Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Leverantörsforum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-02-08, 12:23   #1
Victoria_AB Victoria_AB är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 87
VARNING för "Jacobsens Publications" prenumerationsvillkor

Detta gäller tidningarna Burda, Sömnadsmagasinet, Stickmagasinet och Kreativ stickning.

Jag gjorde slag i saken och sade äntligen upp min prenumeration av Sömnadsmagasinet för ett par veckor vecka sedan. Jag har sedan dess fått ett inbetalningskort på en tidning SAMT en administrationsavgift på 15:-. Det hade varit väldigt bra om det stått vilket nummer av tidningen som avsågs. När jag loggar in på deras hemsida så ser jag att det gällde den senaste tidningen jag fått. Tidningen skulle vara betald senast den 31 januari och det hade den också blivit -ändå fick jag detta inbetalningskort med administrationsavgift. Om man läste deras prenumerationsvillkor i söndags så kunde man läsa följande:

"Avbryter du en löpande halv- eller helårsprenumeration och har minussaldo på ditt konto skickar vi en slutavräkning med en tilläggsavgift på 15;- i administrationskostnad."

Ovanstående är nu ändrat från 15:- till 49:- sedan måndagen den 7/2. Observera att det står om du "har minussaldo på ditt konto", och det har man ju när man fått tidningen innan man hunnit betala den. Det BORDE stå "om du har någon obetald faktura som inte betalats före sista betalningsdag". Om man skall vara petig så har man väl antingen en halv- eller helårsprenumeration ELLER en löpande prenumeration...

Det är bara det att jag har prenumererat på tidnings-eländet i flera år och jag känner mig säker på att de gamla ägarna (Bjärre förlag) inte hade med något om adm.avgifter i sina prenumerationsvillkor. I sådan fall så är det OLAGLIGT av de nya ägarna att försöka ta ut denna adm.avgift av "äldre" prenumeranter som inte godkänt de nya villkoren. Precis på samma sätt är det olagligt för dom att försöka ta ut 49:- istället för 15:- av prenumeranter som tillkommit fram till den 7 februari. Dom får bara ta ut adm.avgifter i den mån som detta har godkänts av var och en i och med tecknandet av prenumerationen.När jag pratade med deras kundservice tidigare idag så trodde hon att de kunde ändra storleken på sin adm.avgift i efterhand och kräva den av kunden - det kan man alltså inte om man skall gå lagligt tillväga. Det är det avtal som kunden godkänt som gäller. Hur skulle det fungera om alla avtal man skrivit på/godkänt skulle kunna ändras efteråt?

Dessutom så står det i deras nya prenumerationsavtal:
"Vid ett eventuellt utskick av betalningspåminnelse kommer det att tillkomma en påminnelseavgift på 100 kr."

Det är i Sverige OLAGLIGT att ta ut en påminnelseavgift som överstiger 50 kr. Det är bara CSNs (Centrala studiestödsnämndens) räkningar som regleras i egen lagtext och dom får ta ut en påminnelseavgift på 200 kr.Tjejen i kundtjänst säger att dom har ändrat det, men på prenumerationsavtalet som dom har på sin hemsida idag så står det 100:-.

När man surfar till Allt om handarbetes hemsida så står det stort "Ny ägare - nya tider". Tack, jag har lagt märke till det. Här gäller det att hålla i sig i dessa "nya tider". Jag är sååå nöjd med att inte längre prenumerera på Sömnadsmagasinet, tyvärr så är det ju samma förlag som hanterar den svenska utgivningen av Burda -suck! Jag kan inte låta bli att undra över hur man tänker på förlaget. Det måste ju vara det allra bästa sättet att se till att någon INTE kommer tillbaka som prenumerant om man kräver särskilda "straffavgifter" då prenumerationen avslutas, man blir så sur.

Om du har blivit krävd på mer pengar än vad du har godkänt i ett prenumerationsavtal se till att kräva dom pengarna tillbaka.

Det är säkert en utmaning att få en tidning att gå med vinst om den har visat minussiffror, men det skall INTE ske på grund av att man kräver olagliga avgifter från prenumeranter och f.d. prenumeranter.
Victoria_AB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-08, 15:45   #2
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Två gånger har jag blivit uppringd och tillfrågad om jag ville prenumerera på Sömnadsmagasinet och jag gjorde det för det numret skulle vara gratis. Men icke, nog kom det en räkning med tidningen. Provade därför igen ungefär ett år senare och även då följde det med en räkning på gratistidningen. Så jag kommer aldrig att prenumerera på den igen.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-09, 13:23   #3
Victoria_AB Victoria_AB är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 87
Ann-Marie: Nej tack, jag vill inte heller bli lurad på det viset. Det är inte på det sättet som det skall bli bättre försäljningssiffror. Detta hände väl på Ingelise Bjärres tid (dom "konkade" och tidningarna såldes i juni förra året till Jacobsen Publication) - de var inte heller "snövita".

Jag har sett att Jacobsen Publication också ägnar sig åt vilseledande marknadsföring när de nu har en kampanj med provprenumerationer. Man kan provprenumerera på Burda eller Sömnadsmagasinet för 99:- står det i deras annonser i tidningarna. Om man surfar till deras hemsida och vill anta detta erbjudande kan man läsa att det kostar ytterligare 51:- för frakt/expeditionsavgift. Dom får ta hur mycket betalt som helst för frakten och expeditionen MEN det måste någonstans framgå i annonsen vilken den faktiska kostnaden är för erbjudandet. Med ytterligare 51:- frakt/expeditionsavgift blir det totalt en kostnad på 150:- och de tre tidningarna kostar då 50:-/styck, vilket är betydligt närmare butikspriset och erbjudandet är inte längre lika generöst. Jag tycker att Jacobsen Publication kan börja följa gällande lagstiftning och bete sig schysst mot oss konsumenter och inte försöka luras.
Victoria_AB är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons