Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2006-02-14, 10:36   #1
HelenD HelenD är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 354
Studier utomlands

Jag planerar att studera utomlands (Kanada) i ett par, kanske tre år totalt och funderar på vad jag ska göra med mina symaskiner. Eftersom Kanada har annat voltsystem, eller vad det heter, än Sverige undrar jag vad jag behöver göra med mina symaskiner. Jag kommer att sy tillräckligt mycket för att behöva både overlocken och en vanlig symaskin medan jag är där.

Jag har en Bernina overlock och en mycket enkel (ett par broderisömmar) Husqvarna 230 även kallad Daisy??? Mamma skulle kunna ta över vanliga symaskinen då hennes är 40+ och inte längre syr så fint. Jag skulle vilja ha en som har fler broderisömmar och helst även kan brodera stora ytor men har inte hur mycket pengar som helst att lägga på nya symaskiner. Om jag köper en ny symaskin där vad händer då med garanti och voltsystemet när jag flyttar tillbaka till Sverige? Jag antar att det blir samma problem...
HelenD är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-14, 12:12   #2
janesjogren janesjogren är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 38
går det inte att använda en adapter? Det brukar ju fungera iaf när man åker på semester och ska använda hårfönen tex. Jag vet inte om det var det som var det enda problemet eller om det var problem med att ta över maskinerna oxå. Jag har ingen aning om det är så lätt så att det fungerar med adpter mellan svenska och kanadensiska eluttag men det vore ju väldigt smidigt...
janesjogren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-14, 12:33   #3
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
Vet ej vad de har för ström i Kanada, om de har samma som vi har här i Sverige 220-240 eller om de har som i USA 110. I sådant fall så behöver du en transformator som kan omvandla förutom en adapter till uttaget. Vet inte om du har några garantier kvar på dina maskiner men det kan vara bra att kolla så att de inte slutar gälla när/om du tar med och använder maskinen utomlands.
Jag ska ta och höra med en tjej jag brukar tala med från Kanada och fråga om de har 110 eller 220. Såtillvida ingen annan här vet och kan svara dig tidigare.
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-14, 15:44   #4
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Jag tror dom har 110 system i kanada.for du måste ha en transfermator för 110 till 220 och en annan för 220 till 110 transfermator betyder omvandlare. du kan förstöra maskinen om du prövar utan.Med garantien brukar det ju vara så att dom flesta fel som går på garantin upptäcker man mycket snabbt. Det är ju sk fabriksfel. Om du köper i kanada tror jag inte du får generalagenten i Sverige att ta hand om garantin .Utan du måste dividera med generalagenten i kanada. Men frakterna är ju dyra .Men i bland får man chansa. .
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-14, 23:49   #5
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Jag tror att du kan få ett snabbt och riktigt svar om du ringer till Bernina Sverige och till andra märken du är intresserad av. Både på den "elektriska" frågan och om garantier osv. Telefonnummer borde du kunna hitta på Eniro eller internet.

För ett tag sen läste jag om någon symaskin man kunde ställa om för olika länders el, minns inte vilken det var,

Man ska inte laborera själv med elektriska prylar, det är stor skillnad på en hårfön och en elektronisk symaskin, i värsta fall kanske maskinen går sönder även med adapter?

Senast redigerad av Syofta den 2006-02-16 klockan 01:42.
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-15, 17:59   #6
Jorild Jorild är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2004
Inlägg: 196
Min Pfaff 2026 har en omställningsknapp 220...240 V /120V.
Jorild är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-17, 14:42   #7
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Hej Jag upptäckte just nu.när jag körde instruktions video att den kopplar om automatiskt från 100-240 volt.Nu kan jag ta med mig symaskinen om jag åker till USA.Alltså min nyköpta Janome MC 11000.

Senast redigerad av axyzvslut den 2006-02-17 klockan 15:21.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons