Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-07-13, 14:19   #1
Linblomman Linblomman är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 360
Hoppar över undertråden!

Jag fick för mig att jag skulle sy en nessecär idag. Men när jag håller på att stippla ihop lagren (orkade inte sy några mönstersömmar)
så beter min maskin sig väldigt underligt.
Det går bra att köra en stund, men sedan så hoppar den över att ta upp undertråden. Och så är det bara att börja om från början..

Jag har provat att rengöra maskinen (även trådklippen), bytt undertråd, spolat upp ny undertråd, bytt nål och trätt om hundra gånger.
Det enda jag inte provat är att byta övertråden. Men det vill jag inte eftersom just den tråden går så bra till tyget.
Jag har satt i en 80 nål och det är broderitråd jag använder. Polyestertråd från Brother själva.
Maskinen är en Brother Innovis 4000D..

Har ni några förslag på vad det är för fel??
Linblomman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-18, 13:47   #2
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Det klassiska när en makin beter sig så är att antingen nålen är sliten eller skadad eller att du har dålig tråd. Du kan ju testa med ny nål och en annan tråd på någon restbit för att se om poblemet kvartsår?

Annars vet jag att den efekten kan uppstå om man syr helt åt helvete för fort, men jag är osäker på om man kommer upp i dom hastigheterna på något litet som en necessär.

OT: men jag blir nyfiken. Hur gör man när man stripplar ihop flera lager. har aldrig stött på att man använder den tekniken till sånt förut?
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-18, 15:48   #3
Linblomman Linblomman är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 360
Stippla är nåt man gör inom Lapptekniken här finns ett hyfsat exempel
http://www.youtube.com/watch?v=_NC6p...eature=related
det är frihandskviltning och i det finns ett typ av mönster som ser ut som pusselbitar ungefär. Lite som telefonklotter.

Jag provade att byta nål, men det hjälpte inte. Misstänker att det blev lite tjockt på vissa ställen och att det är därför som det krånglade.
Men jag blev klar emd nessecären i alla fall!
Linblomman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-18, 16:27   #4
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag har märkt att vissa symaskiner helt enkelt inte klarar av tjocka lager eller helt enkelt för att den inte vill ibland. Har fått det beteendet på min Brother innovis1200 brodyr/symaskin men nu använder jag inte längre den som symaskin.

Funderar på om det har med att spolen är liggande istället för klassiska lodrätt. Har din symaskin liggande spole?

På mina övriga symaskiner som har lodrät spole har jag också fått hoppstygn, men inte i långa sträckor, utan lite här och var istället, vilket kan bero på mycket, men t.ex. fel nål till fel material är det vanliga (speciellt i stretch/trikåtyg där tyget rycker upp tråden innan den hinner göra loop) eller att symaskinen har gått och fått fel synk.

EDIT: Läste om, och du har också Brother Innovis.. Ja antar att det är någon mindre bra sak med dessa maskiner.

Har TYVÄRR hänt mig när jag broderar också! Det är oftast när jag ska försöka med att sy ut tråckelstygn, då vägrar det fästa. Kanske det är något liknande, för långa sömmar? Konstigt nog händer det aldrig när jag broderar vanligt även satinsömmar, menmen. Egensinniga maskin!
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-18, 17:19   #5
Linblomman Linblomman är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 360
Jag har en Husqvarna Quilt Designer (utan broderenhet) också och med den har jag inga problem med att sy tjockt.

Tror att Brothern är svagare och inte klarar så mycket. Det händer bara när jag ska sy i tjockare vadd, aldrig annars.
Linblomman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-18, 17:33   #6
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Men jag tror mer det är konstruktion än styrka då "tråcklingen" var på normal brodyryta med 1 lager tyg o 1 lager stabilisator.

Jag tror det känns misstänkt med de där moderna liggande spolarna i lös plastvagga. ;D
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-18, 17:35   #7
Linblomman Linblomman är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 360
Fast det är likadant på min Husqvarna, med liggande spolhus. Och den dummar sig aldrig!
Linblomman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-18, 17:46   #8
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Hmm, ja då är det väl Brother som har dålig konstruktion då. Men jag gillar ändå inte liggande spole.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-18, 18:53   #9
titti02 titti02 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 6
Hoppstygn

Jag har både en Brother 4000D och en Husqvarna Diamond och jag kan säga att Brothern är en riktigt stark arbetshäst som aldrig ger mig några problem. Husqvarnan fungerar också mycket bra. När du stipplar genom flera lager så gnids tråden mycket mot tyget och då hinner den inte tas upp av undertråden. Byt till en grövre nål som har mer plats för tråden så skall du se att allt löser sig.

Hlsn Anki
titti02 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons