Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2007-11-21, 07:10   #1
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Stoff och Stil

Det är inte ofta jag blir imponerad av kataloger. Men Stoff och Stils kataloger både till innehåll och till utförande i år gör det. Tycker deras interaktiva katalog är helt suverän med bläddringsfunktionen och zoomfunktionen. Att det sedan är fotat proffsigt med väldigt inspererande bilder gör ju inte saken sämre! Hoppas att fler postorder företag kan göra det lika proffsigt.

Nu skulle man bara ha mera tid så man kunde göra allt man fick idéer till. (Säger en som just lånat 8 minuter från arbetet)
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-21, 10:28   #2
Lithia Lithia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 465
Ja, deras kataloger är super inspirerande.
Det enda jag inte tycker om med dem är att det är så mycket syntet i tygerna :/

/L
Lithia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-21, 11:03   #3
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Jo jag håller med, satt just och undra hur statisk deras två tonade taft kan vara (70% polyester och 30% nylon).

Ska ju sy en balklänning men vet inte om jag ska falla för det frestande priset med risken att klänningen smetar fast runt benen...
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-21, 11:11   #4
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
Så trevlig katalog
Har de haft katalog på nätet tidigare?
Förstår nu varför alla är så begaistrade i stoff och stils sortiment. Det blir säkert beställningar därifrån för min del här framöver
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-21, 11:43   #5
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Mer inspirerande än innan tycker jag. Det enda jag tycker är lite svårt att se är tygerna. Men man kanske kan skicka efter prover?
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-21, 12:36   #6
Baltzer Baltzer är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 261
Håller helt med! Beställer en hel del därifrån och får många ideér från deras katalog. Gilla också deras mönster som är lättfattliga!!
Baltzer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-21, 12:46   #7
Lithia Lithia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 465
Helena >>

Man kan beställa tygprover genom att skriva en lista (max 5 st gång) och posta den till dem tillsammans med ett fraknerat kuvert med sin adress på.

Alvan >>
Jag skulle passa mig för att göra volumiösa plagg som balklänningar i 100% syntet. Jag tror det blir väldigt statiskt. Men man kan ju spraya det med lite sköljmedlem utblandat med vatten (i blomflaska lämpligtvis) men jag vet inte hur länge effekten av detta stannar kvar...

/L
Lithia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-21, 13:20   #8
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
nä jag ska nog gå upp i prisklass, tyvärr tyckter jag deras urval av siden är alldeles för mesig i färgskalan.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-21, 13:36   #9
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Ja färgskalan är lite väl mesig på många saker t.ex. band och sådant, tyvärr.

Om deras brodyrtråd inte hade så mesiga färger så skulle jag köpa lite för att testa.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-21, 14:20   #10
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
Det är väl det som är problemet med att ha en katalog på webben. Färgåtergivningen är ju inte alltid den bästa och mycket beror på vad man har för skärminställningar och skärmens färgåtergivning osv. Är inte helt insatt i vad allt heter å så men tror ni förstår vad jag menar. Det märker man inte minst när man beställer tyger som man aldrig sett irl.
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-21, 15:11   #11
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jo, men jag menar att färgskalan som finns för satinband t.ex. är mesig. T.ex. att orange, chockrosa och lime ofta saknas.

Äsch, ändra färgskala till utbud av färger, ok?
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-21, 15:21   #12
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Stoff och Stil är kanon, men man måste ta hem tygprov om färgnyansen är viktig! Ingen tvekan! Även om man har papperkatalogen är inte färgtoner na alltid alldeles bra återgivna.
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-21, 15:24   #13
hannae hannae är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2004
Inlägg: 38
alvan: jag har sytt en klänning i den tvåtonade taften...tyget är fint (ser inte "billigt och plastigt" ut) men det blir ganska så lätt statiskt...
hannae är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-21, 15:27   #14
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
I min erfarenhet är det lättare att få bra färgåtergivning på skärm än på trycksaker så i valet mellan dessa väljer jag skärm defintivt.

Men, ja prover är bäst. Men i min del så vill jag ha prover för att få hum om skalan (alltså hur stor den är) på tryckta mönster på tygerna. De säger ju ingenting om skalan i katalogen, vilket kan vara jobbig när tyget inte visas på någon modell och bara visas som en bildruta.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-21, 15:38   #15
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Citat:
hannae skrev:
alvan: jag har sytt en klänning i den tvåtonade taften...tyget är fint (ser inte "billigt och plastigt" ut) men det blir ganska så lätt statiskt...
Tack för den infon, väldigt bra att få Jag tar nog något annat för statiska kläder är blää.

Jag menade färgurvalet är mesigt, babyrosa, babyrosa o s v. Jag vill ha vinrött, nogat, orange eller plommon.

Generellt sett så kan man inte lite på färgåtergivningen helt varken i trycktform eller på skärm. I tryckt form kan ju dock den som ger ut katalogen vara mer eller mindre noggran. Och om de gjort sitt jobb bra så kan återgivningen vara rätt bra. På skärmen beror det ju dock på hur inställningen av skärm m m är gjord hos varje enskild person.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons