Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-05-09, 13:39   #1
stenbeckan stenbeckan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 1 118
Skapa brodyr i embird o ändra ramstl

Jag har lagt in en bild i Embird o stygnsatt den. Så långt är allt ok.
Nu vill jag ha broderiet större än själva bilden så jag förstorade min stygnsättning innan jag skapat stygnen. Det var inte heller några problem men nu har jag bara en liten ram i prg. Det vill säga att broderiet går utanför ramen o jag kan inte ändra ramens stl i redigera program inställningar???
Hoppas att någon förstår o kan hjälpa mig.
Jag hade tänkt att lägga en ram runt broderiet men det får ju inte plats i den ramen som prg tilldelat bilden.
stenbeckan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-09, 15:11   #2
stenbeckan stenbeckan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 1 118
Satinsöm

En fråga till ang embird..

När jag gör vanlig fyllnad så är stygnen ok men när den ska sy satinsöm kommer undertråden upp i kanterna o det blir ingen fin kant.
Om jag ändrar på trådspänningen så går tråden av antingen vid vanlig fyllnad eller i satinsömmen.
Kan man ändra "trådspänningen" i embird bara vid satinsöm eller man ska göra något annat???


TACK
stenbeckan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-09, 16:37   #3
MonicaBoberg MonicaBoberg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 362
Det finns minst fyra sätt att fixa detta på:

1. Gå Bild>Redigera bild> välj max, 0,50cm, i den högra fliken. Klicka OK och upprepa tills du fått den ytan du behöver. Här ökas inte bilden bara ytan runtom.
2. Gå Bild>Redigera bild> öka bilden så den är större än ytan, mittenfliken.
3. Förstora bilden i ett annat program och ta in den igen.
4. Kopiera allt och öppna nytt, välj ram som räcker och klistra in där. Viktigt att klistra in efter du valt ram. Du har här inte bilden bakom.

Jag beskär min bild i elements, 100 px = 1 cm, och sedan lägger jag till 200 px i canvas så jag får en tom yta runtom. I Studio öppnar jag bilden och väljer Nej vid fråga om bilden skall anpassas till aktuell ram. Detta brukar räcka för de flesta eventualiteter.

Tyvärr kan man inte ändra trådspänning annan stans än i maskinen. Men visst skulle man vilja ibland. Även att lägga in hastiget. När det är korta stygn syr maskinen som en galning och alla trådar klarar inte det.

Monica
MonicaBoberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-09, 16:44   #4
stenbeckan stenbeckan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 1 118
Tack snälla Monica för hjälpen. Du är guld värd...
Nu fick jag till det så att jag kan lägga en ram runt själva broderiet..

Har precis sytt ett annat broderi som hade satinsöm o den blev hur bra som helst. Ett som jag sydde igår också med satinsöm ser man nästan inte alls den vita undertråden på baksidan.
Fattar inte hur det kan vara så olika på olika broderier??
Det är synd att man inte i förväg kan se hur satinsömmer kommer bli utan så fort jag har ett broderi med satinsöm måste jag provbrodera eftersom jag aldrig vet hur maskinen tycker om det eller inte...

TACK
stenbeckan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-09, 17:19   #5
MonicaBoberg MonicaBoberg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 362
Det är nog så för många.

Om satinsömmen är smal så är det större risk att undertråden tittar upp.

I problemfall så byter jag undertråd även under brodyrens gång. Använder vitt till ljusa och svart till mörka färger. Speciellt när man skall brodera text som är ca 3-4 mm hög måste man ha undertråd som liknar.

Du kan även testa att sänka hastigheten.

Att det ibland fungerar och ibland inte kan ha med att man använder olika tyger och/eller olika underlägg. Men ibland måste det ha med att maskinerna vill ha något att säga till om. Prata snällt med den och säg hur mycket du älskar den så kanske den blir mer samarbetsvillig.

Min är jätterädd att vara ensam, så fort jag går ut ut rummet händer det något så jag måste pyssla om den.

Monica
MonicaBoberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-09, 17:27   #6
stenbeckan stenbeckan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 1 118
Hmmm det där känner vi igen.
Min maskin har varit sååååå duktig ett tag när jag sytt gosedjuren (raksöm) så jag har börjat undra vad som hänt.
Sen sydde jag vinpåsar o det gick också över förväntan men nu när jag skulle göra märken till min kompis så ville den inte...
Har strulat i 2 veckor nu o vill ingenting.
Tror att det beror på att jag gjorde rent den o inte min sambo... Få kasnke sy gosedjur igen så den blir intrimmad igen..
DAMP säger min son när den får sina ideer. O ja jag har en maskin med DAMP...

Får testa med att ändra tjockleken på satinssömmen när den får sina spel o se vad som händer...

Tack än en gång Monica, nån dag hoppas jag ha råd o åka upp till dig o lära mig mer om Embird om du nu ger kurser vill säga. Du är så duktig på just embird o en ovärderlig hjälp för oss som tragglar oss fram..

KRAM /Lena
stenbeckan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-09, 17:34   #7
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Oj vad jag skrattar här! Åt våra känsliga maskiner/divor/barn!
Min är i regel rätt sjävständig, men ibland blir den stött bara jag vänder bort blicken. Jag svär, så länge jag tittar på den tuggar den på i godan ro, men bara jag ens tittar ut genom fönstret en stund hittar den på något! Dessbättre är det väldigt sällan det är så här, men om det är en gång per år så är det förstås just när jag inte riktigt har tid att sitta barnvakt!
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-09, 20:11   #8
HeleneB HeleneB är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 617
Dom väntar på såna tillfällen dom små liven...
HeleneB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-09, 20:22   #9
MonicaBoberg MonicaBoberg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 362
Spårar ur ämnet lite här kanske men måste berätta.

Min lilla maskin, Pfaff 2.0, hade glapp och startade om hela tiden. Skulle lämna in den men fick mycket att göra så jag väntade. Under tiden så skramlade det till i den stora, Pfaff CV, och hela motorn ramlade loss, lät det som i alla fall. Jag fick då lämnat in den och var tvungen att göra alla jobb på den lilla. Den skötte sig exemplariskt hela tiden den veckan den stora var på reparation.

När så den stora kom hem tog det inte mer än en dag så krånglade den lilla igen. Testade då en massa olika saker men inget hjälpte så nu har den varit på lagning i 4 veckor.

Men det är underligt att den inte krånglade en enda gång den veckan den var ensam!! Precis som att den förstod att nu gäller det att skärpa sig.

Monica.
MonicaBoberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons