Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betyg: Betyg för ämne: 5.00 i medelbetyg (3 röster). Visningsalternativ
Gammal 2005-02-14, 19:59   #1
Qarro Qarro är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 11
Question Sy balklänning

Jag har tänkt mig att sy en balklänning. Jag kan inte påstå att jag sytt speciellt mycket efter skolan, är alltså definitivt ingen expert på området. Nu skulle jag alltså ändå vilja prova att sy en balklänning. Är det någon som har tips om var jag skall börja? Vart får man tag på bra mönster, tyger mm? Är det värt att satsa på idén alls, eller är det en alltför svår utmaning? Tacksam för lite hjälp=)
Qarro är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-14, 20:53   #2
tesslin tesslin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 65
ett bra ställe att börja på är tygbutiken där har de både mönster och tyg att inspireras av och säkerligen mönster till både enklare och mer avancerade modeller

lycka till!
tesslin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-14, 21:45   #3
Qarro Qarro är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 11
Smile

Tack för tipset=) Jag ska börja kolla där!
Qarro är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-15, 09:03   #4
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Som sagt är det bra att börja i butiken. Jag tror nog du klarar av det men välj ett mönster som är enkelt. Det står oftast på mönstret om det är enkelt. Vilken typ av balkläning är du ute efter? Ska det vara en "puffig" modell eller en "slank" modell eller nåt annat?
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-15, 09:06   #5
Qarro Qarro är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 11
Min tanke är att det ska vara en ganska rak modell, om än inte helt rak, det ska ju gå att dansa i den. Tanken är nog, i alla fall just nu, en ärmlös ganska enkel överdel med kjol. Bör man sy den som tvådelad? Det kanske är enklare? Är på väg till tygbutiken nu för att få lite inspiration=)
Qarro är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-15, 09:48   #6
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Kanske detta kan vara något, den bör inte vara så svår att sy:

http://www.kwiksew.com/Patterns/P3032_3057/3033.cfm
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-15, 11:46   #7
IrenePanik IrenePanik är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 183
Jag tror att det är enklare att sy en hel klänning, i stället för tvådelad! Under förutsättning att man har samma längd som mönstret tycker att man ska ha . Personligen tycker jag det är snyggare också.

Men självklart ska du prova sy själv om du vill, det är jättekul - och ett minne i sig (även om det inte skulle bli som du tänkte...)!

//Irene Panik
IrenePanik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-15, 12:03   #8
Qarro Qarro är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 11
Hmm, det kanske du har rätt i, att det är enklare att sy en hel klänning...
Och visst känns det lite extra kul just att det är en utmaning=)
Qarro är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-15, 12:04   #9
Qarro Qarro är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 11
Något i den stilen är det jag är ute efter ja. Tack för tipset=)
Qarro är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-15, 14:53   #10
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Jag gillar två delat eftersom det blir mer användbart, tycker jag. Det är ju jättesnyggt med en festtopp till t ex ett par schysta jeans. Och det behöver ju inte vara så mycket svårare än en klänning.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-15, 16:05   #11
soplin soplin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 81
Jag skulle definitivt sy en hel klänning istället för tvådelat. Det tycker iaf jag är mycket enklare. Fråga i syaffären om de kan hjälpa dig att välja ett mönster som inte är så svårt. Jag sydde min klänning som jag hade på studentbalen utan att ha sytt särskilt mycket innan och sen sydde jag även min brudklänning och tärnklänningarna och näbbklänningen och så när jag gifte mig. Så jag tycker absolut att du ska våga dig på det. Det blir ju så mycket mer personligt och originellt om du gör det själv. Ta det bara lugnt och tänk igenom allt noga inför varje moment så kommer det att gå toppen och glöm inte att det finns alltid en massa bra och kunniga personer som man kan fråga om råd här inne!!

Lycka till!
soplin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-15, 16:10   #12
Qarro Qarro är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 11
Tack alla snälla människor för all uppmuntran! Ni har definitivt stärkt mig i min uppfattning om att jag ska prova på detta! Jag har hyfsat lång tid på mig också, så jag tänkte att om jag börjar nu så ska jag nog kunna fixa det=) Vilken himla tur att jag registrerade mig här!
Qarro är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-15, 22:51   #13
MrsJ MrsJ är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 40
Hej.

Vad kul att du vill försöka själv!

Här kommer mitt bästa tips om man inte är så van.

Jag syr alltid upp i ett billigt tyg (eller ta ett gammalt lakan) när jag sy klänningar.
Då kan man gör sina misstag och mönsterändringar och även exprimentera med svåra moment.
Man behöver ju inte göra mallen hellång bara för att klänningen ska vara det. Jag brukar ta till mitt på låret.

Det låter kanske jobbigt att göra jobbet två gånger men det är definitivt värt det.
Iaf om man har satsat på ett dyrt tyg.

Lycka till
Mrs J
MrsJ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-16, 10:17   #14
Qarro Qarro är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 11
Hej!

Jag har faktiskt tänkt tanken att man kanske ska göra så, typ prova först med något billigt tyg=) tack för tipset=)
Qarro är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-02, 15:02   #15
Qarro Qarro är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 11
Kommit en bit

Nu har jag kommit åtminstone en bit med min klänning, har tråcklat ihop den och det är nu det börjar på allvar. Är jättenervös för hur det kommer att gå, men det ser bra ut hittills i alla fall!
Qarro är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons