Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2006-02-07, 12:22   #1
Misse Misse är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 196
Sy jeans?

Jag har riktigt svårt att hitta jeans med bra passform för mig själv. Har riktigt långa ben, men är inte jättestor runt midjan. Dessutom vill jag inte ha några strech-jeans, utan helt vanliga i stadigt jeanstyg. Älskar modellen på de jeans jag använder nu, men eftersom kvaliten i dagens jeans är urusel har dessa nu gått sönder totalt. Tänker inte spendera ytterligare 600 kronor på ett par jeans som inte håller mer än knappt ett år.

Alltså funderar jag på att sy ett par alldeles egna. Nu till mina funderingar:

* Vilken typ av jeanstyg ska jag använda mig ut av och hur mycket brukar bra jeanstyg kosta per meter?

* Kan jag använda mina gamla jeans som modell och hur klipper jag tyget efter gamla jeansen? Är det bara att vika gamla jeansen till hälften och sedan klippa med sömsmån runt det hela?

* Vad ska jag använda för tråd? Räcker det med "vanlig" sytråd eller finns det något mer hållbart specielt för jeans?

*Vad ska jag tänka på när jag syr ett par egna jeans för första gången?


Jag har tidigare inte sytt specielt mycket byxor..förutom några par mjukisbrallor efter gamla sådana.

Tack för alla tips och råd!
Misse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-07, 12:47   #2
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Kan du avvara de gamla jeansen? Isåfall, sprätta isär och använd dem som mönster.
Jag brukar använda vanlig sytråd till jeanstyger, till dekorsömmarna använder jag vanlig gul tråd.
Det finns kraftigare tråd, björntråd, men det kan bli lite "knäppt" med trådspänningen.
Aina
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-07, 13:01   #3
Misse Misse är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 196
De gamla jeansen har jag fortfarande i användning.. fast kraftigt "lappade", så vill helst inte sprätta upp dessa.

Bra, då kör jag med min vanliga sytråd.
Misse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-07, 15:57   #4
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Du kan försöka rita av dem, lägg fram resp bakstycket neråt och rita runt, lite pyssel blir det men ställ något tungt på så de inte flyttar sig under tiden,
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-07, 17:22   #5
johannajanzen johannajanzen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 380
Du kan rita av de jeans du har. Lite knepigt men det går. Du ritar bara av en frambyxa och en bakbyxa (ett ben alltså). Klipp och provsy i en toile, ett prov i lakansväv så att du ser att det blir bra.

När jag sydde de jeans jag har i mitt album (titta gärna) använde jag vildmarkstråd. Frågar man efter jeanstråd i en tygaffär så har de oftast en som de rekokmmenderar. Du kan sy med vanlig polyetsertråd, men stickningarna kan vara bra att ha i ngt grövre.

Tyg, Ja, du ska ha vanlig denim som det heter och hos www.furulunds.nu säljer de tvättad och otvättad med och utan stretch. Beställ tygprov.

De byxor jag har sytt är otvättad denim, utan stretch och sedan har jag tvättat dem själv för att få dem ljusare än mörkt mörkt blå. Hos Furulunds kostar det 89.50kr metern och du behöver max 1,5
meter. Du får lätt ut fickor och linning etc.

Det finns även denim hos tygaffärer, kanske med stretch eller i andra färger än blått. Kolla runt.

Tänk på att ha en jeansnål när du syr, st 100 eller 110. Det är ett kraftigt tyg och oftast lite hårt när det är otvättat och man blir mkt blå om fingrar och naglar :-) Pressa så mkt du kan innan du syr en söm eller invikning, blir snyggare söm då. och du behöver inte så mkt nålar i det flerdubbla tyget.

Lycka till.
johannajanzen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-07, 17:54   #6
Misse Misse är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 196
Oj, vilket uttömmande svar.. fick alla mina frågor besvarade där. Det verkar som att ett par jeans man själv sytt blir riktigt riktigt billiga och sitter säkert perfekt, eftersom man själv sytt dom efter egna mått. Hur perfekt är inte det?

Jag ska göra som du säger och sy en toile först -säkrast så.. så slipper man alla obehagliga överraskningar senare med riktiga tyget.

Jag har riktiga jeansnålar till symaskinen redan här hemma. Ska ta mig till Furulunds imorgon och titta på deras jeanstyger. Måste verkligen sätta fart med "jeansfabriken", då mina gamla som sagt håller på att gå sönder helt.
Misse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-07, 20:18   #7
johannajanzen johannajanzen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 380
När jag sydde mina så provade jag dem innan jag gjorde stickningarna. Då kunde jag sy in dem en aning över låren. Bättre ngt tajta då de töjer sig.
johannajanzen är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons