Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2007-07-30, 17:25   #1
cmtandersson cmtandersson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 107
Gaaargh! Så urbota korkad man kan vara

Suck pust stånk och stön...

Jag har sytt fel många gånger tidigare men jag tror att jag slagit mitt eget rekord idag:

Lyckade med konststycket att brodera fast broderibågen i min brudklänning... Kjolen är i två lager tyg och det är det min hjärna inte klarade idag. För att fästa samman tyglagren ska jag brodera blommor lite här och var.

Så långt allt väl. Jag spände upp det undre lite kraftigare tyget och använde tråckelfunktionen för att fästa det tunna övertyget. Broderade glatt tre blommor och monterade isär bågen för att beundra resultatet. Men då har jag ju broderat så att bågen sitter fast mellantygerna!

Gaaargh!

Så nu sitter jag här och sprättar försiktigt bort en massa broderi. Kul man kan ha det.

Var bara tvungen att beklaga mig...
cmtandersson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-30, 17:53   #2
Odette Odette är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 329
Gud så hemskt, och i en brudklänning dessutom. Ta det försiktigt med sprättaren.
Odette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-30, 18:00   #3
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
O hjälp, vilken mardröm! Håll tungan rätt i mun, stressa inte.

Håller tummarna att allt går bra.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-30, 18:41   #4
helen helen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 699
Oh! Stackars du, jag lider med dig, vilken olycka. kram från helena.
helen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-30, 21:42   #5
cmtandersson cmtandersson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 107
Jag har nu lyckats sprätta bort hälften så det går framåt i alla fall. Men jag ska noga tänka genom vart jag sätter min broderbåge i framtiden...
cmtandersson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-30, 22:46   #6
millsing millsing är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 832
Stackars dig!! Och vad arg man blir på sig själv... Hoppas att det går vägen i alla fall.

Det dummaste jag sytt är mitt allra första syprojekt på mammas gamla hederliga ljusgröna Husqvarna (som för övrigt bodde i en oerhört spännande grå väska....). Jag var väl i 10-årsåldern och skulle sy en kjol till min docka. Klippte ut en a-linjeformad knälång kjol i dubbelt tyg och sydde därefter en kant runtom hela - dvs det blev som en tom liten kudde ungefär, utan någon som helst möjlighet att komma i den....suck...
millsing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-30, 23:09   #7
Englavitt Englavitt är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 86
Oj vad jag lider med dig...men det här för säkert LYCKA med sig i ditt äktenskap...vi måste få se det färdiga resultatet...Håller tummen för att det går bra med sprättandet och den sömnad som är kvar!

Kramen
Englavitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-31, 02:02   #8
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Jag har lyckats sy fast knappnålar ett par gånger (så fär så att huvet sitter fast lite snyggt innuti en vikt kant och fullständigt vägrar att komma loss.) Också på dockgrejer, men där här skulle blivit en kudde. Nu blev det något med väldigt vassa piggar på som jag tvivlar på att någon, docka eller ej, skulle få för sig att sova på.

Broderat fel har jag också gjort nån gång. Har ett liv som skulle få en urtjusig framkant... som hamnade nästen en hel cm högre på ena sidan än på den andra. Givetvis upptäckte jag det inte förrn alldeles för sent och den ligger fortfarande och väntar på att jag ska bestämma mig för om det är värt att sprätta leller om jag ska klippa ett nytt framstycke istället...
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-31, 07:57   #9
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Speciell rakhyvel till broderier

Hörde av min symaskinshandlare att det finns en supervass specialrakhyvel (liten, nätt och supervass) för maskinbroderi. Hon sa att den var perfekt när man hade broderat fel, och det var alltså bara att raka bort undertråden och sedan kunde man dra bort stygnen på framsidan. Har ej själv prövat, men någon annan här kanske har testat en sådan?
/Gunilla
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-31, 08:43   #10
Avsl080403 Avsl080403 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2007
Inlägg: 200
Ja det är verkligen jobbigt med att brodera fel. Har oxå gjort det flera ggr.
Gunnsan: Rakhyveln var intressant, var får man tag på den, var är din symaskinshandlare?
Anne-Lii/Junia
Avsl080403 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-31, 09:45   #11
Amda_design Amda_design är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 593
Denna rakhyvel har jag sett användas ..dock har jag inte använt den själv. På Pfaff butiken i Jönköping så finns den att köpa.Kommer inte ihåg vilket märke det var på den men jag har för mig att hon sa att det just var ett pfaff verktyg som man kunde köpa genom de flesta handlare.

När hon visade den så funkade det jätte smidigt.
Amda_design är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-31, 10:19   #12
christel christel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 299
Oj , vilken mardrömm !!

jag har använt en vanlig ny rakhyvel till att ta bort broderier med.det fungerar bättre än man tror .Men har det kommit en special så kanske den är bättre .
christel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-31, 10:29   #13
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej!
Det var hos ABC Symaskiner i Skärholmen som jag hörde talas om denna, men jag tror man måste beställa den. Ingen aning om vad den kostar, men det borde inte vara så blodigt ... fast man vet ju aldrig... när en liten pressarfot kan kosta 500 kr.
/Gunilla
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-31, 13:44   #14
helen helen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 699
Undrar om det inte är risk med rakhyveln att man rakar bort några trådar av själva tyget av bara farten? Det är ju aldrig riktigt plant på baksidan.
helen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-31, 14:27   #15
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Om man rakar innan man tar bort mellanlägget så borde det ju inte vara någon fara tycker man.
Jag ska teste på mitt liv med en vanlig rakhyvel, där ä det inte hela världen om det misslyckas.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons