Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-01-25, 10:41   #1
Ploppan Ploppan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 447
Möjligt med mönsterpass randig raglantröja

Jag blir så konfunderad. Är det överhuvudtaget möjligt att mönsterpassa ett randigt trikåtyg till en t-tröja med raglanärm? Då menar jag alltså mönsterpassning mellan ärm och raglansömmen till fram- och bakstycke. Måste jag räkna med att mönsterpassningen (rand för rand) bara kommer att stämma en bit på ärmen? Har fått för mig att jag sett bilder där randningen stämt hela vägen. Randningen gör en vinkel ut på ärmen alltså.
Ärmarna är i ett stycke och mönster från Meedom & Meedom "Sy börnetöj 0-3 år", modell 1, form 1. Deras mönster på ärm och fram/bakstycke är svängda.
Egentligen spelar mönstret inte så stor roll utan jag tänkte på rent generellt om jag kan räkna med mönsterpassning på en raglan?
Ploppan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-25, 10:54   #2
Ploppan Ploppan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 447
Lånar en bild från sysidan där tröjan iofs är stickad men principen är ju samma
http://www.sysidan.se/obj/photo/0/0f...c6b418d8f7.jpg

Jag kan inte se att jag klippt till tyget fel, det är det att mönstret svänger mycket mellan ärm och mittdel. Så ska det passa får jag antingen:
1. skita i att mönsterdelarna svänger och lägga tyget så ränderna blir snygga
2. passa några rader på mitten där det syns och göra resten enligt svängarna och missa mönsterpassningen där
3. göra enfärgade ärmar, fast jag är ju lite envis och VILL att det ska gå *grrrr*
Ploppan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-25, 19:50   #3
tillis tillis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 349
Helt mönsterpassat borde det nog bara bli om både ärm och liv har samma vinkel på raglankanten. Om vinkeln är olika så blir randens kant mot sömmen olika lång, och så stämmer inte randningen mellan ärm och liv. Förstår du?
Jag har aldrig sytt en raglantröja, men rent matematiskt borde det bli så... Om kanten ska vara formad blir det ju såklart klurigare...
tillis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-25, 20:10   #4
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Tillis har rätt. Vinkeln måste vara samma.
Men man borde kunna sy in en rynktråd och se till
att ränderna stämmer. Det borde inte påverka
rörelsevidden/bekvämligheten. Just vid raglansömmen
är det ju inte trångt. /Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-26, 12:29   #5
Ploppan Ploppan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 447
Så då är det så att om mönsterdelarna, ärm + mittparti måste vara i räta linjer i förhållande till varandra för att mönsterpassningen ska stämma?
Rynktråd skulle funka men på en t-tröja till en kille,,,njae det är lite för mycket jobb på en vanlig tröja.

Det slutade med alternativ 2, d.v.s. jag passade in några av ränderna, de som sitter mitt fram på axeln - de är ju de man ser mest av.

Kunde väl stått i beskrivningen att mönstret inte "funkar" på randiga tyger, det är ju t.o.m. en randig tröja på bilden vid mönstret!
Ni som sett fler mönster än ett enda på raglantröjor, brukar det vara räta linjer eller kurviga som i mitt mönster?

Tröstade mig lite med att omslaget på senaste Ottobre har en tröja där det inte verkar vara någon som helst mönsterpassning av ränderna heller.

Tack för all hjälp jag fått! Ni är toppen!
Ploppan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons