Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-09-07, 16:44   #1
Ploppan Ploppan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 447
Vad är lower looper, J744d?

Hå hå ja ja, joo jag var förvisso helt på det klara med att det skulle bli trixigt att köpa en OL, trä den och sedan bara sy. Jag trodde aldrig att det skulle gå helt smärtfritt.

Jag har provsytt lite i spillbitar och det ser OK ut, men så helt plötsligt stannar inte tråden kvar i "lower looper". Vad är det?
Det bildas alltså ingen kedja men trådarna har inte gått av. Det enda jag ser som är fel är att tråden inte längre befinner sig i lower looper MEN i öglan dessförinnan, den som man inte ser som är under stygnplåten. Vad kan jag ha gjort för fel då när den inte stannar kvar i lower looper?

Undrar om inte detta hände efter att jag gjort chain off (vad heter det på svenska, har bara eng. bruksanvisning).
Kör maskinen med 4 trådar av 4 möjliga.

Tyckte först att det var lite skumt att maskinen träddes från höger till vänster i ordning, d.v.s.
4 - 3 - 2 - 1

istället för som jag trodde:
4 - 3 - 1 - 2

men nu står det så i instruktionsboken OCH DVD:n som medföljde visar samma sak så på det sättet har jag gjort.

Ska man inte dra lite i trådarna/kedjan innan man börjar sy så man får ut en bit först? Tycker inte att maskinen spottar ut kedjan så snyggt utan att jag varsamt drar lite i den. Ska jag i så fall dra åt vänster snarare än rakt bakåt???

Har trätt om maskinen men vips så är tråden borta ur lower looper igen.

Några förslag? Det vore ju trist att vi skulle börja bli osams jag och OL så här på första träffen?
Ploppan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-07, 17:44   #2
Ploppan Ploppan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 447
Nu har jag trätt om maskinen igen enligt DVD:ns instruktioner.
Har trådarna åt vänster - sänker pressarfoten - syr försiktigt - maskinen bildar en fin kedja - lägger tyget framför pressarfoten - maskinen syr en fin söm - tyget tar slut....[och nu börjar problemen]....

kedjan som bildas matas inte vidare ut framför pressarfoten, jag drar ytterst försiktigt i kedjan för att den ska matas fram och då hörs ett litet sytråds"plopp" och därnäst blir det ingen mer kedja utan bara 4 trådar. Avbryter och öppnar luckan och ser då att tråden inte längre finns i lower looper.
Tråden ligger dock kvar på "kroken" innan lower looper fast lite längre in och inte längst ut i öglan.

Gaaaahhhhh - vad sjutton gör jag för fel?
Ploppan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-11, 22:34   #3
gullum gullum är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 901
Hur gick det?

Har du lyckats komma underfund med felet?
Jag brukar ta tag i trådarna och hålla dom åt vänster och dra fram en kedja för hand genom att snurra hjulet. Då brukar det oftast funka.
gullum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-12, 07:46   #4
Ploppan Ploppan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 447
JAPP!
Jag åt lite kvällsmat på saken och tänkte högt inför sambon, d.v.s. förklarade vad problemet var och ibland så löser sig ju saken då. När man får säga det högt alltså och försöka förklara för någon annan vad problemet är.

Det verkar som om mitt problem sitter i fingarna, handhavandet, vanan att dra lite i trådarna på en vanlig symaskin. Jag VAR verkligen jätteförsiktig men tydligen så vill maskinen jobba helt i fred när den gör kedjan.
Det är ju bara det att det är lite jobbigt att sitta och titta på när det bildas en massa stygn under pressarfoten. Det sitter i ryggmärgen att det håller på att bli trådtrassel och det första man vill göra då är ju att dra/räta ut trådarna men det håller inte overlocken med om.

Sååå, nu får den jobba med sina kedjor helt i fred, jag håller bara fast änden mot maskinen och sedan gasar jag bara. Rätar istället ut kedjan när det bildats väldigt många stygn. Maskinen spottar inte ut en tunn, ganska slät kedja av sig själv (som Bernina-maskinen jag såg som demo i butik) utan gör snarare en mycket tät kedja som skruvar sig lite runt sin egen axel. Det verkar funka nu i alla fall om jag låter den jobba lite i fred.
Ploppan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-12, 07:47   #5
Ploppan Ploppan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 447
Jag vet dock fortfarande inte vad "lower looper" heter på svenska. Vet du?
Ploppan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-12, 08:46   #6
Addes Addes är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 647
Lower Looper

Det låter som "lägre löpare". Jag gissar
Addes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-12, 09:20   #7
Ploppan Ploppan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 447
De "där" griparna då...var sitter de eller ännu bättre, vad heter de på engelska?
Ploppan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-12, 09:25   #8
gullum gullum är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 901
Lower looper = nedre gripare.


Jag har mailat dig Lena!
gullum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-13, 07:46   #9
mika_ mika_ är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 97
Kanske denna hjälp kan vara till hjälp med lite förklaringar och idéer!?

http://www.skovdesymaskiner.se/image...04_644_744.pdf

/Mika
mika_ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-18, 09:09   #10
Ploppan Ploppan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 447
HURRAAAA! Vad duktig jag känner mig! Har just trätt om maskinen med svart tråd och jag lyckades på första försöket och UTAN instruktionsbok!
Det säger väl rätt mycket om hur användarvänlig maskinen är för en overlock-nybörjare?
Ploppan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-21, 01:08   #11
Pssst Pssst är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 444
Ett tips är att sätta fast klisterlappar på trådställningen med namnen "upper looper", "lower looper" "left neeedle" och "right needle", så vet man alltid var felet ligger.
Pssst är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-21, 08:35   #12
Ploppan Ploppan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 447
Citat:
Pssst skrev:
Ett tips är att sätta fast klisterlappar på trådställningen med namnen "upper looper", "lower looper" "left neeedle" och "right needle", så vet man alltid var felet ligger.
Jaaa visst, fast kruxet var att jag inte visste vad det var som var lower looper. Så det hade inte hjälpt med alla klisterlappar i världen om jag inte visste vilken del vid trädningen som är lower looper!
Ploppan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons