Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2006-10-27, 14:24   #31
ElisabethS ElisabethS är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 877
mariatherese, jag håller fullständigt med dig. Finns det andra alternativ som fungerar så ska man naturligtvis använda dessa.
Men när inget annat hjälper så kan man ta till Klorin och i den dosering som finns angivet. Gör man enligt doseringsanvisningen så är det ingen fara för vår miljö. Det är det jag vill påpeka med mitt inlägg.

Att använda kemikalier i tid och otid är inte acceptabelt. Men det är lika oacceptabelt att sätta en negativ stämpel på en produkt utan att ha kunskaper om hur produkten reagerar i vissa kombinationer.

Ta tex en inläggning, salt, socker, vatten. I rätt dosering så blir det en god produkt.
I fel dosering så blir det ett farligt gift.

Själv använder jag för det mesta vinäger som rengöringsmedel i mitt hem. Jag komposterar själv. Odlar ekologiskt så gott det går. Använder naturgödsel, kör salt på grusgångar osv.
Men jag tar även till klorin om något av mina djur gjort ifrån sig inomhus.
(Rengör naturligtvis först med lämpligt rengöringsmedel). Om det går magsjuka i familjen, om tvättmaskinen luktar illa osv. Och får vi halsfluss så blir det penicillin.

Kontentan av det hela:
Man använder en produkt när det behövs, enligt bruksanvisningen och i rätt dosering.


http://en.wikipedia.org/wiki/Sodium_hypochlorite
ElisabethS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-27, 14:36   #32
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
Citat:
learningtofly skrev:
nu kommer min rapport.

en död tröja
resten överlevde, men en är nog lite kortare än vad den var från början.

den döda tröjan har blivit aldeles sladdrig och har tappat redigt med färg men den fungerar nog att ha ändå, fast den inte är sitt vanliga jag.

MEN LUKTEN ÄR PUTS VÄCK!

nu är jag väligt glad igen. och jag hoppas att det håller i sig och är luktfritt nu
Jag är inte lika modig som dig och vågar köra mina 40° kläder med skum lukt i 95° men kanske 60°. Min mans tröjor är jag dock lite modigare med Men visst känns det underligt när vissa plagg luktar ok medans andra luktar inte riktigt lika ok och allt har varit i samma maskin. Antagligen någon bakterie som luktar eller nåt sånt som skrivits om här. Nåväl skönt att några av dina tröjor överlevde iaf
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-27, 14:46   #33
Cassy Cassy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 139
Question Hur använder man Klorin?

Hej Elisabeth Sporrong!

Tack för att du delar med dig av dina kemikunskaper.

Jag skulle vilja fråga dig:

Hur doserar du med Klorin/vatten när du behöver tvätta ur tvättmaskinen?
Vilket program kör du i tvättmaskinen? Grader?
Cassy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-27, 14:50   #34
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej!
Lustigt nog så står det i dagens Expressen om det här med illaluktande tvätt och miljömärkta tvättmedel. Felet är att folk tvättar ALLT i för ljummet vatten och de miljömärkta tvättmedlen då inte gör riktigt rent osv. Hela maskinen blir full med bakterier till slut.
Jag har alltid (utan att ha läst vare sig Råd & Rön eller något annat om detta) tvättluckan öppen när maskinen inte används, och jag kör minst en tvätt med eco-programmet (67 grader) varje vecka, och kulörtvätt i 60 grader. Det enda jag tvättar i 40 grader är fintvätten, dvs lite ömtåligare kläder. Jag trycker alltid in knappen för extra sköljning när jag använder pulvertvättmedel, efteresom min son har eksem.
Tvätten och maskinen håller sig ren, helt enkelt, och luktar inte disktrasa. Klorinet står där i skåpet, och behöver i princip aldrig användas.

Ett tvättmedel jag verkligen kan rekommendera är Neutral (både som flytande och pulver). Miljövänligt och ändå effektivt, och det enda tvättmedel jag hittat som inte ger sonen mera allergier och utslag.

För övrigt heter det faktiskt triclosan (precis som Mirja skrev i sitt inlägg) och ingenting annat. Något Trickoslan finns alltså inte, vad jag vet.
/Gunilla

Senast redigerad av gunnsan den 2006-10-27 klockan 15:08.
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-27, 15:03   #35
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Citat:
Alvan skrev:
"Vem ska man tro på, tro på, tro på när, tro på när allt är såhär..." sjöng Di Leva

Det är svårt att veta vad och vem man ska tro på när det gäller miljöfrågor. Alla säger så olika beroende på från vilket håll de kommer.
Det är nästintill helt omöjligt att som lekman bilda sig en korrekt uppfattning, det är det även med ett ganska rejält lass högskolepoäng både i kemi och miljöteknik. Det finns massor med information på nätet som ibland är korrekt och ibland är tolkad information som gjorts, för att uttrycka det snällt, med begränsad insyn.

Tyvärr kan man inte lita ens på miljömärkningen alla gånger. Men som tur är så pågår det ganska mycket forskning t ex på de tekniska högskolorna där man tittar mycket på olika produkters totala miljöbelastning från vaggan till graven, så jag tror att vi lär oss mer hela tiden.

Huvudsaken är ju kanske inte att någon har rätt eller fel, ens med lite mindre lyckade tolkningar av hur saker fungerar , utan huvudsaken är nog trots allt att man bryr sig om och reflekterar över vilka produkter man använder och tar beslut efter den information man har.
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-27, 15:04   #36
Mirja Mirja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 197
Alvan, ja det är jättesvårt att veta vem man ska lita på. Det är därför vi har offentliga institutioner på såväl statlig som kommunal nivå som hjälper oss, tex kemikalieinspektionen, konsumentverket och naturvårdverket. Ingen kan begära att konsumenter ska hålla koll på alla kemikalier som finns och därför finns det oberoende miljömärkningar, tex Nordiska svanen och EU-blomman, som hjälper oss att välja produkter med mindre negativ miljöpåverkan.

Elisabeth, oavsett dosering måste kloret som finns i klorin att ta vägen någonstans (inga grundämnen försvinner) därför spelar det ingen roll hur man doserar.

Senast redigerad av Mirja den 2006-10-27 klockan 15:12.
Mirja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-27, 15:39   #37
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Det är just det där med hela livscyklen som ställer till det ofta. Har själv gjort livcykelanalyser på produkter när jag plugga och man kan helt klart hamna på olika ställen beroende på startpunkt i cykeln och vägval på resans gång.

Men att just söka info själv och göra egna beslut från den kunskap man samlat är ju det viktigaste. Därför är det bra att få alla era synpunkter och så får man utgå från det man själv tycker är mest trovärdigt.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-27, 16:16   #38
Yosan Yosan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 1
Elisabeth

För det första finns jag det märkligt att dina vänner kemisterna och apotekarna anser sig veta mer om hur klorin och dess nedbrytningsprodukter reagerar i ett reningsverk och i vattenmiljön än människor som dagligen arbetar med just dessa frågor.

För det andra ställer jag mig frågande till om du läste igenom artikeln du använde som belägg för din uppfattning:

"Kontentan av det hela:
Man använder en produkt när det behövs, enligt bruksanvisningen och i rätt dosering.


http://en.wikipedia.org/wiki/Sodium_hypochlorite"

I artikeln står bland annat att ämnet är klassat av EU som miljöfarligt ("dangerous to the environment"). Och med tanke på EUs restriktiva inställning till att ställa miljökrav på kemikalieindustrin säger det en hel del om ämnets potential som miljögift.

För det tredje behöver man inte använda antibakteriella medel för att rengöra sitt hem eller sina kläder om man håller någorlunda rent.
Yosan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-27, 20:19   #39
nettan2 nettan2 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 87
Intressant att läsa att det är fler än jag som har problem med tvätt/tvättmaskin. Men mitt problem är inte lukten, utan tvätten blir luddig, dammig. Jag blir tokig!! Mörk tvätt, t-shirt mm. ser inte klok ut. Jag får köra torktumlaren på luftning så luddet försvinner. I början trodde jag att det blivit så dammigt i vårt hem, (har grubblat och grubblat), men jag har faktiskt inte så dammigt. Min maskin är 1 1/2 år, en LG, 7kg-maskin. Har också fått rådet att x-tra skjölja vilket jag numera gör, blir ngt bättre men långt ifrån bra. Finns det ngn mer som har detta problem? Efter att ha läst inläggen funderar jag på om det kan vara silen till inloppet, att den får för lite vatten...fast den tappar väl på så mycket den behöver? Ut-sil finns ju inte längre, kallas numera nålficka, så där fastnar ju inget damm. Trodde aldrig jag skulle sakna min gamla tvättmaskin, som läckte vatten varje gång jag tvättade, men tvätten blev i alla fall ren...
nettan2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-27, 21:17   #40
Leena Leena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 47
Jag hade problem med ludd på mörka kläder förut. Nu använder jag flytande tvättmedel och det blir mycket bättre resultat. Prova med det!
Leena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-27, 22:28   #41
nettan2 nettan2 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 87
Åh, kan det vara så enkelt?! Då ska jag prova det. Tack för tipset!! Återkommer med resultat. /Nettan
nettan2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-28, 02:46   #42
ElisabethS ElisabethS är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 877
Citat:
Mirja skrev:
Elisabeth, oavsett dosering måste kloret som finns i klorin att ta vägen någonstans (inga grundämnen försvinner) därför spelar det ingen roll hur man doserar.
Mirja.
Natrium och Klor är starkt bundna till varandra i vår naturliga miljö, kallas för koksalt och finns i alla världens hav.
När man har använt Klorinet så frigörs syret (O) och återförs som vanlig syrgas till luften. Den övriga produkten är vanlig koksalt och där har du dina grundämnen. Alla tre. Natrium (Na), Klor (Cl) och Syre(O). Sodium hypochlorite (NaClO)

Natrium (Na) är en alkalisk metall som är väldigt instabil i vanlig miljö och förvaras oftast i fotogen. Skulle den komma i kontakt med vanligt vatten så brinner den med en gul flamma.

Klor (Cl) är en halogen (gas) Den har aldrig funnits i fri form i naturen. Där den vanligast finns är i Natriumklorid. (vanligt salt)
Han som upptäckte det hette Karl Wilhelm Scheele 1775.
ElisabethS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-28, 03:10   #43
ElisabethS ElisabethS är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 877
Re: Elisabeth

Citat:
Yosan skrev:
För det första finns jag det märkligt att dina vänner kemisterna och apotekarna anser sig veta mer om hur klorin och dess nedbrytningsprodukter reagerar i ett reningsverk och i vattenmiljön än människor som dagligen arbetar med just dessa frågor.
Så märkligt är det inte.
Min kemist är forskare och hör till de ledande inom kemin i Sverige. Han om någon bör ju känna till hur de här ämnena uppträder i naturen. Det är liksom hans jobb. Där det till hans dagliga gärning hör till att informera statliga, kommunala och industriella verksamheter i HELA världen om just kemiska reaktioner. Även EU. Här ingår även Klorinets egenskaper.


För det andra ställer jag mig frågande till om du läste igenom artikeln du använde som belägg för din uppfattning:

I artikeln står bland annat att ämnet är klassat av EU som miljöfarligt ("dangerous to the environment"). Och med tanke på EUs restriktiva inställning till att ställa miljökrav på kemikalieindustrin säger det en hel del om ämnets potential som miljögift.


Jag det har jag. Ingående. Och att det klassas som miljöfarligt stämmer, för används produkten fel så kan det bli ett miljögift.
Ta den vanliga ätticksinläggningen. Den kan bli till ett dödligt gift om man doserar fel.
ElisabethS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-28, 08:21   #44
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
Citat:
nettan2 skrev:
Intressant att läsa att det är fler än jag som har problem med tvätt/tvättmaskin. Men mitt problem är inte lukten, utan tvätten blir luddig, dammig. Jag blir tokig!! Mörk tvätt, t-shirt mm. ser inte klok ut. Jag får köra torktumlaren på luftning så luddet försvinner. I början trodde jag att det blivit så dammigt i vårt hem, (har grubblat och grubblat), men jag har faktiskt inte så dammigt. Min maskin är 1 1/2 år, en LG, 7kg-maskin. Har också fått rådet att x-tra skjölja vilket jag numera gör, blir ngt bättre men långt ifrån bra. Finns det ngn mer som har detta problem? Efter att ha läst inläggen funderar jag på om det kan vara silen till inloppet, att den får för lite vatten...fast den tappar väl på så mycket den behöver? Ut-sil finns ju inte längre, kallas numera nålficka, så där fastnar ju inget damm. Trodde aldrig jag skulle sakna min gamla tvättmaskin, som läckte vatten varje gång jag tvättade, men tvätten blev i alla fall ren...
Vet att jag läste om just detta för ett tag sedan. Det skrevs att trots noggrannare städning så blir hemmen mer och mer dammiga. Detta damm kom från tvättmedel. Tydligen så är det en sorts lera som används i tvättmedlet som är mjukgörande av vattnet så kläderna kan bli rena. Tyvärr så lämnas en hinna på kläderna. Om man skakar ett nytvättat torrt plagg så tycker man ju inte att det ska damma men det gör det ofta och det ska då vara denna lera. Ocean är ett tvättmedel som inte blandar i denna lera i sitt tvättmedel. Jag vet dock inte vad de anväder för hjälpämne istället.
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-28, 09:43   #45
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Trist Monika!
Prova om det blir bättre med flytande
tvättmedel. /Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons