Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2005-11-10, 13:25   #16
Miao Miao är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 285
Jodå Korps har ett par spännbucklor. Men just nu har jag inte råd med 1500 sek för dem.
Miao är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-11, 20:53   #17
Caija Caija är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2008
Inlägg: 21
Korps är dyra..... tyvärr...

Viking kristall i lund/malmö säljer sina för 450-650 kr. En modell litet större (orginalstorlek) som är de dyrare och då en mindre som är de jag köpte nu senast....

Mycket humanare pris. men enligt min sambo har de ev höjt priserna nu.
Caija är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-12, 20:40   #18
Miao Miao är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 285
ok då ska jag titta in där. Har de någon hemsida?
Miao är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-25, 12:56   #19
Fastlove Fastlove är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 103
Angående medeltidens spann i Europa... Man brukar ju säga (framförallt i England) att medeltiden började någonstans runt slaget vid Hastings 1066, och slutade i och med renässansens framfart 1475 ungefär, men renässansen började ju på olika platser vid olika tider så det är väl sanning med modifikation. Jag hör till dem som räknar in sen-vikingatiden i den tidiga medeltiden och tvärt om. Beroende på vem man pratar med, och vilken plats i världen man pratar om, så kommer man få olila svar på vad som var medeltid och inte. Men generellt kan man säga, på en höft, att allt efter 1500 är renässans och allt innan är medeltid. (Tills man kommer ner till vikingatid/vendeltid/romartid, etc. förstås.)

Angående spännbucklor - varför inte prova att gjuta egna? Det är enkelt, billigt och man får dem exakt som man vill ha dem. (Oftast, ska väl tilläggas. Man gör i alla fall formen själv och kan då bestämma hur man vill att de ska se ut. Hur resultatet blir beror litegranna på ibland! Men då är det bara att smälta ner misslyckandet och gjuta en ny.) Mer om hur man gjuter i metall hemma har jag skrivit i en artikel ("Gjuta i metall") på www.medeltiden.ifokus.se. Man kan göra det hemma i köket, så man behöver inte ha tillgång till någon värstingverkstad. Dock är det svårt att gjuta i brons hemma utan en speciell ugn som kommer upp i lite högre temperaturer än en gasolbrännare, men det går att bygga förhållandevis enkelt om man vill ge sig på ett lite större projekt.

Har full förståelse för att man vill köpa färdiga istället, men att gjuta hemma är faktiskt rätt kul så det är värt att prova.
Fastlove är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-25, 13:41   #20
Lavendel Lavendel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 108
Ett mycket kraftigt sidospår är ett boktips: Läs Röde Orm av Frans G Bengtssonl. Två böcker som tillhör den svenska klassiska litteraturen ochs om är en mustigt underhållande berättelse/skröna om precis den där tiden när vikingarna blev kristna. (Och kanske inte riktigt så fromsinta som missionärerna hade tänkt sig.)
Lavendel är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons