Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-12-11, 16:04   #1
Mimmi71 Mimmi71 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2008
Inlägg: 171
Undertråd till Janomer 350E

Vad använder ni för undertråd till 350E? Jag har läst i vissa trådar att det är lite känslig för undertråd och man helst skall använda sig av färdigspolad. Vad köper ni den i så fall? Passar alla undertrådspolar? Är det någon som spolar upp själv och vad använder ni i så fall för tråd?

Skal försöka få iväg en beställning av broderitråd i helgen och det vore bra att samtidigt beställa undertråd kanske.
Mimmi71 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-11, 16:24   #2
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Nu använder jag Gunhold 10000 meters spole, den fungerar mycket bra i mina maskiner.
Jag har också använt Gunholds färdigspolade undertråd, men då har jag spolat om den på maskinens egna spolar, som fungerar bättre.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-11, 16:32   #3
lottisen lottisen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 105
undertråd

Hej igen.

Kan inte låta bli att svara dig återigen...
Nu har jag haft en maskin,som nu är på väg till dig-GRATTIS !
Min gamla hade inga problem alls med undertråden.
Till dom jag har nu Janome 10001 o Brother Innovis4000D.använder jag både färdigspolad på papprulle o egenspolad.
Den färdigspolade räcker betydligt längre än den egenspolade.
Den egenspolade jag andvänder är dels Robison-Anton o Gunolds stora kon 10000m.Bägge fungerar alldeles utmärkt.Har även testat Janomes egen undertråd o den fungerar bra.
Det är ju en prisfråga....
Den färdigspolade beställde jag från EBAY.144 rullar i kartong på pappkona.5 kartonger,o det blev dryga 1 krona spolen..
Som sagt var har du tur med maskinen kan du ta vilken tråd som helst !
Lottisen.
lottisen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-11, 17:21   #4
Mimmi71 Mimmi71 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2008
Inlägg: 171
OK! Då gör jag ett försök med att spola själv till börja med. Tror jag gör det enkelt för mig och går till den lokala handlaren och köper undertråd.

Tack Lotta för ditt tålamod med alla mina frågor
Mimmi71 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-11, 18:52   #5
Quiltare Quiltare är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2007
Inlägg: 244
Ett tips!
Undvik att använda färdigspolade undertrådsspolar med pappstomme till era sysmaskiner, det sliter på symaskinans spolkapsel/spolhuset.
Quiltare är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-11, 19:32   #6
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Min "gamla" trotjänare Bernina 180 är inte kinkig alls.
Spolar själv det som finns till hands.
1 spole räcker ca 1 tim i brodertid vilket inte känns speciellt "jobbigt". Har aldrig problem med öglor på rätsidan eller dylikt.
Men vet att många maskiner är kinkiga.

/Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-12, 04:53   #7
Mimmi71 Mimmi71 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2008
Inlägg: 171
Ja, det allra bästa är nog att testa sig fram. Jag är otålig och vill att allt skall fungera direkt när jag har en ny maskin Ibland där det kanske på både gott och ont att man får mycket information
Mimmi71 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-12, 07:24   #8
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Jag har en Janome 300E och den går inte att köra för tunn undertråd på. Det som funkat bäst för mig är overlocktråd som jag spolar själv. Finns dessutom i rätt många färger.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-18, 07:05   #9
Mistli Mistli är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2007
Inlägg: 96
Nybörjare och måste fråga, om man byter färgen på undertråden samtidigt som man byter på övertråden eller använder man en färg på undersidan under hela broderiet? Har inte börjat med broderier än
Mistli är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-18, 07:09   #10
Mimmi71 Mimmi71 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2008
Inlägg: 171
Citat:
Mistli skrev: Visa inlägg
Nybörjare och måste fråga, om man byter färgen på undertråden samtidigt som man byter på övertråden eller använder man en färg på undersidan under hela broderiet? Har inte börjat med broderier än
Jag är ju ingen erfaren broderare men jag har läst mig till att man oftast använder sig av en färg på undertråden, svart eller vit beroende på tyget man syr i. Själv har jag endast använt mig av de medskickade förspolade undertrådarna som jag fick med och de var vita.

Nu är det dags för mig att jaga undertråd så jag inte står utan under julhelgen. Maskinen går varm här hemma
Mimmi71 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-18, 07:17   #11
Mistli Mistli är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2007
Inlägg: 96
Det låter jättekul vad bra då vet jag, då får man väl ladda ordentligt med vitt o svart framöver.Tack för svaret!
Mistli är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-18, 13:31   #12
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Man brukar oftast använda samma färg på hela broderiet. Svart och vitt är helt okej, kanske att man skaffar en mitt emellan t ex grå. Men om jag har en färg som matchar bättre bland mina overlock trådar så väljer jag naturligtvis den.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-18, 14:29   #13
emilia emilia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 362
Jag använder färdigspolade NEB rullar som är på plastspolar, för mig har det fungerat jätte bra. Köpt från USA, tror det var från ABC.
emilia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-18, 15:05   #14
GLa GLa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2008
Inlägg: 110
Jag är ny emed broderimaskinen, har oxå en Janome 350,det jag har sytt har jaganvänt den vita som var med maskinen på en spole. Man kan ju inte byta undertråd under iden man syr, om jag fattar det rätt. Men kul är det, så får väl planera tiden om man inte skall fastna helt vid den maskinen.
GLa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-18, 15:26   #15
Mimmi71 Mimmi71 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2008
Inlägg: 171
Om jag fattar dig rätt så menar du byta undertråd under ett mönster så gör jag det genom att trycka på stopp, montera bort ramen, byta undertråd och sedan montera ramen igen. Innan jag fortsätter brukar jag backa stygnen något.
Mimmi71 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons