Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-10-08, 15:07   #1
Ploppan Ploppan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 447
Mönster fr Meedom&Meedom 0-3 år

Undrar om ni som har boken Börnetöj 0-3 av Meedom & Meedom kan hjälpa mig med en sak som jag inte förstår i boken. Min version är på danska men jag tror inte att det är det som är mitt problem.

Jag har sytt två tröjor, en kort- och en långärmad, från samma mönster ur boken. Den långärmade t-shirten ligger i mitt galleri...och 'ja' jag har insett att jag använt två framstycken till tröjan.
Sättet boken är uppbyggd på är superb men alldeles för lätt att göra fel om man är van vid att det t.ex. brukar stå "mot vikning" på själva mönstret.

Mönstret jag undrar över är mönster 01 t-shirt form 1 med varianten lång raglanärm.
På sidan 23 i min bok står det information om ärmar. Jag citerar:
"For begge aermer gaelder, at de i armhulen er tegnet, så aerme og bul lapper ind over hinanden. Denne overlapning giver overdelen en bedre pasform med mere plads til bevaegelse."

Bilden bredvid texten är logisk och jag (tror) förstår innebörden av ovanstående text, men hur sjutton syr jag i ärmhålet? Hur lägger jag tygstyckena för tröjdel och ärm? ska jag tvinga in den ligga extra fliken i nedre delen av ärmhålet? Den sista tröjan jag gjorde lät jag den lilla biten peka utanför och så löste overlocken det problemet åt mig!
Jag inser naturligtvis att hela vitsen med att göra den där överlappningen är puts väck men jag fattar inte hur jag ska lägga ut delarna. Någon som kan förklara eller kan hitta en bild på hur man lägger ut delarna?

Mvh
/Lena

Senast redigerad av Ploppan den 2008-10-08 klockan 15:16.
Ploppan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-08, 15:20   #2
annkir annkir är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 176
hesjan ...hittade lite men ajg vet ine om det är det du menar...
Det står vid förklaringen till mönstren om raglanärm att MÖNSTRET är ritat så det går omlott. så vad jag förstår är det inte när du syr det ska gå omlott..kunde tyvärr inte scanna in sidan annars had ejag gjort det så du fått läsa själv. Men hoppas du fick lite klarhet i det nu. Mönsterdelarna är ju ritade i varandra så att säga så det gälelr ju att följa rätt linje.
Kramis Anki
annkir är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-08, 20:51   #3
Nefertari Nefertari är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 532
Har sytt mycket från Meedom och Meedom. jag har också boken på danska. Det de menar är ju bara hur de ritat ut mönstret, inte blir det någon flärp att sy dit när jag sytt. Det gäller som sagt att följa rätt linje på mönstret. Om du följer "rätt" så ser ärmhålet likadant ut som för andra tröjor och ärmen likaså. De plagg jag sytt har suttit jättebra så som jag ser det kan jag inte ha missat något där? (Jag har också tur att ha en man som har bott i Danmark ett år och iallafall kan hjälpa till om man fastnar fullkomligt, men nu har jag nog förstått det mesta..!)

Det man ska minnas är det som de säger: att deras stl 80 gäller från och med när barnet är 80 cm långt! dvs är ditt barn 84 cm så ska du ändå välja stl 80. Det är lätt att göra fel på detta eftersom vi i Sverige tänker tvärtom, att när barnet närmar sig 80cm är det stl 86 som gäller...

Sedan är ju mönstren indelade i olika "former" beroende på vilket material du väljer och vad det ska användas till. Vill man ha pösiga byxor så är t.ex. form 2 jättebra. Fördelen med detta sätt är att det är lätt att anpassa om man har en mullis eller en smalis..På en smalis blir även form 1 luftigt.

Lycka till med Meedom. Jag tycker att de böckerna är jättebra.
Nefertari är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-08, 22:29   #4
Ploppan Ploppan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 447
Nefertari: jag tycker också boken är jättebra!
Storleken på tröjan är rätt, han är c:a 83 cm och jag har valt 80 cm precis som rekommenderat i boken. Formen är också rätt, däri ligger inte heller problemet.
Det smidigaste är väl om jag om jag försöker få till en bild och visar vad mitt problem är.

Framstycket och bakstycket är ju svängda i ärmhålet men inte själva ärmen. Så frågan är alltså, ska ärmen "tvingas" in i rundningen av framstycket? Om inte, så kommer en del av framstyckets rundning (vid ärmhålet) att ligga utanför ärmen. Det är här problemet uppstår. Hur ska jag sy den överlappande delen?

Ska se om jag kan fixa en bild i morgon....
Ploppan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-09, 08:09   #5
Nefertari Nefertari är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 532
Undrar om du följer "fel" streck då?

Mina ärmar blir inte raka utan är svagt rundade dvs de ser inte lika rundade/svängda ut som ärmhålet på fram/bakstycket. Har precis suttit och tittat på mina mönsterpapper för att se om jag kan förstå vad som gått galet för dig.

På s. 23 så pratar de ju om överdelar. På bild två kan man se att ärmarna också är svängda. På den stora bilden på s. 22 så ser man att mönsterritningen går omlott. Förklaringen ger de till bild 3 på nästa sida, där du också tagit ditt citat. När jag ritar av mönstret så blir ärmarna som på s.12, där de visar både vanlig och raglanärm, dvs svagt rundade. Jag har inte haft några problem med att passa in dem i ärmhålet sedan.

Jag tror att de med bättre passform menar att om ärmhålet och ärmen är raka så blir det sämre rörelsemöjlighet, i jämförelse med om man har svängda ärmar och ärmhål. Men för att spara plats på mönstret så har de ritats lite omlott....

Du kan ju se om du får till ngn bild...
Nefertari är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons