Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2011-01-26, 14:48   #1
ulla-karin ulla-karin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 5
Question Frihandsquiltning Hjälp!

Vad gör jag för fel då jag ska frihandsquilta och nålen bara går av hela tiden?
Ska jag ha "gasen i botten"
ulla-karin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-26, 16:29   #2
Bitte Bitte är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 148
Man skall köra med ganska hög och jämn fart för att det skall bli ett bra resultat. Har du tagit bort matningen på maskinen?
Det är bara att öva på - ge inte upp.
Bitte är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-26, 18:54   #3
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Du behöver inte sy fort när du quiltar, kör i den takt som känns bäst. Jag syr rätt sakta för att hinna med att se var jag ska quilta. Jag använder också några droppar glycerin på handflatorna för då får man bättre grepp om tyget samt att jag har en Supreme slider på symaskinen, en silikonmatta som täcker över skarvarna mellan maskinen och bordet som den är nedsänkt i (vårt gamla köksbord, maken sågade hål i det för maskinen) sen har jag en bobbin washer under undertrådsspolen, den ska förhindra trådtrassel, har inte haft något trådtrassel men om det beror på bobbin washern eller inte vet jag inte.

Rita mönstret du ska quilta med en penna först så får du in mönstret i handen, då blir det lättare att quilta när du vet hur du ska föra tyget.
Supreme slider och bobbin washer finns på flera hemsidor, jag köpte min av Quilt Passion i Skåne. Att glycerin kunde göra så stor skillnad för greppet om tyget förvånade mig så jag är tacksam för den som tipsade om det, jag tror det var här på formuet. (Det finns på apoteket)
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-26, 22:23   #4
ulla-karin ulla-karin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 5
Tack för hjälpen! Jag får göra ett nytt försök i morgon för nu har jag inga fler symaskinsnålar.
ulla-karin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-27, 11:30   #5
KerstinL KerstinL är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 136
Citat:
Ann-Marie skrev: Visa inlägg
Jag använder också några droppar glycerin på handflatorna för då får man bättre grepp om tyget
Jag använder ett par bomullshandskar med gumminabbar i handflatorna! Ger jättebra grepp. Jag köpte mina på en quiltmässa, men maken som är elektriker sa att han använder såna i jobbet. Borde finnas på Jula el dyl.
KerstinL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-27, 15:52   #6
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Jag har också använt handskar med gumminabbar, köpte mina på Lantmanna, de var för att använda på hästar, hur vet jag inte. Men jag har så små händer så minsta storleken var för stor, sen blev jag svettig av dem också fast det var bomull. Jag har också prövat med en sån där "grej" som man lägger på täcket och tar tag i och för med men det var inte heller min melodi.
Men det är bara att prova sig fram.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-27, 16:07   #7
Bitte Bitte är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 148
Sedelräknare (gummiguttar) som finns att köpa på bokhandeln fungerar också till tummen och pekfingret kanske ett finger till.
Bitte är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
quiltning

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons