Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2010-11-11, 17:32   #1
lindbergellen lindbergellen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2010
Inlägg: 2
Question Sy klänning utan mönster

Hej!

Jag är hemskt sugen på att sy en klänning, där överdelen helt enkelt ska se ut såhär: http://www.vintageportalen.se/wp-con...geportalen.jpg

Jag har dock inget mönster att gå efter, och jag har inte hittat något i rätt storlek på exempelvis tradera heller. Så nu funderar jag på att rita upp ett på fri hand för att sedan sy och hoppas på det bästa.

Mina frågor till er lite mer kunniga är dock: Hur ska jag göra för att få det snyggt vid armhålan? (Alltså, hur stort "hål" ska det vara, hur mäter man?) samt Hur syr man snyggt och enkelt in vid brösten för att få till en snygg form?

Är detta något som jag bör testa? Eller är det säkrast att vänta på att ett mönster i rätt storlek dyker upp? Hoppas det är någon av er som kan hjälpa mig lite på traven här. Mina sykunskaper är inte dom bästa, men jag är hemskt intresserad och vill lära mig, så det bästa är väl bara att sätta igång

Tack på förhand!
lindbergellen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-11, 18:09   #2
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Mönsterkontruktion är en vetenskap

Hmmm beror på hur erfaren du är men verkar som du inte är det. I det läget skulle inte jag rita eget möster. Utgå hellre från ett grundmönster och gör förändringar. Provsy i lakansväv tills du får det som du vill.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-12, 09:30   #3
MsChilly MsChilly är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 97
Har du kollat på denna sidan? http://m-sewing.com/ där kanske du kan hitta något liknande mönster, iaf till överdelen. Jag brukar själv mixa en del därifrån.
MsChilly är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-23, 20:16   #4
lindbergellen lindbergellen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2010
Inlägg: 2
Det löste sig till slut! Jag testsydde en klänning av ett oanvänt lakan, och det blev faktiskt himla bra till slut.

Klänningen finns uppe på min blogg: lindbergellen.blogg.se, om ni är nyfikna på hur den blev

Självklart finns det saker som kunnat göras bättre och smidigare, men för att vara första gången samt det faktum att jag inte använde mig av något mönster så är jag nöjd.

Tack!
lindbergellen är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
bystveck, klänning, symönster

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons