Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Väskor mm.
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-05-20, 22:08   #1
Nefertari Nefertari är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 532
Boning - Någon som kan översätta det till svenska?

Luddig fråga kanske!

I en beskrivning på engelska på vad man behöver (till bl.a. en väska) så säger de "Boning." Sold by yard. Dvs det måste vara något tygaktigt eftersom det säljs per meter /yard men vad är det????


Nefertari är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-21, 05:54   #2
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 714
Har du någon mönsterdel eller längre mening där ordet ingår?
Annars kan jag tänka mig att det betyder förstärkningsband...

Upptäckte precis i min väska som börjar gå sönder att i ovankanten har de lagt in en pappremsa för stabilitet, så det finns säkert material för det! Och som man även använder i bottnen?

För "foder" heter ju "lining"?

Hoppas du får hjälp!
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-21, 08:39   #3
Nefertari Nefertari är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 532
Har hört om plastic canvas men inte boning.

nja, ingen mönsterdel- ännu! Mönstret har inte kommit ännu. Men jag har varit inne och tittat på materiallistan som finns på amybutlerdesign.com (madison bag) Man får klicka sig fram, och det är där ordet står.

Oftast använder de ju ngn plastic canvas, undras om det finns här?, i botten av väskorna för stabilitet. Plastic canvas låter ju för mig som vaxduk ungefär men...?

Ordet boning betyder ju annars bena ur, t.ex. fisk, etc enligt översättningsverktyg på nätet.Kanske kan det vara en bit stabiliserare?

Hoppas någon vet. Jag väntar in mönstret och tar väl med mig det till tygbutiken.
Nefertari är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-21, 09:20   #4
Pssst Pssst är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 444
Kan det vara Viledona? Ett kraftigt mellanlägg för väskor.
Pssst är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-21, 09:34   #5
deliana deliana är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 533
Boning brukar det man använder för styvnad i korsetter kallas, dvs till exempel spiralstål eller krinolinstål. Det finns ju plastvarianter av det också, kanske kand et vara det som menas?
deliana är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-21, 09:34   #6
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
boning betyder urbena.
kan det vara ett fiskbensmönstrat tyg?
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-21, 09:43   #7
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
Det låter ju vettigt som Sanna säger att det är någon sorts vire. Kanske att sätta i handtagen för att styva upp dem?
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-21, 09:49   #8
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
hittade denna text på en websida

I used a Pellon Craft Fuse to add a light body to the purse. The pattern called for a piece of boning at the top of the purse....I love the results of this. I think it might be nice to add the boning to the bottom seam allowances also so the purse doesn't sag.

kanske är till hjälp att luska ut vad boning är för någe?

På denna sida så beskrivs även där hur boning används vid väsksömnad:
http://u-handbag.typepad.com/uhandbl...en-bag--1.html

Här en förklaring på engelska vad det är för något
Easy to sew polyester boning created to give shape and support to hand bags, strapless garments, theatrical costumes, eveningwear, beachwear, soft toys and other structured surfaces. Easily sewn on edges, down the center, and across the boning by hand or machine. Flexible, durable, will not crack.
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-21, 10:47   #9
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 714
Tänk ändå att man kan "gissa" rätt!! Kul!

Iallafall: Plast"korsettfjädrar" finns i de flesta butiker på metervara, men de kanske är för smala? Men de kan ju vara lagom om man syr in dem i tex en passpoal för att stadga upp bottnen i väskan? eller om man nöjer sig med smal nedvikt kant!

Jag får en massa plastband över när jag får hem reklam som ska ut. De spar jag och tänker använda för stadga!
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-22, 01:42   #10
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
boning menas fjädrar som kan vara alltifrån tunna sladdriga rigilene (som kan hittas i många välsorterade sybutiker) till styva krinolinstål med många olika sorter sinsemellan. Vad som behövs beror ju på vad man ska göra.

Rigilene kan man sy rakt på men har inte lika bra stabilitet och har en tendens att vara permament böjd pga att de förvaras rullade. Används i kläder som behöver stadgas upp.(men inte till underkläder eller dylikt som behöver stabilitet och ändarna kan sticka huden)

Sen finns det solida plastfjädrar som förs genom kanal, men är mjukare än metall. Mer stabila än Rigilene, men mer böjlig än stålfjädrar.

Sen finns det spiralstål (som ser ut som spiral på telefonsladd som plattats till) som är flexibel då den kan böjas till alla håll, men ändå mycket stabil, förs genom kanal. Används till mjukare korsetter.

Sen slutligen finns stålfjädrar (tunnare) och krinolinstål (grövre), båda i färdiga längder och på metervara, styvast av dem alla, men bäst stabilitet. Kan bara böjas fram och tillbaka, inte på sidan. Dessa här används vanligen i korsetter. (och krinoliner)

En variant vi alla känner igen är ju bygeln i behån som är ungefär som stålfjäder, fast i bågform.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons