Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Starta eget
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-04-12, 17:29   #1
Ida-Maria_L Ida-Maria_L är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 289
Question Sälja grejer med mitt "namn" ?

Ursäkta om jag är lite tjatig eftersom jag har frågat det här förut, men jag vill vara helt säker innan jag säljer något.

Jag har lite hobby att sy å sälja saker, men jag har inget registrerat "namn". Men jag har ett namn/loggo jag vill sätta på mina grejer så folk ska veta att det är jag som gjort dom (och ha en hemsida med mitt namn/loggo på)

Kan jag sätta mitt namn/loggo på grejerna jag säljer, utan att loggon är registrerad någonstans?
Ida-Maria_L är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-12, 17:44   #2
Robbin____ Robbin____ är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 132
Borde ju inte vara något olagligt med det, risken är då att om någon köper patent på just den logon för att sabba för dig så kan du åka dit.
Robbin____ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-12, 18:16   #3
johannajanzen johannajanzen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 380
Jag syr på märken med min logga, som är min internetadress i ett speciellt teckensnitt. Har inte registrerar det hos PRV eller ngt. Håller dock på att registrera företag, men under annat namn än hemsidan.

Du borde kunna sätta på din märkning utan problem. Om det är en speciell logga som du själv har designat så är ju tips att skydda den.
johannajanzen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-12, 18:51   #4
Ida-Maria_L Ida-Maria_L är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 289
Jag har ingen speciel logga än, bara ett namn jag vill sätta dit så folk ska veta att det är jag som gjort dom...
Har tänkt registrera logga nån gång, men det kostar ju en del

Men då gör jag så att jag sätter dit mitt "namn" på grejerna jag gör å reggar det när jag känner mej rik.
Ida-Maria_L är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-12, 20:55   #5
Ullman Ullman är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 3
Du kan lugnt sy "din logga" på dina grejor, försäkra dig bara att den inte liknar någon annans logga. Har själv en logga som jag använt i ganska många år, både på min hemsida och på produkter jag gör.
Ullman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-13, 09:07   #6
magica magica är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 346
man behöver inte registrera sin logga om man inte vill. så länge som den som sagt inte är för lik någon annan som är registrerad.
däremot kan ju nån annan få för sig att sno den från dig. eller om du senare vill registrera den och upptäcker att den redan finns.
nu blev det rörigt. jag är nog för trött.
magica är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-28, 20:46   #7
chrille chrille är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 34
Som innovationsvetare kan jag lugna dig med att du få marknadsföra en egen logga på vilka sätt du vill, men om du vill (vilket jag iofs rekommenderar) försäkra dig att loggan inte är för lik någon redan registrerad så kan du börja med att söka i Varumärkesregistret:

http://www.prv.se/vmi/

Det enda som kan hända är att om någon som registrerat ett varumärke (dvs. bl.a. en logotyp) ser din logotyp någonstans och tycker den är för lik kan personen stämma dig eller invända på något sätt, exempelvis via PRV.
Det man kan göra om man vill är att lägga till figuren TM (infoga som symbol i Word etc., eller skriv TM) bredvid logotypen för att visa att det är ett trademark som man marknadsför sig med.
Exempel:
Exempel på TM

Man skiljer på ett varumärke och ett figurmärke. Ett figurmärke är en bild, en figur, oftast bara kallad logotyp, vilket oftast visar varumärket i direkt mening, men det kan också bara vara en bild som förknippas med varumärket. T.ex. Viking Lines bild "INGLI" är bara ett figurmärke men som gör att man direkt tänker VIKING LINE när man ser det. Ett reg. varumärke behöver bara vara ett angivet namn och behöver inte visa hur logotypen ska se ut, vilken färg och form den har.

Den som har ett registrerat varumärke brukar nästan alltid visa det genom att ha med ett (R) som betyder registered trademark. Ett R med en ring runt, finns som färdig symbol i ex. Word.
Se t.ex. logotypen längst ner till höger på hemsidan: www.tomahck.com

Hoppas det löst alla frågetecken och lycka till!

Senast redigerad av chrille den 2006-04-28 klockan 20:55.
chrille är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-29, 19:24   #8
millsing millsing är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 832
Chrille!

Du som har ett registrerat varumärke, hur går man tillväga och vad kostar det??

Mvh,

Sorry, var precis inne och kolla på PRV:S hemsida och där står allt....! Himla bra länk!

Senast redigerad av millsing den 2006-04-29 klockan 19:39.
millsing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-04-29, 21:26   #9
chrille chrille är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 34
Ja du hittar allt med priser där och så.. säg bara till om du behöver hjälp med ansökan, kan vara lite svårt sånt om man inte förstår alla begrepp etc. Hjälper företag med sånt ibland i mitt jobb.
Lycka till!
chrille är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-05, 14:58   #10
gavagai gavagai är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 510
Men om jag upptäcker att "mitt" varumärke är registrerat där, kan jag då inte starta ett företag som heter så (eller en produkt). Nej, så kan det inte vara, för om jag t.ex. söker på "Ariel" så får jag upp massor av registreringar av det namnet från olika bolag. Vad innebär i så fall en varumärkesregistrering? På vilket sätt är man skyddad om massor av företag kan registrera och använda samma varumärke?
gavagai är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-05, 18:44   #11
chrille chrille är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 34
Du registrerar ett varumärke i varuklasser och underklasser, alltså i olika produktområdes eller tjänsteområdesklasser, t.ex. husgeråd; underklass osthyvlar. (Det är jämfört med att du måste uppge vilken bransch ditt företag ska agera inom/verksamheten kommer innehålla när du registrerar ett företag.) Alltså kan man ha varumärken med samma namn men som ändå agerar inom olika produktområden Se vidare på www.prv.se, gå in på "varumärke".
chrille är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-05, 18:47   #12
chrille chrille är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 34
Och visst kan man registrera ett företag med samma namn som ett registrerat varumärke/produktnamn. Bara det är ledigt och går att registrera i det verksamhetsområde man tänkt agera i (dvs att ingen annan hunnit före). Mitt företag heter t.ex. Tomahc:k Generations och mitt varumärke heter Tomahc:k.
chrille är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-05, 19:20   #13
gavagai gavagai är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 510
Ja, jag misstänkte det. Det namn jag vill ha på mitt framtida designföretag (web- och textil-design) verkar enligt produktregistret finnas på en glass.
gavagai är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-05, 19:22   #14
gavagai gavagai är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 510
Dessutom finns det på två företag redan, men inget i mitt län. Kan man alltså ha två enskilda firmor i samma län med samma namn, så länge det inte sysslar med samma sak också?
gavagai är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-05, 20:22   #15
chrille chrille är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 34
Visst, man kan antingen (vad jag vet) registrera samma eller väldigt lika firmanamn bara de är i olika län. Eller så kan man ansöka om ett lite annorlunda namn, ex. göra tillägg i namnet för att få igenom det, det är det vanligaste. T.ex. om det redan finns ett firmanamn reggat som heter Larsson Foto, så kan du mest största sannolikhet få igenom en ansökan med namnet "Larsson Foto & Konsult" eller "Larsson Foto Trading". Extrakolla det på bolagsverket.se eller ring dom och fråga vad de tror. De brukar hjälpa en på telefon och söka efter namn i registret direkt som man undrar över. Good luck! Nu orkar jag inte skriva mer
chrille är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons