Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-09-20, 19:48   #1
hatte hatte är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 99
Klädsömnad: Husqvarnas Designer-maskiner värda sitt pris?

Jag satt och funderade på om Husqvarnas Designermodeller genom åren är värda sitt begagnat-pris? Om man fullständigt struntar i brodyrbiten och endast syr kläder av olika slag? Hög kvalitet? Kanske starkare motorer än vad som är vanligt? Andra ovanliga egenskaper som dessa dyrare maskiner har, men inte de billigare? Är det stor skillnad på de olika modellerna (Designer I, Designer II, SE o.s.v) om man bortser från broderiet?

Kanske man i detta fallet skulle kunna nöja sig med en Sapphire?

Det här är bara en fundering, jag har inga direkta planer på att skaffa fler maskiner, jag klarar mig hur bra som helst med mina mekaniska Husqvarnor Prelude och Automatic 21E, fantastiska maskiner båda två. Men det kunde vara kul att få veta vad expertisen tycker...

Bästa hälsningar...
hatte är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-20, 23:03   #2
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Jag tycker det automatiska pressarfotslyftet är obetalbart!!!
Jag har flera Husqvarnamaskiner att sy på, och jag märker att jag dras till Designer

Jag har Designer1 och Rose. Lyckliga du som har en bra Automatic, jag lärde mig sy på en sån, men den var helt slut efter 20 år i min ägo .
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-21, 18:20   #3
hatte hatte är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 99
Ja, det kan jag tänka mig är bekvämt. Pressarfoten går upp vid dubbeltrampning eller någonting ditåt?

Ja, Automaticen är en härlig maskin. Den är i princip i nyskick. Min moder köpte den ny i början av 1960-talet någon gång, jag har faktiskt kvittot liggande någonstans. Den har väl mest använts till en del barnkläder och lagningar genom åren, och har alltså inte slitits något nämnvärt. Jag gillar den skarpt.
hatte är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-22, 05:13   #4
madeluc madeluc är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 134
Skillnaderna på dessa maskiner är marginella, speciellt på SE och D1, lite mer lull lull på SE:n kanske men egentligen en uppdaterad D1 till högre pris, dessa maskiner har flera hundra sömmar och knapphål i sin mjukvara. DII:an levereras utan broderenhet och med fyra D-card med olika sömmar och du måste köpa till kort om du vill ha flera sömmar,bl a finns det ett kort med enbart knapphål, annars är den i stort sett som D1.

Själv har jag bl a en Designer Diamond, en D II, Brother 3100D och en liten Brother 2500 (som jag just köpt ny här i USA för 1050 kr, skiljer mycket på priserna här gentemot Sverige).

Jag tycker att du ska kolla beg. marknaden först innan du går och köper en ny maskin. Det finns många beg. D1 mm till bra priser idag. Symaskinsmarknaden är trög just nu så släng inte ut dyra pengar på en enklare maskin när du kan få en mer avancerad med broderienhet till kanske samma pris på beg. marknaden.

Det sensorstyrda pressarfotlyftet samt trådklippet som D1 och även DII har är underbart och helt obetalt bra när man syr mycket. Det negativa med Husqvarnas maskiner är att man fortfarnade inte har kunnat sätta dit matartänder framför nålen, vilket underlättar vid matning av tyget och gör att maskinen syr betydligt jämnare och orkar mata bättre. Både Brother och Janome har det på sina maskiner.

Du borde kunna få en D1 för någonstans mellan 12000 till 18000 beronde vad som ingår samt om det är diskett eller usb stick.

En DII borde du kunna få för 8000 till 15000 också beronde vad som ingår.

Lycka till med ditt symaskinsköp.
madeluc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-22, 05:27   #5
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Några av husqvarnas enklare modeller har matartänder framför nålen fortfarande. Dom lite äldre modellerna har det alltid. Det är bara dom nyare broderimarkinerna som inte har det. En dela av broderimakinerna (vet inte om det är alla) har dessutom dom gjutna matartänderna med rombformat mönster som jag upplever matar sämre än dom veritkala bearbetade tänderna som finns på andra modeller.
Tänk på att brodrimaskinerna och kanske då framförallt dom dyrare modellerna är optimerade för brodri.

Det finns även billigare Husqvarnamodeller som har både automatiskt pressarfotslyft och trådklipp men inga broderifunktioner. Så vitt jag vet är det samma motor i dom och övriga delar är mer eller mindre dom samma dom med. Det är broderimöjligheterna och den mer avancerade mjukvaran, tjusiga displayer och sånt som gör broderimaskinerna dyrare.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-22, 16:36   #6
avslutatmedlemskap111129 avslutatmedlemskap111129 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 153
Husqvarna Designer 1 och övriga Designer-maskiner är av oerhört hög kvalitet varför jag fullständigt håller med "Madeluc" kloka råd i synpunkterna.
Att bortse från broderenheten, nja, har du chansen att att köpa en
riktigt bra begagnad Husqvarna D1 t.ex. eller senare modell så är det bara att gratulera. Maskinbroderi är roligt, kreativt och väldigt skapande, du kommer att upptäcka det.
Det är inte bara broderierna utan de olika varianterna på brodertråd som du kan använda - en del är väldigt roliga, Sulky "Solar" t.ex., brodera till synes vitt på vitt, går du ut i solen så ändrar tråden färg! En fjäril i vitt blir plötsligt en fjäril i färg.
Har du ägnat dig åt måleri tidigare, så målar du plötsligt nu med brodertråd istället. Tänk på möjligheterna.
Rent sömnadsmässigt är maskinerna helt utomordentliga.
Personligen deltog jag för några få år sedan på ett internationellt möte
bland europeiska länder där Husqvarna D1 presenterades som symaskinernas Rolls Royce. Bättre än så kan det knappast bli.
Vilket maskinmärke du ev funderar på att välja, provsy, men provbrodera också på de olika, då vet du vart du står, både i maskinval etc.
Lycka till!
avslutatmedlemskap111129 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-22, 19:49   #7
hatte hatte är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 99
Tack för era svar!

Jag har som sagt inga direkta planer på att köpa en ny maskin, men man vet ju aldrig vad man i framtiden kan få för sig… kanske dyker det upp ett tillfälle till bra köp någon gång, då är det ju bara att slå till. Det känns som om man tryggt kan lita på att en Designer är bra grejer.

Brodyr? ja, kanske det, det har jag inte tänkt så mycket på. Kan hända att jag föredrar att kludda med färger på duk eller papper, av gammal vana. Tål att tänkas på. jag har nämligen inte ägnat saken en tanke, fastkörd i mitt könsrolltänkande som jag (tyvärr) kan vara ibland. Brodyr är ju inget man har sysslat med överhuvudtaget, det är tjejer som broderar, det sysslar inte vi killar med .

Jag får se hur jag gör, tills vidare klarar jag mig bra med de maskiner jag har.

So long!
hatte är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons