Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2006-10-23, 21:30   #1
learningtofly learningtofly är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2006
Inlägg: 60
min tvätt luktar disktrasa :(

vi bytte nyss tvättmaskin hemma och nu har vissa av mina tröjor börjat lukta disktrasa, det är alltså bara vissa av tröjorna som luktar och det är det som är lite skumt, och nu har jag tvättat dom kanske fem gånger och det har inte blivit bättre,
till råga på allt så är det bla. min favorittröja som har blivit en stinkbomb

finns det någonting man kan göra för att få bort lukten? eller måste jag helt enkelt slänga bort mina tröjor, det känns lite ledsamt då det är kanske hälften av mitt "tröjbestånd"
learningtofly är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-23, 21:56   #2
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej!
Tål tröjorna hett vatten, så är det nog tyvärr det enda sättet att få bort "disktrase"-lukten. Detta och så snabb torkning (ej hänga blött för länge).
Fast det låter som en dålig tvättmaskin.. tvättar inte tillräckligt rent och varmt. Prova en högre temperatur.
/Gunilla
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-23, 23:47   #3
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Blir allting som du tvättar illa luktande.iså fall kan det kanske vara att det blir vatten kvar islangar och maskin som kanske surnar.Jag vet inte vad det annqrskan bero på.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-24, 02:26   #4
ElisabethS ElisabethS är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 877
Ta lite klorin i vattnet så brukar dålig lukt försvinna. Har man bara en kapsyl ungefär så blir det ingen blekning heller. Till sist så är det bra om tvätten kan få hänga ute och torka. Syret tar död på mycket.
Sen tycker jag att du ska göra ren maskinen och tvätta ur den ordentligt. Det kan du göra med klorin och som avslutning ha ättika i sköljvattnet.

Då brukar det bli bra tillslut.

ElisabethS
ElisabethS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-24, 08:35   #5
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej!
Men tvättmaskinen är ju helt ny..!! Får man fråga vilket fabrikat? Om du är säker på att det är efter det att du bytt tvättmaskin som problemen uppstått, så tycker jag att du ska reklamera den, för den verkar ju inte fungera så bra.
/Gunilla
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-24, 08:48   #6
learningtofly learningtofly är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2006
Inlägg: 60
det är bara min tvätt och och bara vissa av tröjorna som luktar illa, varken mina syskons eller min mammas tvätt luktar illa
learningtofly är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-24, 09:39   #7
Christine Christine är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 46
Det har hänt någon gång att jag glömt hänga upp tvätt och den har fått ligga lite för länge i tvättmaskinen. Då blir det en konstigt sur lukt och den kan vara svår att få bort sedan. Då krävs det att man tvättar riktigt varmt för att det skall försvinna. Kan det vara det som har hänt?
Christine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-24, 09:48   #8
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Kan du inte prova det gamla husmorsknepet ättika som brukar ta kål på de flesta dåliga lukter.

Skölj kläderna i vatten med en skvätt ättika och tvätta sedan med vanligt tvättmedel.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-24, 10:09   #9
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej!
När barnen var små använde jag ibland formsydda tygblöjor (i flera lager) som jag tvättade. Märkte att 60 grader inte räckte för att få dem helt fräscha (eftersom man kanske inte tvättar varje dag, och blöjorna ligger ursköljda men blöta i en hink och surnar). Jag antar att även om det står 60 grader, så kanske maskinerna inte håller riktigt 60 grader, för när jag ökade till 70 grader blev tygblöjorna helt fräscha och luktfria.
Bomull blir oftast inte rent förrän vid minst 60 grader. Vad är det för material i dina tröjor och vilken temperatur har du tvättat dem i?

Det man kanske ska ha klart för sig är att det är bakterier som åstadkommer lukten av "disktrasa". Allt som kan ta död på dessa bakterier tar alltså även bort lukten. Hett vatten, klorin, ättika...
/Gunilla

Senast redigerad av gunnsan den 2006-10-24 klockan 10:29.
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-24, 12:43   #10
learningtofly learningtofly är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2006
Inlägg: 60
nu har jag fått veta av min syster att också hennes lukt luktar skunk ibland och att det började redan innan den nya tvättmaskinen kom.

skunktvätten är nu inslängd på en 95 graderstvätt(!) och jag hoppas att den lever efteråt.

to be continued
learningtofly är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-24, 14:10   #11
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej!
Oj, oj, spännande... hoppas de tål så varma temperaturer!
Det finns en annan kläd-odör som är väldigt vanlig... "ingrodda rygg-lukten"...
Denna lukt beror på att det övre ryggpartiet (alldeles nedanför nacken) är ett hudområde som avger ganska mycket fett (jämfört med övriga kroppen)... vilket sätter sig i kläderna och som så småningom härsknar och luktar pyton. Denna doft är i stort sett helt omöjlig att bli av med när den väl har bitit sig fast i skjortan, det är bra tvättmedel och höga temperaturer som gäller här med, samt att tvätta kläderna ofta, dvs inta ha samma skjorta/tröja i flera dagar i rad och sedan hänga in i skåpet för att ta fram och använda igen... urk.
/Gunilla
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-24, 14:25   #12
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Problemet är alltså inte den nya tvättmasskinen.
Då kan det vara erat tvättmedel.
Köp Via tvättmedel parfymerat och oparfymerar finns som kulört och vitttvätt medel.jag kör med kulört till allt ,Har använt oparfymeratr men gått över till parfymerat för den frächa doftens skull.Via är kanske lite dyrare än lågpris märkerna men Odal säljer storförpakning ca 5-6 kg till bra priser.
Sköljmedel hjälper också till att ge doft.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-24, 14:33   #13
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
Även jag märker emellanåt att den nytvättade tvätten inte känns ren, även om många medel sägs utföra mirakel kan jag inte hålla med. Ska testa på några plagg om jag kanske kan få bort viss orör med högre temperatur, tack för tipset.
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-24, 14:43   #14
kvack kvack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 4
en av maskinerna i tvättkällaren när jag bodde på korridor luktade sur strumpa när man hade tvättat klart. men kläderna luktade ingenting efter jag hade torkat dem.

använd sköljmedel som luktar något annat är mitt tips.
kvack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-24, 15:29   #15
learningtofly learningtofly är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2006
Inlägg: 60
nu kommer min rapport.

en död tröja
resten överlevde, men en är nog lite kortare än vad den var från början.

den döda tröjan har blivit aldeles sladdrig och har tappat redigt med färg men den fungerar nog att ha ändå, fast den inte är sitt vanliga jag.

MEN LUKTEN ÄR PUTS VÄCK!

nu är jag väligt glad igen. och jag hoppas att det håller i sig och är luktfritt nu
learningtofly är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons