Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2013-10-12, 13:28   #1
Talla Talla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2012
Inlägg: 135
Bandkanta trikå med Baby Lock Evolution

Jag funderar på att skaffa mig Baby Lock kombimaskin. Men när jag kollar på Baby Locks hemsida med alla tillbehör för Evolution, så finner jag inte någonting för att bandkanta med trikåremsor, som t ex på t-shirts halsringning. För de bandkantare som finns där står det att de är för vävda biasremsor. Hm... Vilka bandkantare använder ni som syr med Evolution för att kanta halsringningar på t-shirtar o dyl?
Talla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-12, 14:42   #2
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Det stämmer att det inte finns. Men det finnns bandkantare får trikå till covern, Det är inte samma fästen, men det går att ta ett fäste från en annat tillbehör och användet det till bandkantare.
Vissa lite stadigare och tunna trikåtyger fungerar med evolutionbandkantaren.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-12, 15:29   #3
Talla Talla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2012
Inlägg: 135
Citat:
bandkantare får trikå till covern
Köper man bara någon "generic" bandkantare på Ebay? Eller bandkantare för trikåtyg till Baby Lock Cover Stitch och skruvar den på tillbehörsplattan till Evolution?
Talla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-12, 18:08   #4
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Dom uppgifter jag fått är att jag skulle köpa Babylock covertick och ta fästet skruva bort ett fäste och byta det mot en annan "fot" (det är snarar guider som man leder tyget i man använder ju standardfoten till sammans med guiden) från evolution och och montera det på coverfoten.

Om en annan än Babylock fungerar vet jag inte.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-12, 21:17   #5
Talla Talla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2012
Inlägg: 135
Ok, det var det jag misstänkte att man gjorde: en "bandledare" från en annan maskin som skruvas på en platta från en Evolution-attachment. Easy-peasy, eller hur Man kan undra bara varför Baby Lock tyckte inte att Evolution skulle ha en tape binder för trikåtyg. Tyckte de inte att de som köper Evolution behöver bandkanta? Och överhuvudtaget, när jag kollar nu på kombimaskiner, så finns det inte originella bandkantare till dem. Jag tyckte just bandkantare på Janome Cover Pro var den bästa grejen med hela den maskinen.
Talla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-13, 10:39   #6
Majw Majw är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 144
Jag har en Babylock Evolve, och precis som du märkt, är det inte tänkt att man skall använda bandguide för elastiska tyger till den, vilket jag håller med dig är märkligt.
Kanske är det för att dom har en separat coverstitch som dom inte vill bli utkonkurrerad.
Babylocks covertstitchmaskin är inte särskilt vanlig i Sverige och därför är det svårt att hitta dess tillbehör här.
Det går att använda sådana tillbehör till kombimaskinerna dock.
Jag har en instruktionsbok skriven av Janet Spink som beskriver hur man går till väga:
http://www.janetspink.co.uk/janetspinkshop.html
Jag köpte min för flera år sedan, jag hoppas att innhållet är samma.

Generella tillbehör som passar babylock kan man beställa på ebay:
http://stores.ebay.com/SHARP-SEWING-SUPPLIES

En kombimaskin är trots allt en kompromiss och vill man slippa bygga om och trixa med speciallösningar bör man kanske satsa på en ren coverstitch.
Majw är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-13, 20:38   #7
Talla Talla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2012
Inlägg: 135
Tack för länkarna! När jag skaffar mig maskinen, ska absolut beställa en bandkantare därifrån.
Jag satsar på en kombi, eftersom jag inte har så mycket plats i mitt syrum varken för att ha tre maskiner stående framme eller förvara dem någonstans. Nu har jag inte testat att bygga om i en sådan kombimaskin, men jag tror jag klarar det. Jag brukar gilla, när grejorna kan användas på flera sätt
Talla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-14, 06:42   #8
Marron Marron är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 239
Babylok kommer med en efterföljare till Evolution som heter Ovation. Den har mer plats till höger om nålen.
Marron är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-14, 13:09   #9
Talla Talla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2012
Inlägg: 135
Ja, jag har sett reklam för Ovation. Fin-fin. Säkert dyr till tusan. Jag funderat länge. Klart, man är värd det bästa Jag kanske skulle kunna vänta ett halvt år till, tills Ovation kommer till Europa (någon gång nästa år). Men sedan är jag rädd att jag skulle ändå tveka att betala 25 tusen (en uppskattning vad den skulle kosta) + tillbehör som kostar ju en del också. I princip, som jag har förstått, gör inte Ovation mer än Evolution. Flera LED-lampor och pressarfotsspack på framsidan - kanon. Knälyft är jag ändå inte så stormförtjust i, inte än i alla fall :-). Det bästa är förstås det där utrymme. Men när jag hade Janome Cover Pro hade jag detta utrymme och, handen på hjärtat, gjorde det inte mycket alls. Jag upptäckte att allt jag sydde skulle jag klara mig utan det där utrymme! Ok, ibland kanske skulle jag sy något mitt i plagget. Ja, då får jag väl använda fusk-täcksöm på min symaskin. Det känns som investeringen är för dyr med tanke på enstaka sömmar mitt i plagget :-) Jag tänkte först att vänta på Ovation, men med det här resonemanget kom jag till att för mig är det inte så klokt att betala så mycket mer för maskin som jag inte behöver.
Talla är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
baby lock evolution, bandkantare, trikå

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons