Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Maskinstickning
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-01-13, 05:49   #1
Baltzer Baltzer är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 261
Skillnaden på empisal knitmaster 323 och 321??

Ja, då var jag här igen! Har nu läst igenom instruktionsboken för min stickmaskin. Förstår helt plötsligt att den egentligen är för modell 321 och jag har modell 323. Det är egentligen inte så stora skillnader. Men en sak retar mig och det är att det inte framgår VAD de spakarna på släden är till för bara HUR man ställer dem i vid olika stickningar. De sparka jag menar är de som benämns side levers och front levers.

Nästa problem är att på modell 321 finns något längts fram på släden som heter arm levers. De finns inte på min modell 323. Vad är de för spakar??

Hoppas ni förstår min förklaring och kan ge mig svar. Instruktionsboken är något bristfällig i vissa fall för en nybörjare .
Baltzer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-13, 19:19   #2
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Bristfälliga instruktionsböcker är snarare regel än undantag.
Men "side-levers" brukar reglera om man kan sticka mönster eller ej på knitmaster/empisal/consul/silver reed. Om de är i bakåtläget kan man sticka mönster om de är framåt kan man inte sticka mönster trots att man försöker.
"Frontleverns" brukar vara till för att ställa in delstickning, dvs att du kan sticka en del av maskorna men inte alla. När armen står och i sitt yttersta läge och pekar ut från släden så stickas nålar i d-läget in till vanliga stickpossisionen. Om armen står infäld och pekar rakt fram mot dig när du stickar så är det delstickningsläge och nålar i d-läget stickas inte.
Min favoritsida för att ta reda på saker om olika stickmaskiner är Roni Knutsons sida där denna tabellen är en. Det finns fler.
Jag tror inte att det är så stora skillnader på din 323 och instruktionsbokens 321. Själv har jag en 360 med en instruktionsbok för 328. Jag trodde att min rättmätiga bok försvunnit på något sätt, men igår träffade jag en annan person som hade samma maskinmodell som jag och samma instruktionsbok som jag har. Nu tror jag nog snarare att det är så att alla inte översattes till svenska så var det inte alltför stora skillnader använde man den äldre instruktionsboken även till nyare modeller.
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-13, 21:31   #3
Baltzer Baltzer är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 261
Stort tack för ditt svar!! Nu faller bitarna på plats för mig!
Baltzer är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons