Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-06-08, 20:25   #1
brisand brisand är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 14
Smile Overlock

Jag funderar på att köpa en enkel overlock. Har tittat på Janome Mylock 644 och Bernina 700 eller 800.Har någon erfarenhet av dessa och vill rekommendera någon? Jag tycker om min vanliga Huskvarna maskin men har läst lite negativt om deras overlock. Stämmer det?
brisand är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-08, 22:12   #2
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Kolla även in Brothers 3034D som är bra och nybörjarvänlig overlock.
Köper du en från england så kostar runt 2700-2800 kr (skickar fraktfritt) och runt 5000 kr här i Sverige.
Bra instuktions DVD med följer.
Gå in på Youtube och lär dig lite mer om maskinerna du är intresserad av. Det finns flera korta filmer om maskinerna du är intressad av. Du kan även lära dig massor om overlocksömnad och även annan sömnad på Youtube.com
Jag skrev ett inlägg om overlock-epidemi läs det och se om du kan ge overlocken vad den kräver, du hittar den längre ned bland inläggen på overlock.
Har du vad som krävs. så är overlocken en fin vän.
Jag har själv haft en Brother 3034D ett tag. Jag blev så förälskad i den att bytte den mot Babylock värstin maskin (som kan sy både overloch och cover)
Babylockarna är det bästa man kan köpa, svindyra men dom är av en helt annan klass och värd varenda krona.

Senast redigerad av bila den 2012-06-08 klockan 22:25.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-09, 01:54   #3
Marron Marron är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 239
Jag har en Janome 644 och kan rekommendera den. Den har aldrig krånglat.
Marron är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-10, 07:43   #4
brisand brisand är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 14
Tack för tipsen. Ska kolla lite på youtube.jag har en Janome coverpro som jag är nöjd med. Om man köper maskin från England missar man svensk bruksanvisning. Känns ganska viktig.
brisand är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-10, 08:40   #5
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Du får en väligt bra DVD som visar hur man gör, du behöver inte förstå allt dom säger på filmem, dom visar väldigt tydligt hur man gör. Om du köper Brother från england dessutom skickar dom med en massa tråd, saxar, nålar och andra nyttigheter.

Om du går in på länken jag skickar dig kan du titta på två filmer om maskinen. Klicka på 3034D video Part 1 och 3034D Video Part 2
http://www.sewingmachines.co.uk/brother3034_info.htm

Det går att ladda ned Svensk brukanvisning på nätet. Jag har haft en sådan maskin den var jättebra. Jag tror aldrig att jag läste i brukanvisningen. Det räckte för mig att kolla filmen som jag fick med. På mindre än en halvtimme hade jag med DVDn hjälp lyckat trä maskinen och var igång och sydde.
Det är en bra och prisvärd nybörjar overlock. Den är i stort sett nöjd om den är rätt trädd.
Fler filmer om maskinen hittar du på youtube.

Janomes maskin är bra och ganska likvärdig brother, men deras bruksanvisning är svår att förstå och bristfällig. (Jag har försökt hjälpa en kompis med en sådan maskin, men gav upp på grund av den dåliga bruksanvisning) Om du köper en Janome se till att du får utbildning på maskinen.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-17, 22:58   #6
4everSunshine 4everSunshine är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2010
Inlägg: 14
Jag har sytt på Husqvarnas s25 i över ett år och är supernöjd med kvalitén. Den kan både coverlocka och överlocka. Trådspänningen är automatisk och det är skönt med en stor display, vilket Babylock saknar. Jag har inte haft eller sytt någon överlock före min s25 men det gick fort att lära sig. Jag tycker det är smidigare att köpa en välutrustad cover+överlock direkt än att hålla på med försäljning av den första "lek"maskinen och vänta ännu längre på en riktig "kompis".
Prova flera!
Lycka till i valet!
4everSunshine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-18, 05:24   #7
AnnLindahl AnnLindahl är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 269
Jag har också en Huskylock s25 och den syr så fint, hade ingen erfarenhet av någon overlockare, så det var att lära sig nåt nytt.
Så jag håller med ovanstående medlem.
AnnLindahl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-19, 07:31   #8
Memmel Memmel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 184
Som alltid när det gäller maskiner är det olika hur man upplever olika märken men om du frågar mig angående Husqvarna eller Janome så röstar jag för Janome. Jag har en Mylock och den syr fantastiskt bra. Husqvarnas overlock var betydligt mer högljudd och "tuggig" när jag provsydde och jämförde i butik. Bernina har gott rykte vad jag hört, men den är nog dyrare än Janomen.

Håller med om att bruksanvisningen är kass till Janomen, så begär kurs ;-)

Lycka till!

Hälsn. Anette
Memmel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-20, 16:54   #9
brisand brisand är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 14
Tack snälla för alla tips!
brisand är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-30, 20:34   #10
brisand brisand är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 14
Det blev en Janome 644. Fungerade toppen från första stygnet
brisand är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons