Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-08-15, 12:21   #1
fragil fragil är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 5
Vilken ska jag välja?

Ännu ett problem. Jag har en hemsk maskin för tillfället som jag tror är inköpt på clas ohlson av märket Victoria? Ingan aning. Trädspänningen är värdelös och maskinen känns budget och plastig. Jag vill nu köpa en simpel och billig maskin eftersom jag är nybörjare. Denna maskin skall dock gå att andvända till det mesta. Vad rekomenderar ni? Har tidigare blivit rekomenderad dessa två.

1. Husqvarna rotary
2. Husqvarna grön Symaskin zig-zag

Jag är i desperat behov av hjälp :\
fragil är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-15, 13:14   #2
Mix Mix är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1
samma fråga

Jag vill bara instämma i frågan. Jag är också en nybörjare som önskar att jag kunde sy vackra klänningar samt snygga kavajer. Men det är omojligt att hitta rätt maskin! Ska det vara med overlock? Dator? Mekanisk?
Tack för att ni med erfarenhet tar er tid att hjälpa oss!
Mix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-15, 16:15   #3
HelenD HelenD är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 354
Köp en begagnad symaskin med mycket "plåt" till att börja med. Denna kan sedan bytas in när man känner att man behöver något mer avancerat.

En vanlig hederlig symaskin är värd att komplettera med en overlock.

Själv har jag en Husqvarna grön zig zag med raksöm och sick sack och kompletterade med Berninas billigaste overlock för 4 år sedan. För mig räcker det bra till det mesta jag gör. För två år sedan fick en lite modernare symaskin Husqvarna Daisy (kanske 15 år gammal) med några dekorsömmar av en gammal tant.

En begagnad overlock har förra ägaren troligtvis använt mycket eftersom det många gånger är syfantaster som köpt dem innan det blev mer vanligt bland "normala människor". Ska man börja byta knivar och andra delar så tycker jag att den billigaste modellen hos vilken välkänd tillverkare som helst är ett bättre köp. De kostar ca 4-5000kr nya. Ska ni sy mycket i stretchtyger rekommenderar jag en riktig overlock symaskin istället för "overlocksömmen" på en vanlig symaskin.
HelenD är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-15, 16:42   #4
fragil fragil är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 5
Åh tack så jättemycket för hjälpen HelenD. Måste absolut ha en overlock. Har nu en praktik på snöfrid holgerdotter i Gamla Stan här i Stcokholm, vi syr upp korsetter och bröllopsklänningar (mest) så jag känner ändå att jag vill ha en allti-allomaskin, eller en mer avancerad plus an overlock. Fick tips om denna maskin: Pfaff Classic style. Är den att rekomendera?
fragil är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons