Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tyger och tillbehör
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-07-30, 06:44   #1
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Sökes: fejkgräs

Hej!

Jag vet att jag efterlyser ofta här!

Jag har nu fått för mig att inreda en av hyllorna i min dockhus till "sagoland".

Jag vill ha gräs på metervara (tänk fejkpäls, samma flexibilitet) Vill ha färg som på nyvuxen gräs. (gulgrönt) Inte mörkgrönt.

Jag såg sådan gräs hos Verner&Verner som utställningsyta, och jag frågade dem, men de sa att det var gammalt och att de tyvärr itne kom ihåg vart de köpt det. Deras var som fejkpäls, flexibelt, gjort precis som fejkpäls, fast med plaststrån i blandade gulgröna-gröna nyanser.

Visserligen är det till för dockor så jag "borde" ha mindre skala, men om det är fint så är långt (5cm+) ok också. Man kan ju trimma i värsta fall.

Jag vill dock inte ha gräs som man lägger ut som artificell gräs utomhus eftersom de ofta är mörka och för hårda/stabila, inte lika lätt att forma. (Jag vill göra kullar, dalar etc som på riktigt, så det är bra om det är följsamt)

Någon som har någon idé?

ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-30, 08:02   #2
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
du kan göra en liten ryamatta och klippa upp luggen om man väljer pärlgarn finns det hur många nyanser som helst även sånt som skiftar längs tråden. välj en tunn tråd
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-30, 11:31   #3
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Intressant idé. Lite tidskrävande ja.

Men jag ska ha det som backup om jag inte hittat någonting bra!
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-30, 18:46   #4
millsing millsing är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 832
Konstgräset på Rusta ser ut som om det är lite mjukare....och också mera medgörligt

Är gräset för långt så får du efterlysa en grästrimmer i passande storlek....

Lycka till med letandet!
millsing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-30, 18:50   #5
solinde solinde är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2007
Inlägg: 76
Har du testat att kolla (och fråga) i spelaffärer? Figurspelare bygger ju stora dioramor som ska se så verkliga ut som möjligt, så de borde ju ha koll på lite olika alternativ.
solinde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-30, 18:53   #6
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Tack för tipset, Camilla. Jag ska kolla om det är någonting att ha.

EDIT:

Jag får inte upp någon gräs hos deras internetkatalog.. Men det kanske är begränsat utbud på internet.

Caroline:
Var hos Toys leksaksaffär och de hade gräs för tågmodeller, men det var för dyrt för mig, och så lite väl liten skala (några mm hög strån).. Vill ha maffig gräsmatta. Men jag kanske ska kolla in andra hobbybutiker också, så tack för ditt tips.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-30, 21:02   #7
Neferu Neferu är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 522
Ett alternativ kan ju vara att kolla med nån affär eller bygghandel som säljer heltäckningsmattor om det kan finnas i rätt färg och kvalitet. Eventuellt kan du få tag i restbitar eller liknande.
Eller, om det är rätt kvalitet, kanske du hittar en billig badrumsmatta som är alldeles perfekt färg.

Eller gå på second hand och loppis och se om du kan hitta nån gammal ryamatta av varierande kvalitet som du helt ogenerat klipper det du vill ha av.
Neferu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-30, 21:41   #8
millsing millsing är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 832
Rusta har haft med det i sina reklamblad på sista tiden....

Har du företag kan du alltid höra med KAO Gems i Mölndal (du bor ju i Göteborg...) Dom säljer skylt-/dekormaterial till butiker. Vet att dom har haft "vildvuxen" konstgräsmatta på rulle, men det kan vara så att rullen är jääääättelång... Dom är ju grossister.
millsing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-30, 22:35   #9
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Camilla E:
Kao Gems verkar ha det som jag vill ha, och inte så jättehiskeligt dyrt heller. Tack!
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-31, 15:57   #10
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Tack alla, och särskilt Camilla E!

Jag har nu åkt till KAO Gems och köpt 1,5 meter fuskgräs. Precis det jag ville ha! Härligt med att kunna få hjälp av andra! Många tack!
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-31, 22:33   #11
millsing millsing är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 832
Kul att du hittade vad du sökte!!

Får vi se bilder sedan....
millsing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-31, 22:40   #12
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Ja om jag kommer ihåg det!

Jag tar säkert tid på mig för att slutföra min projekt, men någon gång blir det nog.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-01, 01:40   #13
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Citat:
Har du testat att kolla (och fråga) i spelaffärer? Figurspelare bygger ju stora dioramor som ska se så verkliga ut som möjligt, så de borde ju ha koll på lite olika alternativ.
Här siter en som har pysslat en del men miniatyrmiljöer till bland anna War Hammer.
Det som ser mest realistiskt ut vad jag vet är att du först bygger upp marken med kullar och vad du nu villa ha. Sen målar du alltihop brunt (lämplig jordfärg, helt enkelt). Efter det så strker du lim (all-lim eller trälim funkar bra. Alltså sånt som är lite tjockt och vitt när det kommer ur flaskan och blir genomskinligt när det torkar)och stryker ut det lite lagom tunnt där du vill ha gräset. Sen "flockar" du ytan med "static grass" eller med anat lämpligt ludd. Det går att göra rätt ok gräs av pyttesmått uppklippt grönt tyg. Klipp remsor på 2-3mmbredd och dra sedan ut dom långa trådarna ur dom. Det som blir kvar funkar fint som gräs.
Strö ut flocken över hela limytan och snåla inte. När du fått ut det kan du ev. trycka lite försiktigt med handen så att det verkligen fastnar i limmet. Vänta tills limmet säkert är helt tort och blås/borsta/häll av överflödet.

http://uk.games-workshop.com/warhamm...rain-basics/1/
Här fins en ganska diger guide om hur man gör olika teränger i mini-miniatyr.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-24, 09:20   #14
Neferu Neferu är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 522
Jag såg att du hade hittat gräs, men kom på när jag satt och stickade att garn av typen eyelash (som blir som fuskpäls på kragar och liknande) eventuellt skulle kunna funka. Med rätt färg så...
jag stickar just nu en halsduk/sjal, men funderar på att köpa på mig en rejäl trave garn i nån fin färg och göra en liten matta att ha nedanför sängen - det blir visserligen ludd åt båda hållen, men går ju att sy fast på en antihalk som man annars har under mattorna för att de ska få ligga kvar...
Neferu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-24, 12:03   #15
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Annars kan du göra gräsgrön ryamatta Då blir det bara "ludd" åt en håll.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons