Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2010-01-25, 20:07   #1
Monan Monan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 21
Spolar, undertrådsspolar olika?

Jag har köpt en loppislåda med massor av spolar. Trodde att de flesta skulle vara till dotterns Bernina men så är inte fallet. Minst fyra olika sorter eller? Måste det förresten stå Bernina på "riktiga" Bernina spolar?

De är ganska höga (högre än till min gamla Pfaff), ca 10 mm höga.

Nr 1 har 10 hål, uppstående innerkant och en litet hål för att se tråden längst in.

nr 2 har 10 hål, uppstående innerkant och en ytterkant som är rakt avklippt på ett ställe.

nr 3 har 7 hål på ena sidan och inga hål på den andra, ingen uppstående innerkant.

nr 4 har enbart ett litet hål för att se tråden, hög innerkant.
Monan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-25, 21:31   #2
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 714
Prova om de sitter bra i spolkapseln! Och snurrar lätt.

Jag har köpt "noname"-spolar på marknader och de fungerar utmärkt. Det gäller bara att de har rätt höjd. Enligt min erfarenhet.

Hålen spelar mindre roll eftersom de bara är till för att "fästa" trådänden i när man börjar spola och det gör jag inte alltid utan använder hålen mest för att se vilken färg som ligger innerst om jag spolat på annat utanpå, tillfälligt.
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-25, 21:37   #3
Monan Monan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 21
Hålen spelar mindre roll eftersom de bara är till för att "fästa" trådänden i när man börjar spola och det gör jag inte alltid utan använder hålen mest för att se vilken färg som ligger innerst om jag spolat på annat utanpå, tillfälligt.[/QUOTE]


Tack, men det finns ju små rektangulära hål som jag trodde var till för att se färgen och stora runda hål som .....?

Men du menar att man kan använda hålen eller det avlånga hålet ? för att fästa trådändar?

Känner mig urfånig, har aldrig funderat att man fäster tråden på annat sätt än att snurra runt den några varv runt spolen.
Monan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-26, 00:17   #4
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag orkar aldrig pilla tråd genom det lilla hålet... För mig är hålet för att man ska sätta spolen rätt när man ska fylla på den.

Jag känner igen det du säger om stora runda hål. Vet inte vad de är bra för.

Vissa har hål för att avkännaren skall kunna se om tråden är slut. Men det är vanligare med transparent nu för tiden.

Jag har ganska höga spolar till min Brother, men den är ganska ny och bara för några få brodyrmodeller så jag tror att det inte är samma sak.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons