jag slå ett slag för tavelkritor. Lätt att rita med på både vävda och stickade tyger, och är tyget vitt kan man använda de färgade varianterna som finns. Det enda man måste tänka på är att markeringen oftast blir lite bredare, tänk på sömsmånen när du sen klipper, än med annan markeringspenna. Själva kritdammet går lätt att bara damma/borsta av när man är färdig.Finns att köpa i bl.a. leksaksaffärer.
mortilltre är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons