Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-04-12, 21:34   #1
Dumle Dumle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 70
Laddat ner en brodyr-fil

Jag har köpt och laddat ner en brodyr från en amerikansk sida och nu när jag ska sy den (Janome 350E) så blir det inte samma färg i maskinen som det var på bilden. Syr en koala och den har opalgröna tassar o fötter Kan någon förklara för mig hur detta har gått till??
Dumle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-12, 21:59   #2
Andy Andy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 239
Hej!
Ibland blir det tokigt när man konverterar format. Vissa format klarar nämligen av att hantera mer infomration än andra. Det kan vara en förklaring. Andy
Andy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-12, 22:11   #3
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej!
Olika program har olika färgkartor, så när man konverterar mellan formaten, så kan färgerna bli förvrängda.

Men har man som du köpt en stygnsättning, så tycker jag nog att du borde ha fått med en färgkarta över vilka färger det ska vara... har du inte det?
Laddade du ner JEF-formatet eller något annat?

Hälsningar
Gunilla
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-12, 22:28   #4
Dumle Dumle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 70
Jag gjorde det lätt för mig så jag laddade ner filen i JEF-format.
Dumle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-12, 22:35   #5
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej!
Då har de stygsatt i något annat program än Janomes och sedan konverterat till JEF. Jag tycker du ska kontakta företaget och be om att få information om de rätta färgerna (om det inte är uppenbart när du tittar på bilden, dvs du kan lista ut vilka färger det ska vara ).

/Gunilla
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-12, 23:40   #6
Dumle Dumle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 70
Citat:
gunnsan skrev: Visa inlägg
Hej!
Då har de stygsatt i något annat program än Janomes och sedan konverterat till JEF. Jag tycker du ska kontakta företaget och be om att få information om de rätta färgerna (om det inte är uppenbart när du tittar på bilden, dvs du kan lista ut vilka färger det ska vara ).

/Gunilla

Tack så mycket för hjälpen! Jag ska maila dem o påpeka detta.

Birgitta
Dumle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-13, 07:29   #7
perlemor perlemor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 140
Så blev det även för mig... dessutom så är det bara en och samma färg som förekommer på "beskrivningen" med tre trådbyten, fast det ska vara två olika färger och tre byten...
Jag laddade ned HUS och konverterade till vp3 (Har en Hq topaz)
perlemor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-13, 10:29   #8
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej!
Ligger dessa färger direkt efter varandra dessutom...? I så fall kanske det inte blir något trådbyte enligt maskinen/programmet. Annars går det ju i princip att brodera, bara man har väldigt klart för sig vilka färger det ska vara.

Om man har Digitizer, så kan man stega igenom broderiet färg för färg (med markering påslagen) och på så sätt byta färger. Obs! man ska inte välja att visa en färg och sedan byta denna, eftersom det kan vara flera "färgbyten" som har samma färg. Ej heller markera ett enskilt objekt och byta färg... för då kan man gå bort sig totalt och få en massa trådbyten som man inte alls vill ha .

/Gunilla

Senast redigerad av gunnsan den 2009-04-13 klockan 10:42.
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-13, 12:02   #9
Evalen Evalen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 469
När jag köper ett broderi från tex Emb Library så använder dom sig av Madeiratråd. När jag sen plockar upp det i mitt Brother program konverterar det själv om till Brother färger å då blir det helt galet i färgerna. Då kan det bli gröna ögon och blå hästar... Dessutom använder jag mig av Sulky eller dom jag köpt från Usa.
Hur måste jag göra? Jo först när jag plockar upp mönstret, så ändrar jag tillbaka till Maderira (jag skriver ut färgkartan när jag köper) Sen är det lite lättare att ändra till Sulky. Jag har köpt en trådkarta från Madeira. Mycket pill och tråkigt, men dessvärre nödvändigt.Det bästa vore ju om man själv kunde bestämma vilken trådsort som skulle komma i första hand.
Evalen är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons