Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-11-14, 11:25   #1
lisaamedsax lisaamedsax är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2013
Inlägg: 3
Hjälp! Stickmönster!

Hej! Jag har börjat sticka på vantarna från det här mönstret: http://www.garntorget.se/pdf/stickmonster/91047_low.pdf

Jag har kommit till minskningsvarven nu, och "1 rm, *öhpt, sticka till 1 m före mitten, 2 rm tillsammans*, upprepa *-* och sluta med 1 rm." kan jag bara inte förstå! Hur tusan menar de att jag ska göra? Jag förstår öhpt, men inte det andra. Ska öhpt vara i början av varvet? Och hur många gånger ska man upprepa VAD?

Otroligt tacksam för hjälp!

Mvh, Lisa
lisaamedsax är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-14, 22:18   #2
Ann-Sofie_G Ann-Sofie_G är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2010
Inlägg: 18
Hej

Måste säga att det här är inte lätt att förstå men jag har ett förslag i alla fall.
Man stickar inte på rundsticka utan fram och tillbaka för att sedan vika på mitten och sy ihop. Det innebär då att man ska minska i början på varvet (ena sidan) och i mitten på varvet (andra sidan).
Jag tolkar mönstret så här:
"1 rm, öhpt, sticka till 1 m före mitten, 2 rm tillsammans,sticka varvet ut och sluta med 1 rm."
Slopa alltså *-*
På det viset får du en avmaskning i ena sidan (början av varvet) och i andra sidan (mitten av varvet).
Hoppas att mitt försök till tolkning och förklaring hjälper.
Ann-Sofie_G är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-15, 18:28   #3
lisaamedsax lisaamedsax är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2013
Inlägg: 3
Om jag minskar två maskor per varv så tror jag att avmaskningen kommer att bli alldeles för lång, och därmed också vanten. Och vad är skillnaden på en öhpt och att sticka två rm tillsammans? Blir det någon skillnad alls?
lisaamedsax är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-15, 19:42   #4
sticklisa sticklisa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2013
Inlägg: 5
Hej!
Jag har tittat på bilden i mönstret och jag tror att du skall göra så här:
Börja på rätsidan: Sticka en rät maska, gör en öhpt sticka tills du har tre maskor kvar innan mitten sticka ihop 2 maskor, sticka en rät maska sticka en öhptoch fortsätt sedan tills du har 3 maskor kvarpå varvet, sticka ihop 2 maskor och sluta varvet med en rät maska. Vänd och sticka ett varv utan minskningar. Gör sedan minskningar på varje varv på rätsidan tills du har 15 maskor kvar. Gör sedan avmaskningen såsom den beskrivs i mönstret.

På detta sätt kommer vantens in och utsida att bli likadana.

En öhpt lutar år vänster och när du stickar ihop två maskor lutar hoptagningen åt höger. Det ser snyggare ut om du gör som ovan.

Lycka till!
sticklisa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-15, 20:23   #5
ariadne ariadne är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 22
Lite Old Skool

Hej!

Du har råkat på några saker som "egentligen" inte är så krångliga, men om de inte beskrivs ordentlig i mönstret och man inte känner till dem kan det kännas helt omöjligt. Jag blir lite långrandig här, men jag hoppas att du kan ha nytta av förklaringarna. Saker som går jättefort att visa live, tar ohyggligt lång tid att beskriva med ord.

Det första mysteriet gäller de där asteriskerna * - *. I en stick- elller virkbeskrivning dyker de tecknen nästan alltid upp när man ska göra en serie av maskor och den serien ska upprepas flera gånger. Det som ska upprepas skrivs med en * före och en * efter och så står det kanske ”upprepa *-* 4 ggr” eller ”upprepa *-* till kantmaskan”. Exempel:
Istället för att skriva
”1am, 2 rm, 3 am, 2 rm, 2 rm, 3 am, 2 rm, 2 rm, 3 am, 2 rm, 2 rm, 3 am, 2 rm, 2 rm, 3 am, 2 rm, 2 rm, 3 am, 2 rm, 2 rm, 3 am, 2 rm, 1am” blir beskrivningen
”1 am, *2 rm, 3 am, 2 rm* , upprepa *-* till sista maskan, 1 am

Skillnaden mellan "öhpt" och "2 rm tillsammans"
är hur den färdiga maskan lutar. Mest en estetisk skillnad men det påverkar också hur vantarna ”viker” sig när du lägger av dig dem.
Det som är lättast att lära sig och faller sig ganska naturligt är ”2 rm tills”. Du sätter höger stickspets i den andra maskan på vänster sticka och lirkar den vidare genom den första, sen drar du garnet på vanligt sätt fast genom två maskor på en gång. Den nya maskan pekar åt höger.
Det andra sättet ("öhpt" )är att du sticker in höger sticka i nästa maska på vänster sticka och lyfter över den utan att sticka. Sen stickar du nästa maska på vänster sticka. Sen sticker du vänster sticka in i den nyss lyfta maskan (nu nr 2 på höger sticka) och drar den över den som blivit stickad (nr 1 på höger). Den nya maskan pekar åt vänster.
När det gäller det här med varv så spelar det ingen roll om man stickar runt eller fram och tillbaks. Varven finns där med en början, som många gillar att markera med en tråd eller så, och eventuellt mitt och fjärdedelar för till exempel minskningar. Om mönstret har beskrivit rundstickning, du har rundstickat och det inte skrivs nåt nytt i mönstret ska du inte byta till fram och tillbaka – då kan det knasa till sig ! 

I en annan tråd här på forumet gav någon rådet att ta det lugnt och följa mönstret en maska i taget så brukar det lösa sig. Så ta ett djupt andetag, en klunk te (snart får vi dricka glögg och pröva igen. Hör gärna av dig om hur det har gått eller om det är otydligt. Lycka till!
//A
ariadne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-16, 21:13   #6
lisaamedsax lisaamedsax är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2013
Inlägg: 3
Tusen tack för era svar! De var mycket hjälpsamma och vantarna är nu färdigstickade!

Mvh, Lisa
lisaamedsax är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
stickning mönster


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons