Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-12-25, 22:59   #1
Reebook Reebook är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2012
Inlägg: 6
Behöver tips och råd inför nyinköp av symaskin!

Jag ska köpa en ny symaskin och har blivit mest intresserad av pfaff ambition 1.5
Är det någon som har några positiva/negativa erfarenheter av denna maskin?
Har även tittat på pressarfötter och undrar om någon vet vars man kan få dom för en billig peng?
Rekomenderar ni ambition 1.5 eller någon helt annan maskin?
Kan lägga ca 5000-9000kr.
Reebook är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-25, 23:58   #2
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Har ingen erfarenhet av maskinen du frågar efter. Gå runt och provsy olika maskiner och se vad du gillar bäst. Kolla i olika butiker. Kolla även in Janome, Bernia och Brother.

Pressarfötter är mycket billigare i USA och England.
I England kolla Gur och Sewingmachine direkt.

USA kolla på ebay, det finns flera bra butiker som säljer pressarfötter. Jag har själv skickat efter därifrån. Porto brukar gå på runt 30 kr, för 2-4 pressarfötter. Priset med frakt brukar bli ungefär hälften. Jag har beställt mycket sygrejor från USA och fått betala tull 2 gånger (då var det större saker som jag skickat efter). Sakerna jag har köpt brukar i regel komma på dryg en vecka.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-26, 11:10   #3
Talla Talla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2012
Inlägg: 135
Har köpt Ambition 1.5 precis före jul. Blev imponerad av att den är rätt stark och tyst (min Pfaff som är tio år gammal var inte så högljudd heller, men den här är tystare och starkare). Fin maskin, tycker jag. Gillar belysningen också - kanske inte det viktigaste detalj, men ändå. Den inbyggda IDT-övermataren har jag även på min gamla Pfaff, känns som självklarhet. Därför valde jag Pfaff igen. Ville ha justerbar pressarfotstryck, har upptäckt att många Pfaff (inklusive min gamla) har det inte. För mig spelade också in att alla pressarfötter till min gamla Pfaff passar till den nya. Behöver bara köpa en pressarfot för frihandsbroderi/frihandskviltning, för den följer inte med (klar nackdel, tycker jag).Jag funderat ett tag, om jag skulle ta Ambition 1. Inte behöver jag 195 olika sömmar som 1.5 har! Fast ibland använder jag alfabet och Ambition 1 har bara ett med latinska bokstäver och ett med kyrilliska. Ambition 1.5 har tre olika latinska skrift. Det avgjorde saken. Futtig grej egentligen, men några kriterium måste man gå efter, annars är det svårt att välja. Skillnaden är tusen spänn, och det kändes OK att betala dem Touch-skärm fungerar bra, jag kan även använda fingret, inte bara den där pinnen. Men skärmen är inte så stor (som de skriver i annonser) och ikonerna är rätt små, så det är lätt att missa rätt ikon med fingret :-) Tycker också att Pfaff var för snål med stygnlängden: maximum stygnlängd för raksömmen är 4,5 mm (min gamla har 6 mm långa stygn, så jag trodde så skulle det vara)

Tyvärr strular min maskin och jag ska försöka skicka tillbaka den på service. Den missar vid höger stick i sicksack (ibland), värre är att den missar stygn i kanpphål och få trassel på avigsidan, varannan-var tredje raksöm trasslar några stygn i början av sömmen. Har följt instruktionsboken för att vara säker att det inte jag som gör fel. Men usch! Känns lite ledsamt att skiljas, men jag hoppas att den behöver bara justeras. Men innerst inne gnager det lite: om våran relation börjar med trassel, kanske Pfaff har blivit sämre under dessa tio år? Min gamla var gjord i Europa, Ambition är från Taiwan (som alla andra maskiner nu för tiden). Jag försöker styra bort sådana tankar och se positivt. Den är ju bara en maskin och maskiner kan behöva justeras
Talla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-26, 13:42   #4
Reebook Reebook är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2012
Inlägg: 6
Kanske borde säga att jag bor i Italien för tillfället med min pojkvän så är ganska svårt att gå till affärer och prova olika maskiner. Både för att jag inte vet av så många affärer men också för att min italienska inte riktigt räcket till för att kunna fråga och förstå skillnaderna med maskinerna. Det är nog svårt på svenska haha

Anledningen att jag frågar är (som ni också kanske tycker) att när man faktiskt köper en ny symaskin och lägger ut så pass mycket pengar så vill man ha något som fungerar och inte krånglar.

Har kollat dom flesta hemsidorna för att få en bild över skillnaderna på alla maskiner och tycker pfaff och brother verkar bäst. För mig är det viktigast att maskinen kan klara många olika typer av tyg och att sömmarna ser bra ut. Jag syr mest kläder, väskor och lagar saker. Att göra stora lapptäcken eller brodera mycket är inget större intresse.
Reebook är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-26, 14:00   #5
oliva oliva är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 154
Citat:
Reebook skrev: Visa inlägg
För mig är det viktigast att maskinen kan klara många olika typer av tyg och att sömmarna ser bra ut. Jag syr mest kläder, väskor och lagar saker. Att göra stora lapptäcken eller brodera mycket är inget större intresse.
Jag köpte en maskin för 15 år sedan och gick mest på vad försäljaren sa, och det blev en HQ Lily 540 för runt 9000kr. Så här i efterhand tycker jag att jag valde en för dyr maskin, för jag har aldrig använt den till något annat än raksöm, sicksack och trestegssticksack, samt knapphål några gånger. Den har ju en hel del bokstäver och broderisömmar inprogrammerade i sig som jag inte är intresserad av. Skulle jag köpa en idag skulle jag ta någon enklare men samtidigt vill jag ha en där man kan ändra pressarfotstrycket också. Man vill ha en rejäl maskin som syr snygga raksömmar där trådarna ser snygga ut på både över och undersidan.

Som textillärare har jag sett många olika fabrikat och hur de håller genom åren och de som verkar tåligast är de riktigt gamla bernina som är 30 år gamla. Annars så tycker jag alla märken är ungefär lika dåliga av de som producerats de senaste 15 åren. Där jag jobbade sist hade de "bernina 240" tror jag den heter och den är helt ok men trampan är värdelös och en grej under den lossnar på samtliga maskiner (och fick köpa 7 st nya trampor för 700kr/st). På en annan skola hade de just köpt in 16st pfaff och det var väldigt mycket strul där med spolkorgen och griparenheten och flera fick sändas in på service första året för de gick inte sy på.
oliva är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-26, 21:18   #6
Reebook Reebook är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2012
Inlägg: 6
Citat:
oliva skrev: Visa inlägg
Man vill ha en rejäl maskin som syr snygga raksömmar där trådarna ser snygga ut på både över och undersidan.

Som textillärare har jag sett många olika fabrikat och hur de håller genom åren och de som verkar tåligast är de riktigt gamla bernina som är 30 år gamla. Annars så tycker jag alla märken är ungefär lika dåliga av de som producerats de senaste 15 åren. Där jag jobbade sist hade de "bernina 240" tror jag den heter och den är helt ok men trampan är värdelös och en grej under den lossnar på samtliga maskiner (och fick köpa 7 st nya trampor för 700kr/st). På en annan skola hade de just köpt in 16st pfaff och det var väldigt mycket strul där med spolkorgen och griparenheten och flera fick sändas in på service första året för de gick inte sy på.
Jag håller med om att man vill ha sömmar som ser bra ut på båda sidorna. Tycker det är svårt att veta vilken maskin som blir bra för mig. Vill inte snåla och ångra efter ett år eller mindre att jag inte la ut mer pengar. Men vill inte heller lägga ut pengar på en dyrare maskin och inse att jag inte använder funktionerna eller att den krånglar/går sönder. Tror tyvärr att när det gäller alla typer av produkter (inte bara symaskiner) så produceras dom för att hålla en kortare tid bara för att vi ska måsta köpa nya saker hela tiden...
Reebook är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-29, 19:34   #7
Sagakatt Sagakatt är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2012
Inlägg: 35
Husqvarna Viking Opal 650

Köpte ny symaskin på mässan i oktober.

Det blev en Husqvarna Viking Opal 650, mässpriset var ca 6000 kr. Den har många sömmar, både för nytta o nöje :-)

Har provat att sy i både tunn trikå o i grövre tyg utan problem. Känner mig jättenöjd med den, så den kan jag rekommendera :-)
Sagakatt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-01, 20:04   #8
Denice Denice är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2010
Inlägg: 10
Jag har en ambition 1.5 som jag älskar. Nu strular den dock, efter att jag gjort rent spolhuset så måste jag ha kommit åt något i trådspänningen på den för den är inte som den ska, så jag ska lämna in.

Det är det enda negativa, den är svår att göra ren. Jag mailade företaget jag köpte den av, och de sa att man inte ska lyfta ur spolen ur spolhuset om man inte vet hur man gör - nähä, men hur håller man rent den då? Han i verkstan sa att man inte så ofta behöver göra det, men jag plockade upp hur mycket ludd som helst.

Det jag älskar med maskinen är alla fina sömmar - jag använder ofta dekorsömmar vid fållning osv, den har falsk täcksöm som är superfin, den är stark och tyst, man kan sy utan att använda fotpedal, den matar jämt och fint, det är lätt att trä den... Ja, det finns massa plus. Jag skulle inte köpt en annan faktiskt, men jag gillar pfaff sen min gamla maskin.

Javisst ja, den sr finfina knapphål också ;-)
Denice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-02, 09:58   #9
Joppen Joppen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2012
Inlägg: 164
Citat:
Denice skrev: Visa inlägg
Jag mailade företaget jag köpte den av, och de sa att man inte ska lyfta ur spolen ur spolhuset om man inte vet hur man gör - nähä, men hur håller man rent den då? Han i verkstan sa att man inte så ofta behöver göra det, men jag plockade upp hur mycket ludd som helst.
Det är ett mycket oseriöst uttalande från företaget.
I instruktionsboken till maskinen så finns det en väldigt bra beskrivning på hur stygnplåt och spolkorg skall tas bort vid rengöring. Det ingår i det normala underhållet som du själv skall kunna göra.

Det vore intressant att veta hur företaget tycker du skall byta undertråd utan att ta bort spolen!
Joppen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-02, 14:20   #10
Ma-lou Ma-lou är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2011
Inlägg: 243
Har du tittat på PFAFF expression 150 som är jubileumsmaskinen för Pfaff 150 år.
Symaskins Webbshoppen säljer den för 8.995 kr det ingår flera extra pressar fötter för dekorsöm i jubileumsmaskinen.
Den har IDT(övermatare) 9 mm dekorsömmar som är helt fantastiska.
Ma-lou är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-02, 21:11   #11
Talla Talla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2012
Inlägg: 135
Citat:
Joppen skrev: Visa inlägg
Det är ett mycket oseriöst uttalande från företaget.
I instruktionsboken till maskinen så finns det en väldigt bra beskrivning på hur stygnplåt och spolkorg skall tas bort vid rengöring. Det ingår i det normala underhållet som du själv skall kunna göra.

Det vore intressant att veta hur företaget tycker du skall byta undertråd utan att ta bort spolen!
De kanske menade spolkorgen, eftersom Ambition är toppmatad. Spolen måste man ju ta ut då och då i vilket fall som helst

Jag köpte min Ambition för att jag kunde inte nöja mig med mindre utrymme "till höger om nålen", som det brukar stå i annonserna. En annan maskin som jag kunde tänka mig i stället för Pfaff, som har övermatare (enligt annonsen), reglerbar pressarfotstryck, bra belysning och extra utrymme till höger var Janome Horizone. Men de kostar ju flera gånger om! Så det blev Ambition. Jag brukar laga/lappa och sy på märken på färdiga kläder, då är det nödvändigt med det där utrymmet till höger.
Nu väntar jag på fraktsedel för att skicka min Ambition på service. Den missar stygn på stretchiga tyger med trassel-konsekvenser. Men när den slutar med det, tror jag att jag blir väldigt nöjd I princip jag tror inte att det finns något symaskinsmärke som kan garantera fullt och hållet att ALLA deras maskiner är helt felfria och alla justeringar är tipptopp. Det är ju ändå bara maskiner, som dessutom transporteras över långa avstånd
Talla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-04, 06:36   #12
tantaro tantaro är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2011
Inlägg: 34
pfaff expression 2.0 funkar bra för mej , 23 cm 'till höger om nålen, IDT, tyst, - en snäll arbetshäst -den saknar dock reglerbart pressarfotstryck, 9000:- i somras, det var det generösa utrymmet som avgjorde valet för mej. Helnöjd.
tantaro är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-07, 21:14   #13
Reebook Reebook är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2012
Inlägg: 6
Talking Överraskad!

Min pojkvän valde att överraska mig kring jul och beställde hem en "brother innov-is 2000 laura ashley. Det är mer än vad jag någonsin kunnat önska mig!
Har inte hunnit sy på den så mycket eftersom vi gör om i lägenheten just nu för att jag ska kunna få ett syrum men jag tror att jag och min Laura Ashley kommer komma väl överrens!
Något jag undrar dock är det här med nålar. Jag vet ju hur man ska ha olika nålar beroende på vilket tyg man syr i och dessutom olika tråd. Det följde med några nålar med symaskinen med det står inte vilken typ av nål det är. Två av dom är rödmarkerade och två är gulmarkerade. Någon som vet vilka nålar det är eller vars man kan läsa om symaskinsnålar? =)
Reebook är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-07, 21:43   #14
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Grattis till en jättefin maskin, som kan jättemycket. Det blir mycket för dig att utforska.
Vilken underbar pojkvän du har.

Det finns många olika nålar ofta säger namnet på nålen vad den ska användas till. När du broderar ska du använda broderinål, när du syr i stickade och elastika tyger jersynål eller stretchnål. Vanliga tyger standarnål. Nålar till bra pris hittar du hos Bibbis texil.

Till vanlig sömnad använder du vanlig sytråd. Till broderier blir det finast med broderitråd.

Just var färgerna står för på nålarna som du fick med vet jag inte.

Brodertråd till bra pris hittar du hos:
http://m-broderiting.dk/
Som också har ett bra nybörjarpaket, med olika mellanlägg som man kan testa och allt annat man behöver för att börja brodera.
Jag själv köper färdigspolad undertråd på plastspolar, som jag tycker är bäst.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-07, 22:17   #15
Edvina Edvina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 385
Här får du en länk till Schmetz nålguide. Där kan du se vad man använder de olika färgerna till.
Röd=Brodernål, Gul=Stretchnål

Hoppas den hjälper dig,

http://www.schmetzneedles.com/learni...edle-chart.pdf

Ska finnas en svensk sida också men den hittar jag inte just nu.
Edvina är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
pfaff, pressarfötter, symaskin

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons