Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-03-01, 16:14   #1
zopp zopp är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 67
Applikationer på plysch

Jag syr barnkläder och vill ha en applikation i form av en stjärna på byxorna. Jag använder vlisofix men resultatet blir inge bra. Jag syr med tät sicksack. Stjärnan blir liksom dragen. Nån som har något tips?
zopp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-01, 17:36   #2
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Tyvärr är nog bästa sättet att få en perfekt applikation att använda en brodermaskin, med rivbart under och solvy ovanpå. Det drar sig inte ett dugg och sicksack-kanten blir perfekt. Inget bubbel/vågighet, ingenting som sticker ut utanför.
/Gunilla
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-01, 17:51   #3
Patricia Patricia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 457
jag vet precis vad du menar.
Det var likadant för mig när jag skulle sy på ett lejon på dotterns dress. bild finns i mitt album.
kram Pa
Patricia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-01, 17:58   #4
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Plych är ju väldigt stretchigt och knepet är sådeles att få plychen att ligga still. Så några knep är följande:

Skaffa klistersprej (för tyg) och spreja fast tyget på ett rivbart underlägg och applicera sedan stjärnan.

Sy fast tyget med ett rutnät på ett rivbart underlägg sy fast stjärnan och ta bort stygnen från rutnätet.

Tråkla fast stjärnan innan du syr och använd sedan en annan söm än tät sicksack. T ex den där sömmen som man använder vid osynlig fållning, några stygn raksöm och sedan ett sicksack stygn. (tät sicksak drar mer än den andra sömen)

Eller kombinera ovanstående på olika sätt.

Lycka till!
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-01, 18:38   #5
zopp zopp är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 67
Tack för tipsen cecilia! Men jag förstår nog inte riktigt ditt första tips? Vad är rivbart underlägg?
zopp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-01, 19:34   #6
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Sorry, tänkte inte på att det är ett material som kanske mest är känt bland maskinbroderare.

Det är ett material som man spänner fast i en broderiram som stabilisering. Det finns olika sorter men just detta rivbara kan man efter man sytt lätt riva bort. Man behöver inte vara maskinbroderare för att ha nytta av det. Om du fäster dit tyg på ett sådant underlägg så flyttar det inte runt så mycket. Materialet påminer om vliseline och man kan köpa det hos Solbrodyr (www.maskinbroderi.se) eller i välsorterade sybehörsbutiker eller symaskinsförsäljare.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-01, 20:40   #7
gunnele gunnele är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 187
Om man har svårt att få tag på stabilisering funkar det ganska bra med engångslakan,
gunnele är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons