Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-04-13, 19:10   #1
himalaya himalaya är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 39
Unhappy Var borde den helt okunniga börja?

Det var för ett par veckor sen jag fick spel och satt uppe till klockan 03.30 för att sy ett korsett-top-liv. Sen dess har jag vilja sy, och försökt mig på lite lite granna med en kjol och lite sånt...

Men nu.
Borde jag börja? Jag funderar på att skaffa en ordentlig symaskin (använder just nu ett gammalt åbäke som kallr sig husqvarna 2000).
Vad borde en halvseriös och medelfattig nybörjare tänka sig där?

Och finns det något särskilt jag borde vänta med eller något jag borde börja med?

OCH: Vet någon om det finns någon bra och lagom dyr (läs: billig) sy/tyg affär är GBG/Alingsåsområdet?

Hopps ni ursäktar ett aningen rörigt inlä'gg, men det är så mycket jag inte har en aning om. Det mest faktiskt.

Det kanse bör sägas att jag aldrig har sytt annat än den obligatoriska gympapåsen i slöjden innan detta....
himalaya är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-13, 20:01   #2
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Jag brukar föreslå joggingbyxor som nybörjarprojekt när jag får frågan.
Annars använd material som inte knölar så mycket.
Då menar jag undvik sladdriga, extremt töjbara tyger, tyger med mönsterpassning osv.
Du behöver ett material i början som "sköter" sig.Så att du kan lägga vikten vid att sy.
Sen när du känner dig mer van kan du prova svårare tyger.
Använd mönster också, du behöver sy ganska länge
för att kunna skapa på egen hand.
Billiga tyger: Stoff och Stil postorder. Sen har du väl inte så långt till tygriket Kinna och Skene m.m
Du borde hitta broshyrer med karta till bra ställen på turistinformationen.
Husqvarna 2000 ej att förakta, många som ägnar sig åt att "skruva" på symaskiner anser att det är den bästa maskin som Husqvarna gjort.
Lycka till/Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-13, 20:43   #3
nillas nillas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 99
hej kul att du börjar sy...i alingsås är dem extremt dyra på klädtyger tyvärr. i kinna finns skroten som har väldigt bra priser i borås finns en affär som heter affären som har tyger till bra priser. i gbg mellan norra gubberogatan och kobbarnas väg finns en affär som har priser som är helt ok, de har enbart klädtyger medans de andra affärerna har allt i tygväg, hur det är i lerum och floda vet jag inte men kan inte tänka mig att de har något till bra priser... //nillas
nillas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-13, 21:31   #4
skymningsnymf skymningsnymf är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 65
mitt förslag är att börja med att sy en enkel utställd kjol med resår i midjan :)
skymningsnymf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-14, 06:27   #5
outi outi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 42
Behåll din Husqvarna!

Om det inte är några fel på din Husqvarna-maskin, så behåll den så länge. Det är en nästan outslitlig maskin. Jag har haft min i 20 år och då köpte jag den begagnad!
outi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-14, 06:29   #6
garnludd garnludd är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 27
Så länge symaskinen du har fungerar, skulle jag vänta med att köpa en ny. När du sytt lite mer vet du kanske vad du vill ha ut av din nya symaskin, och kan bli nöjdare med det köpet.

Lägg istället pengarna på bra tyg, som uppför sig som det ska. Det är väldigt frustrerande att sy i dålig kvalitet, speciellt om man är ovan (som jag).

Tina
garnludd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-16, 15:22   #7
himalaya himalaya är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 39
Tack för alla svaren!

Jag försökte sy från ett mönster igår, tyget var verkligen inte vad jag borde ha använt, och plagget blev något av det mest fruktansvärda jag nånsin sett. Men jag tror jag gjorde rätt och så, så det var säkert inte mitt fel

Har sytt en kjol, improviserade lite, kanske lägger upp nån bild om jag får tag i en kamera nångång...

Än en gång: tack för all fina svar!
himalaya är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-17, 21:12   #8
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Varning: försök absolut inte sy utifrån egna mönster om det är väldigt seriösa grejor. Jag har sytt en enkel lajvklänning när jag ritade ut mönstret direkt på tyget och den blev väl rätt fin om man bortser från det faktum att sömmen i ärmarna gick upp vid armbågarna pga 0cm rörelsevidd.
Sedan har vi då min qipao, som jag sydde till en gala, utifrån en pytteminiatyr av mönstret på internet. Den blev väl också rätt fin, om man ignorerar att slitsarna blev för långa och att det var lite för mycket krage...

Annars, håll på din gamla symaskin. Jag använder ett åbäke från 50/60-talet som gått i arv från min mormor, och den är helt underbar

Ett förslag är att kanske åka till IKEA och köpa deras lakansväv för 19:-/metern. Jättebra att öva sig på!

/lyckönskningar från en nybörjare till en annan
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-17, 21:18   #9
himalaya himalaya är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 39
Jag har faktiskt lite sådan laknasväv

Tyvärr hade jag inga pengar själv när jag var på ikea, så jag fjäskade till mig två meter rött från mamma.
önksar bara att jag hade lite andra färger och så, men vi får se om det blir att jag kommer dit nån mer gång...
himalaya är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-02, 13:56   #10
hsq hsq är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 2
Gav du dig på att sy ett korsettliv? Är inte det jättesvårt? Jag vill också sy korsettliv men jag trodde jag var tvungen att lära mig sy en massa andra saker först för att det är så svårt.

/Ännu en nybörjare
hsq är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-02, 14:43   #11
Bustraden Bustraden är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 177
Hej!
Var ligger affären i Borås?
I Lerum och Floda finns det inga klädtyger alls-
På Artillerigatan -nära SKF finns MH:s Tyger.
Helena
Bustraden är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-02, 21:11   #12
himalaya himalaya är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 39
Nja, det blev ju inte på nåt sätt bra.
men det var vad som fick igång mig....

jag tror inte att jag ska sy toppar föränn jag har lärt migltie mer, håller mig till kjolar sålänge. det är inte alss svårt (hittilss iaf)
himalaya är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-03, 08:04   #13
nillas nillas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 99
Citat:
Bustraden skrev:
Hej!
Var ligger affären i Borås?
I Lerum och Floda finns det inga klädtyger alls-
På Artillerigatan -nära SKF finns MH:s Tyger.
Helena
du tänkte på "affären" den ligger i närheten av willys och kan det vara en tennishall eller liknande.
på andra sidan vägen av knalleland. (jag bara tar ur minnet) det ligger en macdonalds där oxå.
de har en liten hemmasnickrad oanselig skylt som talar om att man ska svänga in.//nillas

fick tag på eniro:

Affär'n, Borås Lågpristygaffär

Box 333
503 11 BORÅS

033-10 71 70


Senast redigerad av nillas den 2005-05-03 klockan 08:07.
nillas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-12, 12:52   #14
Aethelwine Aethelwine är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 4
Jag sitter i ungefär samma situation som du och skall just till att inhandla min första symaskin. Jag vet ingenting om symaskiner, kan tilläggas, utan förklarade åt försäljaren att jag är nybörjare, inte vill lägga hundratals euro på den första maskinen, osv. Skall nu inhandla en Bernina Bernette 65 (http://www.bernina.se/product_detail...ikID=0&ID=1891)
men kan naturligtvis inte säga åt dig att göra detsamma. Ta kontakt med en pålitlig handlare om du tycker att din Husqvarna inte räcker, och fråga vad han eller hon kan rekommendera!

Gällande lätta nybörjarplagg så kan jag nog tyvärr inte heller hjälpa dig, jag själv börjar nämligen i den svåra änden men har hjälp från en erfaren person.
Aethelwine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-17, 11:54   #15
ottan ottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 5
hej!
i alingsås har i varje fall inte jag hittat någon billig tygaffär, men däremot så är Myrins tyger på hisingen väldigt bra! jag brukar mest rota i stuv-bitskorgarna, för de har ofta stora, fina tyger i stuvar som säljes för en billig slant! dessutom så håller "hemtextil" i lerum på att rea ut en massa tyger, mest gardiner iofs men jag hittade ett underbart typ på rea, som jag faktiskt ska sy min balkjol i


lycka till!

Senast redigerad av ottan den 2005-05-17 klockan 11:57.
ottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons